Няма политическа воля да се реформира висшето, по една проста причина, която вече съм я казвал тук. Почти всеки управник е до време. И когато "вятърът задуха в друга посока", а както виждаме, той взе доста често да мени посоката си, тогава какво прави управникът, м? Ами, "кротко паркира" в някой от 50-тях университета! Е, може и на друго място, ама за всеки случай гледа университетите да не се разбутват, че "да има после къде". Иначе за всякакви други реформи има политическа воля, като някои доста брутални.
И за техническата реализация на реформата имам точна визия, която също съм споделял тук в общи линии. Ето:
1. Закриват се всички измислени и полу-измислени ВУЗ от тия акредитирани 51, по градове, градчета и паланки. Неакредитираните да си правят, каквото щат.
Остават акредитирани само общ университет, с природни науки, информатика, хуманитарни. Инженеро-технически университет, строителен университет, университет изобразителни изкуства, музикален университет, аграрен и медицински заедно с фармацевтика, както и спортен. От всички изброени остават точно по 2 (два), за да не каже някой, че няма конкуренция.
И два военни ВУЗ. Не виждам особена нужда от последното, ама от мен да мине, нека има.
2. Кандидатстване. Може много лошо да беше при соца, ама ако помните имаше едно много разумно нещо тогава. Почти за всичко, с изключение на изкуства, хуманитарни и медицина, се кандидатстваше с ... математика! И после при следването в почти всички такива специалности имаше 1-ва, 2-ра, та до 4-та математики. Да, за някои специалности това не е беше чак толкова пряко нужно, но математиката се използваше като ефективен инструмент за отсяване на плявата, от кандидатстване, до завършване. А бе, ще повярвате ли, че и по География в СУ се учеше линейна алгерба и аналитична геометрия? Ще снимам студ. книжка на сестра ми и ще ви я покажа, да се насладите.
Добавям и кандидатстудентски изпит по български език. Диктовка, граматически разбор, есе на зададена тема. С оценяване на правопис, пълен-непълен член, пунктуация и.т.н.
И трети изпит по обща култура. Примерен въпроси:
"Избройте поне 2 произведения на Георг Фридрих Хендел?"
"Коя година е издаден албумът "Стената" на Пинк Флойд?"
"С какво е известен Майк Ръдърфорд?"
"Коя фолк изпълнителка получи голямата награда на фстивала в Димитровград тази година?"
"Къде се намира в момента оригиналът на картината Мона Лиза?"
"Какво е изобретил Томас Едисон?"
"Кой е изобретил дизеловия двигател и кога?"
"Опишете лост от първи и от втори род."
"Кое е по-тежко: 1 кг памук или 35.274 унции гъша перушина?"
"Приблизително при колко градуса се топи алуминият?"
"През коя година в България беше установен валутен борд?"
"Кой е министър на околната среда и водите в момента?"
"Коя е столицата на Словакия?"
"Къде се намира държавата Суринам?"
"Каква е приблизително продължителността на деня в Осло, Норвегия на 23.09?
"Кога е по-вероятно да вали: при ниско атмосферно налягане или при високо?"
"Коя е най-близката до Слънцето звезда?"
"От кои държави се вижда съзвездието Северен кръст?"
"Избройте поне 5 игри на карти?"
"Какво представлява спортът кърлинг?"
"Името на настоящия олимпийски шампион в дисциплината 200м бруст?"
и др.
3. Обучение. Задължават се преподавателите да пишат поне 10% двойки и поне 20% тройки. Твърдо се ограничава броят на поправителни изпити по един предмет до два. Задължително присъствие на студентите на всички занятия и връщане на т.нар. заверка.
Така ще имаме оптималния брой, достатъчно качествени висшисти.
|