Ще си позволя и аз да взема отношение, защото до известна степен предизвиках Инди да си каже приказката. А и въпросът е важен.
Много искам на свой ред да попитам какво означава: музика за 'посветени', 'елитарна' /а и често 'неслушаема', 'арт', за 'група съветски учени', за 'сноби', за 'тесен кръг интелектуалци' и т.н./?? Хората които правят този тип музика умишлено я адресират към тесен кръг посветени? Защо да го правят? Надали се живее и работи лесно с малко пари. Или просто са жадни за изява но некадърни, и прикриват това с разни мистификации на които 'снобите' се връзват, шарлатани един вид. Има много такива, да, но не говорим за тях. Говорим за музика с почти толкова години история, колкото и всички други жанрове в джаза. И с по-дълга история от тази на рока например. Музикантите от 'фрий-джаза' /и свързаните с него по-радикални жанрове/ хабят страшно много усилия да разширяват кръга от слушатели /в смисъл на маркетинг/ и изобщо не се стремят да са 'елитарни'. Влезте в накой от техните сайтове, прочетете някое и друго интервю или statement, или ако не им вярвате - позапознайте се малко с историята на тази музика и ще разберете че е така.
Приемам че трудно се слуша това нещо и всеки може да каже: не я разбирам тази какафония, просто не ми харесва. Ок. Защо със сарказъм обаче? Никого не искам да обидя, но това отношение издава повече страх отколкото лекомислие - страх от това че някой разбира нещо, което може би е ценно, но което ти не разбираш. И е най-добре да отхвърлиш с насмешка.
Защо трябва да се слуша нещо, което е трудно за слушане? Което непрекъснато криволичи, пропада, крещи, няма ясна мелодия или пък са два-три тона през три минути... Изобщо не е задължително. Ако все пак някой го прави, и то с удоволствие!, значи намира смисъл точно в това. За едни хора комфорт означава да си полегнат в мек и удобен диван, за други - да скачат с парашут, въпрос на вкус. Фрий-музиката по дефиниция е риск, и за музиканта и за слушателя. Някакъв опит всеки път да минеш по неизвестен маршрут. Понякога - не винаги - пълен с изненади. Това се отнася както за мелодията, така и за звукоизвличането, за паузите. Аз лично се чувствам добре в тази музика, разбирам я и имам потребност от нея. И изобщо нямам потребност да обитавам 'елити' за 'посветени'.
|