Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 19:20 26.04.24 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / История Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема иконоборство [re: koмитa]
Автор Ziezi (ex quo Vulgares)
Публикувано20.01.08 07:49  



След като укрепил властта си в продължение на 10 години и разчитайки на подкрепата на темната аристокрация, на занаятчийско-търговските среди в градовете, на селските маси и на част от висшето духовенство, император Лъв III Сириец започнал своята иконоборческа политика. В първата си фаза иконоборството се очертало като широко обществено движение, което включвало представители и на господствуваща, и на експлоатираната класа. Повод за открита борба срещу култа към иконите било земетресението в Средиземно море, станало през лятото на 726 година. В политическите среди се заговорило, че византийците разгневили Бога със своето иконопочитание. Наскоро бил издаден императорски едикт, с който се сложило началото на организирана борба срещу иконопочитанието и неговите защитници. За съжаление текстът на този едикт не е запазен.

Действията на императора срещнали одобрение в определени среди, но и остра съпротива в други, особено в столицата и в европейските владения на Византия. В Константинопол отявлен противник на иконоборската политика бил патриарх Герман (715-730). На негова страна били мнозина аристократи, които имали връзки с монашеските среди. Последвали наказания и конфискация на имущества. Отношенията се изострили до такава степен, че се стигнало дори до открит бунт в Елада и егейските острови. Бунтът бил потушен, а метежниците строго наказани. Кървави сблъсквания станали и в столицата.

Императорът следвал неотклонно иконоборскии си курс. По негово нареждане патриарх Герман бил свален от патриаршеския престол (730 г.) след като отказал да попише издадения едикт против иконите. За патриарх бил поставен неговият синкел Анастасий (730-754) - привърженик на политиката на императора. Наскоро след това бил издаден втори едикт от Лъв III, подписан и от новия Константинополски патриарх. С този едикт се забранявало категорично почитането на иконите. Нарушаването на тази забрана било съпроведено с нови наказания и конфискации на църковни имоти. С това се ослабила икономическата мощ на Църквата и на монашеството, а държавата увеличила значително материалните си средства. През следващите години конфронтацията между защитниците и противниците на иконите се засилила.

Освен във Византия иконоборската политика на император Лъв III срещнала остра съпротива и на Запад главно в лицето на римските папи Григорий II (715-731) и Григорий III (731-741). Последният свикал събор, който заклеймил действията на императора. За да си отмъсти на папата, Лъв III отнел от римския диоцез елинизираните южноиталиански области Сицилия и Калабрия, както и Източния Илирик, и ги подчинил на Константинополския патриарх. Този акт на императора усложнил църковните отношения между Константинопол и Рим и задълбочил отчуждението между Изтока и Запада.

Друг смел изобличител на иконоборците бил св. Йоан Дамаскин (650-749), който живеел извън пределите на Византия - в столицата на арабския халифат Дамаск. Той написал три слова в защита на иконопочитанието, в които разкривал богословски същността на иконите и на свързаната с тях почит. Той, както и източните патриарси по това време, предал иконоборците на анатема.

Борбата срещу иконите била продължена и водена системно и упорито от сина на Лъв III - император Константин V Копроним (741 -775). Той дори и написал против тях няколко съчинения, в които прозирали монофизитски елементи. В754 г. Константин V свикал църковен събор в Хиерия (на азиатския бряг на Босфора) против икононочитанието. Присъствали 338 епископи, но нито един от източните патриарси. Римският папа Стефан II (752-757) също отказал да изпрати свои представители. Заседанията на събора продължили от 10 февруари до 8 ноември, като последните се състояли в Константинопол. Съборът отхвърлял иконопочитанието като ерес и анатемосал главните му защитници: бившия патриарх Герман, Георги Кипърски и Йоан Дамаскин. Той изработил богословската основа на иконоборството, което по това време достигнало връхната си точка на развитие. Императорът пък бил възвеличен като равноапостол.

Константин V си поставил за цел да приведе в изпълнение решенията на събора. Последвало масово унищожаване на икони, фрески и книги в защита на иконите. На тяхно място се появили украшения с животински и растителни мотиви. Преобладавали обаче портретите на императора и картини, възхваляващи неговите военни и ловни подвизи.

