В посланията на Павел, особено това до Римляни въпросът изобщо не е израилтяни срещу езичници, а обрязани срещу необрязани; съответно Юдея, като тези, които през 1 век са останали верни на Закона и са опазили Писанията (поне в ритуално отношение) и останалите Израилеви чада, разпръснати сред народите и неспазващи Закона.
"Тогава, какво предимство има юдеинът? или каква полза има от обрязването? Много във всяко отношение, а първо, защото на юдеите се повериха Божествените писания. Понеже, ако някои бяха без вяра, що от това? тяхното неверие ще унищожи ли Божията вярност? Да не бъде! но Бог нека бъде признат за верен, а всеки човек лъжлив"
(Римляни 3:1-4)
Цялата първа половина на Римляни ап. Павел отделя на доказателствата чрез Закона, Писанията и Пророците, че обрязването не е задължително за да станат "езичниците" (т.е. неспазващите Закона авраамови потомци) приемници на завета и обещанията. Тъкмо темата за обрязването и пазенето на Закона бележи опозициите юдеи-езичници, дела-вяра.
Още от встъпителните думи на Павел в началото на същото послание става ясно кои са "човеците от всички народи", на които апостолите са пратени да проповядват Христовото благовестие:
"Павел, слуга Исус Христов, призван за апостол, отделен да проповядва благовестието от Бога, (което по-напред Той беше обещал чрез пророците Си в светите писания), за Сина Му нашия Господ Исус Христос, Който по плът се роди от Давидовото потомство, а по Дух на светост биде със сила обявен като Божий Син чрез възкресението от мъртвите; чрез Когото получихме благодат и апостолство, та в Неговото име да привеждаме в послушност към вярата човеци от всичките народи; между които сте и вие призвани от Исуса Христа"
(Римляни 1:1-5)
За пореден път ще дам библейските доказателства, че "всички", "целият свят" и пр. универсални изрази, употребени в Библията не трябва наивно да се считат на означаващи цялата планета и всички живеещи по нея хора.
Мат. 24:14
"И това благовестие на царството ще бъде проповядвано по целия свят за свидетелство на всички народи; и тогава ще дойде краят."
Рим. 1:8
"Най-напред благодаря на моя Бог чрез Исус Христос за всички вас за това, че за вашата вяра се говори по целия свят."
Кол. 1:5-6
"истинското слово на благовестието, що пребъдва у вас, както и в цял свят"
Кол. 1:23
"благовестието, което сте чули и което е било проповядвано на всяка твар под небесата"
От встъплението към послание до Римляни е ясно, че тези, към които се обръща Павел са сред "човеците от всички народи", за които бяха пратени апостолите да благовестяват. Тези римляни са: "всички в Рим, които са възлюбени от Бога, призвани да бъдат светии" (ст. 7)
Кои са възлюбените от Бога, кои са призваните да бъдат негови светии, да не би всички римски граждани? Не бяха ли само и единствено израилтяните тези, на които Моисей казва следното (?) -
"Вие сте чада на Господа вашия Бог; ... Защото сте люде свети на Господа вашия Бог, и вас избра Господ измежду всичките племена, които са по лицето на земята, за да Му бъдете собствени люде." (Второзаконие 14:1-2)
Или може би новият завет разширява обсега на призованите и избраните?
"Ето, идат дни, казва Господ, Когато ще направя НОВ ЗАВЕТ С ИЗРАИЛЕВИЯ ДОМ И С ЮДОВИЯ ДОМ; ... ето ЗАВЕТЪТ, Който ще направя С ИЗРАИЛЕВИЯ ДОМ ...: Ще положа закона Си във вътрешностите им, И ще го напиша в сърцата им; АЗ ЩЕ БЪДА ТЕХЕН БОГ, И ИЗРАИЛ ЩЕ БЪДАТ МОИ ЛЮДЕ"
(Еремия 31:31-34)
Очевидно е, че обещаният нов завет, в който се отменя ритуалната робия на моисеевия завет и законът се написва на сърцата, е сключен пак само със и за израилевите племена.
Да се върнем на посл. до Римляни. Павел пише:
"И така, ние заключаваме, че човек се оправдава чрез вяра, без делата на закона. Или Бог е Бог само на юдеите, а не и на народите (етнон)? Да, и на народите (етнон) е." (Рим. 3:28-29)
На кои народи Бог е Бог, само на юдеите ли? Не, разбира се, а и на всички Израилеви народи:
"Но като видя Иосиф, че баща му (Яков/Израил) му възложи дясната си ръка на Ефремовата глава, не одобри; и дигна ръката на баща си, за да я премести от Ефремовата глава на Манасиевата глава. И Иосиф рече на баща си: Не така, тате, защото ето първородният, възложи дясната си ръка на неговата глава. Но баща му отказа, като рече: Зная синко, зная; и той ще стане племе; и той ще бъде велик; но по-младият му брат ще бъде по-голям от него, и потомството му ще стане множество народи."
(Битие 48:17-19)
Могат ли израилтяните да бъдат част от другите народи, гърци, римляни и пр.? Да. -
"Предал си ни като овце за ядене, И разпръснал си ни между народите." (Псалм 44:11)
За спасението на кои беше пратен Иисус Христос?
"ИИСУС в отговор каза: Аз съм пратен САМО до загубените овце от ИЗРАИЛЕВИЯ ДОМ."
