........"Като избързвам малко Ви моля да си направите труда да погледне в т. н. "Именник" следния текст.
"По прежде реченных, царь асурийскъ царствова, якоже преджде реченно бы и Навъхд-оносоръ, 24 лет."..........
Поведен си от "авторитети" които си нямат представа нито от Именника,нито от произведението в което е интерполиран -"Летописец елинский и римский"
Това което цитираш не е (!) текст от Именника !
Това е първото изречение на откъс от 6 книга,глава 85 от Хрониката на Георги Амартол(ІХ в) посветен на цар Навуходоносор, с който откъс автора на "Летописец елинский и римский"продължава творението си след интерполирания текст на Именника.
В този откъс се описва построяването на град Вавилон от цар Навуходоносор.
Цитирам......... После вышеназванных ассирийских царей царствовал, как сказано было, Навуходоносор, [2]4 года, который <и> Иерусалимом владел семь лет, и город величайший в Вавилоне построил из плинф обожженных и из камней тесаных; /Б265/ каждый же камень был три локтя в ширину и шесть локтей /119в/ в длину. Размером 1 же сделал город в 40 стадий, то есть шесть с половиной поприщ. Высота же (стены) городской 80 локтей, а толщина 30 локтей. И сделал ворота в нем медные, взведенные в высоту на 50 локтей, а в ширину на 20 локтей - для входа и выхода народа своего. И столпы поставил над воротами его в высоту по 100 локтей, а в ширину по 60 локтей. Вблизи же города выкопал озеро - размер его был 40 стадий, а глубина его 40 сажен - и построил вокруг него достославную стену. Построил также <и> и другое достославное сооружение: возвел на большой высоте подпоры каменные и насадил наверху всяких плодовых деревьев наподобие густого леса, назвав <его> висячим раем, в котором жена его прохаживалась <и>, [всю землю ту видя], увеселялась, /119г/ никем не видимая.
http://www.vostlit.info/Texts/rus16/Amartol/frametext6.htm
Но защо откъса започва с цитираното от теб изречение ?
1)Защото в предходните книги у Георги Амартол(например в книга 4) се говори за предшествениците на Навуходоносор( Салманасар ,Сеннахирим) на асирийския престол
2) защото преди Именника в текста на Летописец елински и римский е включена цялата Библейска "Четвърта книга Царства" (в оригинала-Царство Д василии")която завършва с "третия плен" на Йерусалим от Навуходоносор ,пленяването на юдейския цар Седекия и неговата съдба в асирийски плен.
Ето защо неизвестният автор-компилатор на Летописеца преписва без изменение началото на 85 гл/6 книга буквално както е у Г.Амартол....... "По прежде реченных, царь асурийскъ...и т.н.",като остава верен, както на своята концепция (замяна на съответните глави от Амартол с Библейските 3 и 4 книги царства),така и на конкретния пасаж от Амартол с който продължава повествуванието си.
Сиреч израза "по прежде реченных, царь асурийскъ" се отнася само и единствено за нововавилонските царе за които Летописеца споменава ПРЕДИ (а и след Именника)и конкретно за Навуходуносор ІІ( (Набу-кудурри-уцур ІІ)
В този смисъл включването на Именник на българските владетели в Летописеца именно след Библейската 4 книга Царства,а не някъде другаде има мнооооого по- логично...и по -просто обяснение (принципа на Окам ) от колкото асирийско-българските фантазии на които си станал неволна жертва.
Просто в Стария(ветхия)завет,който за автора на Летописеца един от трите основни първоизточници (заедно с хрониките на Йоан Малала и Георги Амартол) за съставяне на произведението му,има само четири книги специално наречени "царства".
Именно поради това ,а и поради факта,че когато е съставян старобългарския оригинал на "Летописец елинский и римский",българските владетели вече са титуловани като царе ( Х век) автора е решил,че ще е най-добре да интерполира текста на Именника точно след "царските книги"
Днес от наша си гледна точка,можем да твърдим,че не това е най-доброто решение ,защото поне хрониката на Амартол ,в нейното продължение до 948 г.,предлага и други възможности.
Но това ще е нашата гледна точка,не неговата, която е била ментално обвързана с реалиите от Х век.
Коя е възможната алтернатива на това най-логично и най-просто решение ,след като автора цитира дословно Георги Амартол ?
Че и за византиеца Георги Амартол (писал около 860 г) българските владетели са били не само царе,но и не каквито и да е царе,но " асирийски царе" ?
|