|
Тема |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен [re: dnaunseq] |
|
Автор |
dnaunseq (пристрастен) |
|
Публикувано | 13.11.13 12:58 |
|
|
Предишни теми на по въпроса: , , , , , , , и други.
Да коментирам накратко, малко е стереотипно неговото мислене, вероятно като следствие на наследената традиция от времето на комунизма: например материята се "развива" и става "разумна" и други постулати в този смисъл. Но без значение, всеки може да прецени сам по какъв начин да приема тезите. Все пак въпросът е обмислен, дори да е от "материалната" гледна точка и даже с желание за преодоляване на "грубата" материалност. Но такъв шаблон по принцип е откриваем в много от съвременната литература, а основно като отговор на това мога да попитам: да, имаме "материално" развитие, но къде е духът. Не можеш да загърбваш духа на хората, дори той да не ти харесва, трябва да се остави да се развива този дух, а не просто с някакви материални шаблони да се устройва всичко. Например не само политиката да се сведе до един технократичен процес, а там трябва да има и естетика, и вътрешни желания на хората, които не са само плод на манипулация, реклама, пропаганда или езикови шаблони, а които са автентична изява, автентично смесване на факторите, впечатленията и познанствата в света. И тук отговорът не е само да кажеш, че ще им предложим на хората медии, където да се развива автентично духът. Проблемът е в "комсомолското" желание за развитие. Развитието трябва да идва от диалог с традицията и древната същност на човека. И традицията не са читалищата или пък структурите, които е пложила "прогресивната" идея във всяко село. Напротив, традицията са самите хора, техните преценки, техните възприятия на живота. И тука ако кажеш, хората имат само желанията, на които сме ги обучили, значи отговорът е, че не трябва да обучаваш хората по този начин. Такъв организиран процес на политика и развитие, докато увлича хората, това не трябва да е за сметка на пренебрегване на частите от духа, който хората носят. Това може да стане неусетно, ако ти му пренебрегваш мнението. Също така хората носят различен дух и ако държиш да им превърнеш духа в този на Микеланджело, това ще доведе до някаква посредствена шаблонна форма, до някаква посредственост. Хората ще загубят живостта на своя дух, докато се стремят към някакъв висш идеал. Те по-добре да развиват своите неща, без отчуждение от тях, но стига да са в конструктивен план. По същия начин политиката трябва да има прагматика, от която всички да разбират; трябва да има механизъм на контрол, но без да се идеологизира. Обществените отговори не може да са тотални, или от някакъв план-чертеж, диалектика, тетралектика. Обществото само дава отговорите, хората ги дават, духът им го дава. Но може ли някой да развива своята мисъл, концепции, теории, разбира се. Но това не може да става като някакъв капан, в който се опитваш да уловиш "животни" с политически трикове или технологии. Значи третирането на човешкия дух, сякаш е животно накрая води до разрушаване на такива системи. И най-глупавият дух с времето натрупва сили да разруши такива окови. Защото духът, с него можеш да работиш само в съгласие, в консенсус, в диалог, във взаимодействие, дори да не са идеални взаимоотношения, но така от ранга на духовни стрели. Но духът не може да работиш с него като с животно. Тука имаме концепцията за човешкото достойнство. И то не само защото е някакъв идеал. Напротив тя се основава на важно наблюдение за същността на човека и опасността за това да започнеш да организираш общества без оглед на тази закономерност.
Грандиозна може да бъде само идеята, която не съществува в света като материя. Когато започнеш да влагаш материални ресурси в някаква идея, това започва да носи характеристиките на схема. Затова към грандиозната идея, например Бог, всеки човек може да се присъедини със своя ресурс. Но ако ти тръгнеш да изземваш ресурсите на хората и да ги организираш за тяхното благо, това вече е схема. Схема е и да превърнеш в невъзможно да живеят както преди. Когато имаме грандиозна идея не в смисъл на нещо неприсъстващо материално в света, а в смисъла на нещо, което се проявява материално в света, трябва да бъдем много внимателни дали не се осъществява насилие спрямо хората. Защото ако това е грандиозна схема, хората ще организират грандиозна анти-схема срещу нея. Затова Бог не съществува като стъпил на земята, за да не тежи със своя пиедестал. Но това не значи че хората не могат да си помагат и да създадат голяма религиозна или общесвена организация, но само следвайки принципите на доброволността. Части от тази доброволност могат да се използват за разрушаване на дадена схема, която се счита за потисническа. Така части от доброволността се превръщат в схема, в анти-схема на някоя друга схема. Или в схема за разрешаване на конкретен проблем. Но чартърът на тази схема трябва да се подновява. Не може да има схема, която сама си създава проблемите, за да ги разрешава. Така при първа възможност доброволността на религията трябва да се възстанови като важен принцип. Не може да има импозантност в някакво материално измерение. Импозантността на религията е само в нейния текст, който е дълбоко разбиране на човека. Но тука няма сражение на текстове, тука има само коопериране за по-добро разбиране.
