Да започна от последния ти, четвърти въпрос !
Под "чип тунинг", трябва да се разбира да се "пипа" по електрониката на двигателя, по електронния блок който управлява инжекционната система. Т.е. - "чип тунинг" значи, на главния процесор на електронния блок, да се запише нова информация, нови параметри, от които да се управлява инжекцията по един различен начин. Главно, тези нови параметри засягат управлението на "ламбда сондата". А именно, ламбда сонд-ата служи за т.нар. ДОЗИРОВКА или НАСИТЕНОСТТА (както искайте го наричайте) на горивната смес, т.е. съотношението БЕНЗИН/ ВЪЗДУХ. При различно съотношение бензин/въздух, един двигател работи по различен начин. При серийния автомобил, в процесора на Електорния блок който управлява инженцията са записани данни, при които горивната смес, съотношението бензин/въздух да е таквоа, че двигателя хем да е максимално икономичен при това положение, хем е максимално динамичен и в същото време двигателя да работи по начин такъв, че да не се прецака, защото както знаем, ако съотношението бензин/въздух се наруши, примерно ако постъпва в горивната смес има повече бензин (приказваме за богата горивна смес) или повече въздух (бедна горивна смес) се получава детонация и т.н. което довежда до сасипванетон а един мотор.
Но, при един добър чип тунинг, т.е. при едни нови данни за това как да работи инжекцията, се казва че работата на тази ламбда сонд-а е с нови параметри, ПО-добри от тези на заводските, т.е. - горивната смес е по-добре оптимизирана едновременно двигателя да работи по-икономично, едновременно да е по-динамичен и наситеността на горивната смес да е такава че Тя да НЕ влияе на мотора (да не се получава детонация) спрямо тези на заводските параметри !!! Но, това е САМО КОГАТО тези нови параметри са наистина доказани, че наистина за този мотор са по-добри от колкото с заводските си зададени пшараметри затова как да работи инжекциона. С това мисля че донякъде отговарям на първият въпрос, а именно дали вреди "чип тунинга" на мотора. Пак казвам - зависи дали новите параметри са най-оптималните или са ПО-ЛОШ КОМПРОМИС ! То че всичко е компромис - това е така. Дори и заводските параметри може да се кажат че са компромис - компромис между икономича, динамика, вредни емисий изхвърляни във ок. среда и т.н. и т.н. Всичко зависи от това до колко новите параметри наистина, в реални условия са тевствани на такъв мотор, с такава инжекционна система и до колко те са по-добри от заводските. Това донякъде отговаря и на втория ти въпрос - до колко би могло да се вдигне мощността - пак казвам - ЗАВИСИ ОТ НОВИТЕ ПАРАМЕТРИ КОИТО СА ЗАДАДЕНИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ИНЖЕКЦИОННАТА СИСТЕМА. Но, обикновенно за атмосферни мотори (не съм напълно сигурен) мощността се вдига с неповеч от 10, 15% спрямо заводските данни, а при тез ис принудително пълненне, т.е. при двигател с Турбо примерно чип тунинга там е по-произвопдителен, т.е. там мощността се вдига с по-голямо процентно съотношение, спрямо това на атмосферния мотор (някъде до 30% мисля се повишававе мощността на двигателя).
Относно третия ти въпрос - дали разхода ще се повиши/ намали или ще остане същия - пак казвам - зависи какви са новите параметри !
Но най-общо и най-елементарно казано, при "чип тунинг"-а един двигател трябва да е по-икономичен и едновременно по-динамичен и едновременно мотора да не се скапва по-бързо от колкото ако е с заводски параметри !!! Но, това само когато този чип тунинг е направен както трябва ! В много от случаите, се прави нещо, но нито се знае до колко тези нови данни и нов работен режим на мотора небиха го повредили, нищо че примерно е станал малко по-мощен. Това е лошото на чип тунинга - не се знае тези нови данни които ще управляват инжекционна до колко ще са по-добри от заводските данни. Затова аз лично съм ПРОТИВ чип тунинг! Против съм да се пипа по електрониката на мотора ! Защото - специално за Хонда ако трябва да говоря - Японеца, където е пипнал - след него трудно би се подобрило нещо ! Най-много да се преебе нещо Виж, има коли с двигатели които хем са тромави, хем харчат като за световно - пример Опел ВЕКТРА 1.6 моноинжекция - имам познат с такъв автомобил, 75 коня, а градско при спокойно каране а не да се настъпва до дупка, той твърди че му гори 12/100 бензин А с този мотор, тая вектра въобще не е някакъв състезател и т.н. Тук би трябвало да се поработи бая според мен, но при Хондов мотор - какво да се пипа ! Примерно D15B2 мотор на твоята Хонда - 1.5 90 коня моноинжекция - невиждам какво трябва да се оплаква човек ! Разход, зависимост как се настъпва от 5 до максимум 8 ! В същия момент за 1.5 литров мотор модел на 16 години - е няма друг такъв мотор който да е 1.5 литра и да има тази динамика какавато има СИВИК с този мотор ! Нито динамика, нито икономичта ! Примерно, аз неведнъж съм казвал - свидетел съм как СИВИК с такъв мотор на 2-а предавка прави над 90км/ч !
Така че - според мен, ПОНЕ ЗА ХОНДА - не би трябвало да се пипа ! Виж, ако иска човек да върви повече - аз имам предложение: намираш по-як мотор, примерно 1.6 VTEC 125 или 160 коня и го "трансплантираш" на местото на твоя или най-хубавото е да си продадеш своята CIVIC LSi и да си потърсиш CIVIC ESi или CIVIC VTi - да си е серийуно с по-як мотор и т.н. Но да се пипа по електроника на един мотор - това за мен е гавра с техниката !!! Да се сасипва нещо което работи - това НЕ ГО разбирам !!!
Поне това е моето мнение и моите виждания по въпроса ! Пък, който му е кеф - не чип тунинг да си прави - ако ще втори мотор в багажника да си монтира да задвижва задния мсот Просто според мен, нещо което е излезнало от завода - не трябва да се пипа ! Това е !
Съжалавам ако не съм обяснил какво е това чип тунинг както трябва или съм сбъркал нещо или имам неточности !Поне Аз така го знам и така го обяснявам със свои думи, така както Аз го разбирам ! Така че - моля да извинение още от сега ако нещо не е так както Аз съм го написал
|