Леле, колко много много глупости на толкова малко място! Ти наистина имаш талант!
Не съм съгласен със съжденията ти относно Божидар Грозданов.
Освен това къде са тези МНОГО автори, които са се научили да печелят конкурса?
А и нали знаеш, че думата „бостан”, която на османски турски се произнася като „авлия” изключително ме дразни?
Значи дори и авлията на ЙВ да е напълно измислен образ, щом отговаря на духа на българската митология – приема се, че е такъв. Може ли да се разсъждава така?
Разбира се, че може!
Това е логигата на чалгаманиака: дори и чалгапарчетата да се пишат на кило и да са със защитени авторски и разпространителски права, щом са в духа и традициите на българската народна музика – то нека да се приемат за продължение на фолклора.
... или на фалшификатора: дори и моите банкноти да са собствено призводство, щом като са напълно идентични с истинските, можем да ги вкараме в обращение.
Споко, Робин, не те наричам фалшификатор! Ти май си човек, дето хем не знае, хем не знае, че не знае, хем е убеден, че другите знаят по-малко. Четейки безумната ти логика, стигам до извода, че явно в главата ти българското народно творчество изглежда като един добре поддържан хаос: самовили някакви, русалки, караконджули, змейове, хали – всеки си стои някъде и прави нещо. От тази гледна точка напълно логично изглежда щом като народното творчество не е сътворило пазители на планината, нечие друго творчество да забележи пропуска, да го запълни и новоизмисленото същество да си пасне на мястото.
Нека повторя – това е от гледната точка на хаоса.
Ще те разочаровам – българското народно творчество изобщо не е хаос, а си е доста подредено. Всяко от приказните същества в него е заело някакво място, понякога по няколко същества деля едно и също място, но чудна работа – в българския фолклор НЯМА ПАЗИТЕЛИ НА ПЛАНИНАТА! Да, в очите на такива като тебе това може да изглежда като пропуск: Намерихме празно място в митологията – добре, че е ЙВ, че да го запълни!
Всъщност това е именно незнанието, че не знаеш, съчетана с пълната увереност, че тия около тебе са дебили и хем знаят по-малко – хем и няма откъде да научат, освен от теб.
А защо има пазители на какво ли не, но не и на планините – прочети съчиненията на видните наши етнографи Димитър Маринов и Анчо Калоянов, за да ти стане ясно какво Е и какво НЕ Е планината в българските народни вярвания.
И бъди знаещ, а не бъди незнаещ!
А за това, че авлията си е напълно измислен от ЙВ образ – няма съмнение. Първо прототипът й бяха някакви жълто-черни пеперуди, но тъй като нямаше нито една прилика, с изключение на думата „пеперуда” в наименованието, после авлията стана богинята-майка, останала ехе-е-е-е-е-е-й от траките, накрая алианските мъже светии – евлии станаха образи на въоръжени жени – авлии... а дори самият автор вече 7 години не може да отговори на въпроса в кой край на България има предания за въпросните черни пеперуди. И надали ще го направи – иначе лъжата ще лъсне.
Но във всички случаи, за да говориш за духа на българската митология, трябва да я познаваш. Тоест – да четеш не само ЙВ.
Е, ти разбира се, надали ще намериш време да се ровиш в хилядите страници, нали?
Ти предпочиташ „Какавида” – той е по-кратичък.
А и ЙВ ти е приятел, а Димитър Маринов и Анчо Калоянов не са!
Si deus pro nobis, quis contra nos?
|