Така през 636 г. Йерусалим пада под арабска власт. И първото нещо, което мюсюлманите правят, е да поставят на тамошните християни известната ни от турското робство дилема между чалмата и дръвника.
Не е вярно. Монофизитите и несторианите съвсем доброволно си отварят вратите на градовете пред арабите, защото не желаят да живеят в една държава с православните от Константинопол. "Вот на недоверие" му се вика на това. В замяна никой не ги закача. Арабите предпочитат да имат данъкоплатци неверници. Така в Персия всички бедняци доброволно приемат исляма, за да не плащат допълнителните налози и там исляма се налага со кротце и благо.
В края на ХІ в. мюсюлманите започват да убиват и християнски поклонници.
Отново не е точно. Причината за кръстоносните походи се корени в нахлуването на селджуките в Мала Азия и Сирия и Месопотамия. След като покоряват Багдадския халифат, те превземат и Йерусалим. За разлика от толерантните араби, селджуките не са такива и не допускат христинските поклонници до светите за тях места.
Ромейският император търси наемници на запад. Папата използва повода, за да приобщи Светите земи към лоното си. За Ватикана се открива възможност да издигне авторитета на папската власт, да обвърже по-тясно църковната идеология с перспективата да подчини Източната църква, дори да постави под своя власт целия мюсюлмански свят, когото смята да християнизира. Западноевропейските феодали искат да натрупат богатства, италианските градове да завладеят търговията на Изток, селяните да се освободят от крепостната зависимост и да получат земи и друга плячка — ето причините, поради които всички обществени слоеве са заинтересовани от походите за освобождаването на Йерусалим.
И така, папата обявява похода за богоугодно дело. Но вместо наемници, Алексий получава непредсказуеми фанатици. И започват бедите за местните християни в Сирия и Палестина, които естествено са подлагани на репресии от ожесточените мюсюлмани, както и от страна на кръстоносците, които гледат на тях като на схизматици.
А когато кръстоносците изколват населението на Йерусалим, лпгично е, че нещата съвсем загрубяват.
|