Държавното си е държавно, частното си е частно.
Държавните строежи на инфраструктура, ВЕЦ-ове, ТЕЦ-ове, съдилища, училища и университети, болници, полиция, и безброй още - кое от тях някога е убило държавата която ги е построила?
Къде щяха да са САЩ без ДЪРЖАВНИТЕ стрежи на магистрали, язовири, университети, летища, напоителни канали? Същото може да бъде запитано за всяка нормална и модерна държава. Че и за стара някогашна държава! Римската инфраструктура, която е основата на римската цивилизация, в основата на повечето европейска цивилизация - че всичките тези инфраструктурни проекти са били държавни! Очаствяването на инфраструктурата се получава като резултат от беззаконието и липсата на обединено държавно управление след разпаденето на Рим. Очаствената инфраструктура, първият случай в европейската история, до колкото аз знам, е симптом на цивилизационен УПАДЪК. Очаствяването на САЩ инфраструктура също се появи като симптом на упадъка на САЩ държава: държава, която е можела да строи технологични чудеса, днес в много случаи няма парите да ги държи боядисани - че и някой път ги разрушава за да не срамят облика на САЩ...
Дори когато частен капитал участва в държавни проекти - този капитал получава специална държавна подкрепа, от гаранций за възвращаемост до данъчни кредити до каквото друго не ни минава на ум.
Частникът няма светогледа да обгрижва цял народ, да гледа напред в национален мащаб, да полага основа и насока на национално стратегически мощности.
Частният имот си има своите функций, и е нужен на обществото - но той си има ограничения. Точно както държавното е нужно на обществото - но и то си има ограничения. Майсторията, за държавното управление, е да намери оптималното разделение между държавно и частно.
|