По принцип, ако е добре направен, чип-тунинга задалжително трябва да повиши мощността, без да скапва двигателя. Сега ще обясня защо.
Като начало, трябва да знаете, че ЕКУ-то управлява дюзите чрез задаване на интервали от време през които дюзата е отворена/затворена (duty-cycle). Точно тези времеви интервали са обект на чип-тунинга. Тук, обаче, има един тънък момент - дебита на дюзата е ф-я от duty-cycle и налягането на бензина в системата. От тук идва едно гадно ограничение, налагано от гадните капиталисти - производители на коли.
По принцип, инжекционите са полу-електронна, полу-механична система. На производителя му излиза по-евтино да направи едно ЕКУ с еднакви стойности за цялата си гама двигатели. Двигателите, обаче, са различни, и разхода им на бензин също е различен. Но, както знаем, ЕКУ-тата са еднакви, следователно duty-cycle стойностите - също. Тук капиталистите правят един трик - слагат един чисто механичен клапан, който се нарича "регулатор на налягането". Регулаторът на налягането е свързан с едно маркуче към всмукателния колектор на двигателя така, че при по-голямо разреждане в колектора (по-високо натоварване на двигателя) увеличава налягането на бензина, а при по-малко натоварване го намалява. Просто трудът на механика, който изработва такъв регулатор е по-евтин от труда на компютърния специалист, който вкарва таблиците с duty-cycle стойностите в ЕКУ-то. (образно казано)
Ако автомобилът е нов, чип-тунингът ще доведе до по-малко увеличаване на мощността. Но въпреки това увеличение ще има, поради по-прецизните duty-cycle стойности, получени от изследването на конкретния двигател. Когато автомобилът остарява, остарява и въпросният регулатор на налягането. Пружината вътре се уморява и налягането в системата пада, което води до по-малък дебит на дюзите. Чип-тунингът на такива коли води до сериозно повишваване на мощността.
Тук, обаче също има един тънък момент. Принципно, при по-ниски обороти горивната смес се обеднява, с цел икономия. При високи обороти, обаче, бедната смес е опасна, за това се сместа се обогатява. Чип-тунинговчиците, обаче, най-вероятно променят duty-cycle таблиците така, че сместа да е богата и на ниски обороти. Когато шофьорът потегля нормално, той усеща, че колата "дърпа повече" и се кефи на резултата от тунинга. Тва обаче е психологическа измама, тъй като мощността на двигателя реално не е увеличена, той просто е "подпрян" от към ниските обороти.
|