Иконоборската политика на император Констанин V предизвикала остра реакция сред значителна част от столичната аристокрация и главно в монашеските среди. Последвала жестока разправа: 19 висши държавни служители и офицери били обвинени във враждебни действия срещу режима. Едни от тях били екзекутирани, а други ослепени.

През месец ноември 767 г. в Констатинопол бил убит главният тогавашен защитник на иконопочитанието - игуменът Стефан Нови. Гоненията срещу иконопочитателите придобили характер на истински поход срещу монашеството. Монасите били преследвани не само като защитници на иконопочитанието, но дори и поради това, че са монаси. Редица манастири в Константинопол били разрушени, а други превърнати в бани и казарми. Манастирските имоти били продавани на богати светски земевладелци от темната аристокрация и на някои от по-дребните собственици, а парите постъпвали в императорската хазна. Особено ревностен в провеждане политиката на императора бил Михаил Лаханодракон - стратег на тема Тракезион. Той принуждавал монасите или да свалят расата и да се женят, или пък нареждал да ги ослепяват и да ги изпращат на заточение. Мнозина монаси били избити, а голяма част избягали в Сирия, Палестина и главно в Южна Италия, гдето основали нови манастири и школи и насаждали гръцката култура.

При сравнително краткото по време управление на сина на Константин V - император Лъв IV Хазар (775-780) иконоборството не било отменено, но силата му била значително притъпена. Под влияние на съпругата си Ирина той смекчил острия курс на баща си. С това косвено съдействал да се усили влиянието на монашеството, а това значи и на иконопочитанието. Със смъртта на Лъв IV завършила първата фаза на спора относно иконите.

При малолетния император Константин VI (780-797) управленето било всъщност в ръцете на майка му Ирина. С одобрението на Римския папа Адриан I (772-795) и на източните патриарси и със съдействието на Константинополския патриарх Тарасий (784- 806) тя свикала събор (Седми вселенски събор) в Никея (787 г.). Присъствали представители и на Римската, и на Източните църкви. Съборът възстановил иконопочитанието и му дал догматическа формулировка.

Втора фаза на спора за иконите

Втората фаза на спора за иконите започнала при император Лъв V Арменец (813-820), при когото иконоборството отново възтържествувало. В 815 той свикал събор в Константинопол, който потвърдил решенията на събора от 754 г. и отхвърлил Седмия вселенски събор. При все това преследването на иконопочитателите нямало предишната острота и бруталност, макар че и сега били дадени жертви предимно измежду моинашеските среди. През този период спорът относно иконите имал подчертан богословски характер. В търсенето на богословски аргументи против иконопочитанието Лъв V се осланял главно на младия учен Йоан Граматик - по-сетнешен Константинополски патриарх (837-844). Горещ защитник на иконопочитание бил монахът Теодор Студит.

Император Михаил II (820-829), макар и да принадлежал към партията на иконоборците, бил индеферентен към религиозните въпроси. Той забранил всякакви дискусии относно иконите и върнал от заточение мнозина иконопочитатели, между които и Константинския патриарх Никифор и Теодор Студит. Въпреки това до възстановяване на иконопочитанието не се стигнало.

Синът на Михаил II – император Теофил (829-842) направил енергичен опит да наложи иконоборството, което било вече в своя залез. Иконопочитателите били подложени на жестоки преследвания и някои завършили живота си мъченически. При все това императорът чувствал, че делото му е обречено на неуспех, че броят на иконопочитателите бързо се увеличавал. Между тях била съпругата му Теодора, както и други лица в императорския двор.

Със смъртта на император Теофил завършила втората фаза на спора за иконите. В 843 г. при управлението на императрица Теодора иконопочитанието възтържествувало напълно. На 11 март, неделя, в Константинол, на празнична служба в храма "Св.София" била официално обявена и тържествено отпразнувана победата на иконопочитанието над иконоборството. Тази неделя била първата от Великия пост и влязла в историята на Църквата като Неделя православна, в смисъл, че на този ден възтържествувало православието.