(Матей 15:24)
Загубените израилеви овце включват както юдейските, така и "езическите" израилтяни:
"искам да знаете тая тайна, че частично закоравяване сполетя ИЗРАИЛЯ, само докато влезе ПЪЛНОТО ЧИСЛО НА ЕЗИЧНИЦИТЕ (етнон). И така ЦЕЛИЯТ ИЗРАИЛ ще се спаси, както е писано: - "Избавител ще дойде от Сион; Той ще отвърне нечестията от ИЗРАИЛ (Якова); И ето завета от Мене към ТЯХ: Когато отнема греховете ИМ"." (Римляни 11:25-27).
"Частичният" ИЗРАИЛ заедно с влизането на "ЕЗИЧНИЦИТЕ" (или: "народите") предтсвлява "ЦЕЛИЯ ИЗРАИЛ", за когото е спасението. Бог прави своя подновен завет само с "ИЗРАИЛЕВИЯ И ЮДОВИЯ ДОМ" (Еремия 31:31-34).
Цитираш следните откъси от Галатяни за да докажеш, че "всеки, който вярва се благославя с вярата на Авраам и става негово духовно дете":
"7 Тогава познайте, че тия, които упражняват вяра, те са Авраамови чада;
8 и писанието, като предвидя, че Бог чрез вяра щеше да оправдае езичниците, изяви предварително благовестието на Авраама, казвайки: "В тебе ще се благославят всичките народи".
9 Така щото тия, които имат вяра се благославят заедно с вярващия Авраам.
...
28 Няма вече юдеин, нито грък, няма роб, нито свободен, няма мъжки пол, ни женски; защото вие всички сте едно в Христа Исуса.
29 И ако сте Христови, то сте Авраамово потомство, наследници по обещание." (Гал. 3)
Аз съм напълно съгласен с това, че "всеки, който вярва се благославя с вярата на Авраам и става негово духовно дете", стига под думата "всеки" да се разбира това, което Павел е имал предвид, а не това, което гръко-римските богослови са изтълкували векове по-късно.
Та нека прочетем същото послание малко по-нататък за да разберем кои са тези "всички", на които Павел обещава благодатта в Иисус чрез вяра.
"Иисус се роди от жена, РОДИ СЕ ПОД ЗАКОНА, за да ИЗКУПИ ония, които са ПОД ЗАКОНА, за да получAT ОСИНОВЕНИЕТО."
(Галатяни 4:4-5)
(ср. оригиналния гръцки текст за точните местоимения:
"ina tous upo nomon exagorasE ina tEn uiothesian apolabOmen" (Gal. 4:5)
"in order to redeem those under the law, and thus to adopt them as his children")
И пак нещо съществено, което цитирах и в първия си постинг:
ИИСУС ... ПОМОГНА НА АВРААМОВОТО ПОТОМСТВО. Затова трябваше да СЕ ОПРИЛИЧИ ВЪВ ВСИЧКО НА БРАТЯТА СИ" (Евреи 2:16-17)
Когато Павел казва в Галатяни, че "тия, които упражняват вяра, те са Авраамови чада", няма предвид, че всички хора от планетата, независимо от техния родов произход могат да станат Авраамови чада, а че всички, които отпреди са загубили авраамовия си проиход поради отстъпление, сега, по времето на възстановяването на Царството отново могат да бъдат осиновени. Защото само на израилтяните принадлежи осиновението:
"МОИТЕ БРАТЯ, МОИТЕ ПО ПЛЪТ РОДНИНИ; които са ИЗРАИЛТЯНИ, на които ПРИНАДЛЕЖАТ ОСИНОВЕНИЕТО и славата, ЗАВЕТИТЕ и даването на закона, богослужението И ОБЕЩАНИЯТА, НА КОИТО СА И ОТЦИТЕ, и от които се роди ПО ПЛЪТ Христос"
(Римляни 9:3-5)
Ако Христос беше пратен да помага на всички човеци по земята, независимо от родовия им прозиход, то значи трябваше да се роди по плът и от тях, а и Бог трябваше да сключи с бащите им друг нов завет, защото новият завет, описан в Библията е само с "само с "ИЗРАИЛЕВИЯ И ЮДОВИЯ ДОМ" (Еремия 31:31-34) Сори, християнстващи поганци.
Що се отнася до проповедите на Павел, описани в Деяния, то самият той категорично заявява пред Агрипа и преследващите го юдеи в Йерусалим:
"И сега стоя пред съда понеже имам надежда на обещанието, което Бог е дал на бащите ни, до изпълнението на което нашите ДВАНАДЕСЕТ ПЛЕМЕНА се надяват да достигнAT, като служат на Бога усърдно нощем и денем. За ТАЯ надежда, царю [Агрипо], ме обвиняват юдеите!
... стоя до тоя ден та свидетелствувам и пред скромен и пред високопоставен, без да говоря НИЩО ДРУГО ОСВЕН това, което пророците и Моисей са говорили, че щеше да бъде, сиреч, че Христос трябваше да пострада, и че Той, като възкръсне пръв от мъртвите, щеше да проповядва светлина и на юдейския народ и на езичниците."
(Деяния 26:6-7, 22-23)
На Юдейския народ и на кои? (вж. по-горе)
|