|
| |
Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
|
roshava
| 19.08.13 21:39 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| exaybachay
| 19.08.13 23:33 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Dekaroffskye
| 20.08.13 14:46 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| exaybachay
| 20.08.13 22:50 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Dekaroffskye
| 21.08.13 20:24 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| exaybachay
| 21.08.13 23:04 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| blood2
| 22.08.13 12:17 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| exaybachay
| 22.08.13 13:02 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| blood2
| 22.08.13 13:37 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| exaybachay
| 22.08.13 16:01 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| blood2
| 22.08.13 16:13 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| manotrona
| 24.04.14 19:51 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Chertoffskye
| 10.10.13 07:25 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Dekaroffskye
| 22.08.13 20:15 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 12.11.13 11:57 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 13.11.13 12:57 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 13.11.13 12:58 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 13.11.13 19:04 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 13.11.13 21:54 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 14.11.13 09:33 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 14.11.13 10:42 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 14.01.14 22:01 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 14.11.13 12:18 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 14.01.14 22:07 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 15.01.14 00:58 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 24.01.14 14:42 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 13.11.13 19:00 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Exaybachay
| 15.11.13 02:28 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 14.01.14 21:44 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Exaybachay
| 15.01.14 00:44 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 24.01.14 14:18 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Dekaroffskye
| 20.08.13 15:03 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| blood2
| 22.08.13 12:15 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Dekaroffskye
| 22.08.13 20:18 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 12.11.13 12:03 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 12.11.13 11:27 |
за Тетралектиката
| roshava
| 12.11.13 11:37 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| manotrona
| 28.12.13 19:52 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Exaybachay
| 30.12.13 15:34 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| manotrona
| 08.01.14 21:17 |
Значи било дуализъм
| dnaunseq
| 09.01.14 12:22 |
Re: Значи било дуализъм
| laplandetza
| 09.01.14 17:07 |
Re: Значи било дуализъм
| dnaunseq
| 10.01.14 02:26 |
Re: Значи било дуализъм
| roshava
| 14.01.14 22:41 |
Re: Значи било дуализъм
| dnaunseq
| 15.01.14 02:16 |
Re: Значи било дуализъм
| Exaybachay
| 15.01.14 13:07 |
Субективизъм
| dnaunseq
| 15.01.14 14:05 |
Re: Субективизъм
| Exaybachay
| 15.01.14 16:31 |
Re: Субективизъм
| laplandetza
| 15.01.14 22:30 |
Re: Субективизъм
| dnaunseq
| 15.01.14 22:42 |
Re: Субективизъм
| laplandetza
| 15.01.14 22:57 |
Re: Субективизъм
| Exaybachay
| 16.01.14 02:09 |
Re: Значи било дуализъм
| roshava
| 14.01.14 22:42 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| Exaybachay
| 09.01.14 13:16 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| dnaunseq
| 15.01.14 22:22 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| laplandetza
| 16.01.14 19:26 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| roshava
| 14.01.14 22:37 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| PekoHcTpykTop
| 15.01.14 10:57 |
Re: Светът е Тетралектичен, а не само Диалектичен
| manotrona
| 23.01.14 15:47 |
Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| dnaunseq
| 16.01.14 20:07 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| laplandetza
| 16.01.14 20:46 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| roshava
| 24.01.14 14:36 |
Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| dnaunseq
| 22.01.14 12:39 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| Exaybachay
| 22.01.14 14:24 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| roshava
| 24.01.14 14:41 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| Exaybachay
| 25.01.14 13:26 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| roshava
| 07.02.14 15:19 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| Exaybachay
| 07.02.14 15:47 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| roshava
| 07.02.14 16:16 |
Re: Изключване на дума, афоризъм и симетричности
| Exaybachay
| 07.02.14 16:32 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| roshava
| 24.01.14 14:34 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| dnaunseq
| 24.01.14 14:50 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| manotrona
| 24.01.14 19:32 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| dnaunseq
| 24.01.14 20:37 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| roshava
| 07.02.14 15:41 |
Етика, субективност и тетралектика
| dnaunseq
| 24.01.14 21:33 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| roshava
| 07.02.14 16:11 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| dnaunseq
| 07.02.14 18:36 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| roshava
| 14.04.14 23:09 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| dnaunseq
| 15.04.14 10:25 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| manotrona
| 23.04.14 20:59 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| manotrona
| 07.02.14 20:04 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| laplandetza
| 08.02.14 01:00 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| dnaunseq
| 08.02.14 09:09 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| Exaybachay
| 08.02.14 17:06 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| manotrona
| 09.02.14 14:51 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| manotrona
| 09.02.14 14:47 |
Re: Етика, субективност и тетралектика
| dnaunseq
| 10.02.14 02:39 |
Re: Бекграунд,решения,двойнственост на материята и др.
| roshava
| 07.02.14 15:27 |
|
|
|
|