Редактирано от Ziezi на 20.01.08 08:24.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* 52-та боили koмитaМодератор   19.01.08 21:00
. * Re: 52-та боили latani   19.01.08 21:20
. * Re: 52-та боили _magotin_   19.01.08 21:43
. * Re: 52-та боили cayp   19.01.08 22:00
. * Re: 52-та боили mellisa   19.01.08 22:06
. * Re: 52-та боили cayp   19.01.08 23:21
. * Според 17-и отговор ... Acпapyx|Y|   19.01.08 22:12
. * Re: Според 17-и отговор ... _magotin_   19.01.08 22:14
. * Re: Според 17-и отговор ... Acпapyx|Y|   19.01.08 22:17
. * Re: Според 17-и отговор ... _magotin_   19.01.08 22:22
. * една част са били избити, доста... Acпapyx|Y|   19.01.08 22:30
. * Да, ще започнем да проглеждаме... д-pOxБoли   19.01.08 22:34
. * писмата на папа Николай I ... Acпapyx|Y|   19.01.08 22:45
. * Re: писмата на папа Николай I ... д-pOxБoли   19.01.08 22:48
. * Re: писмата на папа Николай I ... Acпapyx|Y|   19.01.08 22:55
. * Re: А бе чоджум koмитa   19.01.08 23:16
. * Турското робство тогава не е било прецедент Acпapyx|Y|   19.01.08 23:24
. * Re: А бе чоджум Arient   20.01.08 12:46
. * Re: писмата на папа Николай I ... д-pOxБoли   19.01.08 23:22
. * Re: писмата на папа Николай I ... cayp   19.01.08 23:28
. * Re: писмата на папа Николай I ... д-pOxБoли   19.01.08 23:48
. * Re: писмата на папа Николай I ... cayp   20.01.08 00:04
. * Re: писмата на папа Николай I ... mellisa   20.01.08 00:13
. * Saur е съвестта на форумите на clubs.dir.bg Acпapyx|Y|   20.01.08 00:29
. * саур, хубаво е, че си признаваш д-pOxБoли   20.01.08 15:53
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш cayp   20.01.08 18:41
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш д-pOxБoли   21.01.08 00:02
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш mellisa   21.01.08 00:13
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш д-pOxБoли   21.01.08 00:44
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш koмитa   21.01.08 11:20
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш Arient   22.01.08 18:09
. * Re: саур, хубаво е, че си признаваш cayp   22.01.08 13:04
. * нямало ръкописи от този период... Acпapyx|Y|   22.01.08 17:40
. * Re: нямало ръкописи от този период... Cтapинap   22.01.08 18:51
. * ръкописи във Ватиканa... Acпapyx|Y|   22.01.08 20:18
. * Re: ръкописи във Ватиканa... Cтapинap   22.01.08 21:11
. * Re: няколко ръкописа от 4 - 5 век cayp   22.01.08 20:30
. * Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 13:33
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето easy   20.01.08 13:35
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 13:38
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето easy   20.01.08 13:48
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 13:55
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето easy   20.01.08 14:02
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 14:04
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето easy   20.01.08 14:10
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 14:12
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето easy   20.01.08 14:15
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 14:22
. * сега съм на биографията на Богдан Филов - велик бъ Acпapyx|Y|   20.01.08 14:22
. * Re: сега съм на биографията на Богдан Филов - велик бъ _magotin_   20.01.08 14:23
. * Абе ти mellisa   20.01.08 14:34
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето cayp   20.01.08 19:51
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекарчето _magotin_   20.01.08 23:03
. * Re: Лек офф - Анастасий библиотекар cayp   22.01.08 13:01
. * Re: писмата на папа Николай I ... Cтeпeн Пpинц   21.01.08 14:33
. * Re: писмата на папа Николай I ... _magotin_   21.01.08 22:16
. * Re: писмата на папа Николай I ... cayp   22.01.08 13:05
. * Re: писмата на папа Николай I ... _magotin_   23.01.08 00:20
. * иконоборство Ziezi   20.01.08 07:49
. * Re: иконоборство _magotin_   20.01.08 13:36
. * Re: иконоборство koмитa   20.01.08 20:42
. * Re: иконоборство Ziezi   22.01.08 13:15
. * Re: иконоборство _magotin_   23.01.08 00:23
. * филоквето Ziezi   20.01.08 08:00
. * Re: Така пише. Arient   20.01.08 12:32
. * Re: 52-та боили Vencci *   20.01.08 15:31
. * Re: 52-та боили deLake   20.01.08 22:46
. * Ами, ами mainata_vi_dir   20.01.08 17:55
. * Защо пада такова голямо чудене deLake   20.01.08 22:40
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.