Думата "контур" има много тясно (единствено) значение, за разлика от думата "блок", която има употреба от детски рисувателни принадлежности до аграрно-индустриални термини - поне 6 различни значения.
Контур е свързан път, без край.
В теория на системите това е еднозначно понятие. Нарича се обратна връзка.
Свързано е с автокорелация, адаптация, сходимост и разходимост (устойчивост), хармонични времеконстанти и подобни "подобности"... Литературата, която чета е пълна с такива понятия.
А литературата, свързана с психология, която ми е повлияла, е доста ограничена - само един автор, велик практик - Бети Едуардс - автор на една велика, известна книга: "Рисуване от правилната страна на мозъка".
Бети Едуардс е доктор по психология. Интересното е, че като продължение на научната си работа по доктората по психология, тя създава ШКОЛА за рисуване. "Школа" тук има истинското значение на думата. А още по-интересното е, времето за което тази школа провежда обучението на студентите. Една седмица - 5 дни.
Аз се убедих в следния факт: Всеки може да нарисува портрет на Стравински в седнала поза на стол. Това е едно от упражненията в началото. Не го е направил този, който не е опитал.
Всеки може да рисува страхотно всякаква форма на реализъм, след като се научи да активира дясната половина на мозъка си. (Не става въпрос за изобразително изкуство, където таланта на усещането е изкуството, а за реализъм, умения да рисуваш като Леонардо да Винчи.)
Бети не преподава техники за рисуване, а - техники да се позволява на дясната половина на мозъка да извършва задачи. Книгата й, която имам, се занимава с психология, експериментални данни, нейни изводи, предложен от нея подход за самоконтрол върху лявата половина на мозъка.
Една типична задача за дясното полу-кълбо на мозъка е проектиране на визуални възприятия върху двумерна повърхност. Доктор Бети Едуардс обяснява в книгата си, че ние "не можем" да нарисуваме портрет, защото лявата половина разпознава и лепи етикети на детайлите от образа, в който "вижда" - нос, ухо, челюст, устни... и рисува генерализирани от опит форми (символи) за всеки от тях. В резултат, нарисуваното няма нищо общо с реалното възприятие. Дясната половина може да свърши задачата съвършено без корекции за изненада на всеки от нас. Трудното е, как да се обработва информацията и да се контролира изпълнението на каква да е задача от дясната половина на мозъка ни.
Към тази книга се продава (отделно) и притурката (workbook) от автора с практическите опити, които всеки може да извърши върху себе си - задачи за рисуване с молив. Видях, че се продава в превод на немски, за който не владее английски.
За мен Бети е откривател на ключа на психологията.
Поздрави!
|