Това ли било!....
Игнорирал съм колко бил дълъг периода?
Че и упорито съм го игнорирал! И сочените от мен примери са някакъв преход, трудно начало, изключенийца някакви? А не, че цялата старозаветна история на народа израилев е една непрекъснато отричане на Мойсеевия завет.
Така кажи, бре!
В това отношение Старият Завет е изключително занимателно четиво.
Ами ей ти го периода на всички старозаветни владетели израилеви в хронологичен ред:
Мойсей – вярващ в Бога. Но още докато е жив, народът израилев изоставя Бога и се кланя на Златни телци.
Исус Навин – вярващ в Бога. След смъртта му синовете израилеви започват да вършат зло пред очите на Бога.
Аод – вярващ в Бога. След смъртта му синовете израилеви започват да вършат зло пред очите на Бога и да се покланят на идоли.
Пророчица Девора – вярваща в Бога. След смъртта й синовете израилеви се отдават на злото.
Гедеон – неопределен. След смъртта му синовете израилеви започват да вършат зло пред очите на Бога и да се кланят на Ваал.
Авимелех – богоборец. Избива седемте си братя, за да стане лидер. Оставя статуите и истуканите.
Тол – богоборец. Той и синовете израилеви се кланят на идоли.
Йефтай – съдия Израилев – вярващ в Бога
Есевон – съдия Израилев – неопределен. Не премахва нито идолите, нито оброчищата.
Авдон – съдия Израилев – неопределен. Не премахва нито идолите, нито оброчищата.
(При тези съдии синовете израилеви продължават да вършат зло пред очите на Бога, даже и при Йефтай)
Самсон – вярващ в Бога.
Емегар – неопределен като вярващ.
(Следва дълъг период на безвластие, през който “всеки прави, каквото смята за право”. През този период синовете израилеви се кланят на излят истукан. Според изследователи става дума именно за Молох, но не е написано изрично в Библията. В това идолопоклонничество молят свещеник, левит да ги води. Той охотно се съгласява.)
Самуил – вярващ. Синовете му обаче тръгват по криви пътища и се отклоняват от Бога.
Саул – първи цар на Израил. В самото начало – вярващ, но после се отклонява от Бога. А Бог казва “…жаля, че поставих Саула за цар, защото той се отвърна от Мене.”
Йевостей – син на Саул, богоборец.
Давид – вярващ в Бога.
Соломон – богоборец. Построява храма, след което се отвръща от Бога, практикува поклонение пред идоли в храма Господен, подарява най-ценната Божия светиня – Кивота на друговерка, “вършеше това, що бе неугодно пред очите на Господа”, служи на Астарта, Милхом, Хамос и Молох. А пропо – още в Книга на Левит, глава 20:1-5 Господ заповядва незабавно да бъде умъртвен всеки, който е дал от децата си на Молох! Убил ли го е някой този изрод? Не – той си управлява 40 години, умира си от естествена смърт и до днес е представян за “най-мъдрия, най-справедливия…” Баси, какви ли са били останалите!
Ровоам – син на Соломон – богоборец.
Йеровоам – богоборец, въвел поклонението пред Златния телец в Северното царство.
Авия – богоборец, “ходеше по всички грехове на баща си”.
Аса – вярващ в Бога.
Нават – син на Йеровоам – богоборец.
Вааса – богоборец – заради греховете му Бог го отхвърля от Себе Си и го проклина, заедно с потомството му.
Ила – син на Вааса – богоборец.
Иосафат – син на Аса – богоборец. Отначало се опитва да следва във всичко баща си, но народът още принася жертви на други богове и кади по оброчищата
Замврий – вярващ в Бога.
Амврий – богоборец – "върши всичко неугодно на Бога и по-лошо от неговите предходници"
Ахав – син на Амрий – богоборец – "върши всичко неугодно на Бога, повече от всички царе преди него"
Охозия – син на Ахав – богоборец – "върши всичко неугодно на Бога".
Иорам – богоборец – "върши всичко неугодно на Бога”.
Ииуй – богоборец – маха статуите на Ваал, но оставя Златните телци.
Иоас – богоборец – отначало се опитва да върши угодно на Бога, но оставя оброчищата.
Иоахаз – богоборец – "върши каквото е неугодно на Бога.
Иоас – богоборец – "върши каквото е неугодно на Бога.
Иеровоам – богоборец – върши каквото е неугодно на Бога, ограбва храма Господен в Йерусалим, властва 41 години.
Амасия – богоборец – отначало се опитва да върши угодно на Бога, но не успява, оставя човешките жертвоприношения и оброчищата.
Азария – син на Амасия – богоборец – отначало се опитва да върши угодно на Бога, но не успява, оставя човешките жертвоприношения и оброчищата.
Захария – богоборец – "върши каквото е неугодно пред очите на Господа”.
Менаим – богоборец – "върши каквото е неугодно пред очите на Господа”.
Факия – син на Менаим – богоборец – "върши каквото е неугодно пред очите на Господа”.
Факей – богоборец – "върши каквото е неугодно пред очите на Господа”.
Иоатам – неопределен – опитва се да върши угодно на Господа, но нородът ходи по оброчища и прави човешки жертвоприношения.
Ахаз – син на Иоатам - богоборец – "върши каквото е неугодно пред очите на Господа”.
Осия – богоборец – "върши каквото е неугодно пред очите на Господа”.
Езекия – вярващ в Бога.
Манасия – син на Езекия – богоборец – "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”, управлява 50 години.
Амон – син на Манасия – богоборец – кланя се на идоли "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”, управлява 50 години.
Иосия – вярващ в Бога.
Иоахаз – син на Иосия – богоборец, "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”.
Иоаким – богоборец, "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”.
Иехония – богоборец, "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”.
Седекия – богоборец, "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”.
Годолия – неопределен.
Иехония – богоборец, "върши каквото беше неугодно пред очите на Господа”, предател на народа си.
Може би имаш да добавиш някого?
Е, да – четейки списъка, прави впечатление, че един от царете липсва.
Ирод.
(щото е от Новия Завет)
Ама като му гледаш делата – как мислиш: той от кои е?
Та… къде, казваш, видя юдаизъм?
Si deus pro nobis, quis contra nos?Редактирано от EugenVonHakenkreuz на 18.07.09 02:13.
|