|
„И един въпрос от мен, защо в формулата за енергия масата участва като 1/2 не да кажем цялата, кое налага това? (Логичния отговор, че в противен случай няма да има съгласуване със ЗЗЕ не го приеман за отговор и те пращам на поправителен.)“
Много често физическитее величини се променят, за да се опростят физическите закони. Да не забравяме голямата промяна, подета в края на 19-ти век в законите на електродинамиката. Тогава чрез смяна на измерителната система величината 4пи, която се е срещала в много от тези закони, е изтласкана към формулите, които по-рядко се използват за инженерни сметки. Това е направено само за удобство. А тук Хелмхолц е имал ввъзможност да въведе нова величина по няколко начина, естествено е да се избере най-опростяващият законите. Съвсем нормална практика, да се опростяват физическите закони с всевъзможни средства. Че то самото въвеждане на математиката е също такова опростяване, представи си как са се описвали законите без нея. Както в алхимическите книги, едно съвременно уравнение заменя 5 страници вербално описание. Един сравнително пресен пример е планковата константа, която често за удобство се заменя с константата на Дирак, величина с черта, 2пи по-малка.
А колкото по-прост и стилизиран е един закон, толкова по-лесно се осмисля и борави с него. Затова целенасочено се търси красотата в простотата.
Пак същото казваш (както и предишния ти отговор) ама само, че с други хлъзгави думи. А най горе съм повторил въпроса (дето сякаш си го забрави ама баш по твоите табиети) за да е видно какво се пита и какво се отговаря.
////////////////////
Подсказвам, в този пост си се приближил към отговора на физическата същност на въпроса.
http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Board=Phisics&Number=1954093335&page=0&view=collapsed&sb=5&vc=1
Нека джаджата да лази по дъска с пълно сцепление с нея, без контакти с други обекти. Масата на дъската е равна на масата на джаджата за простота. Ускорявайки джаджата до скорост V, дъската ще се ускори до скорост -V. Вътрешната енергия W на пружната ще се разпредели върху двете по равно. Джаджата ще има енергия W/2, дъската - също толкова. Просто правило за съответствие: скорост V, кинетична енергия W/2.
В примера който дадох, разглеждаме ускорението и скоростта спрямо релсите, т.е. земята. Но при ускорението на вагона се ускорява и земята в противоположна посока. (това, че земята има огромна маса спрямо вагона и съответно скоростта ще е много малка изиграва ролята да се пропуска това) затова и енергията не е пълна а половината Е/ 2.
И същия ми пример, при самото спиране на вагона пак използваме същото гориво за единица време и същите етапи (20 15, 10, 5 и съответно спиране), но разглеждаме само спирането на вагонна а спирането на Земята ( минимално) пропукаме.
Най удобно е да се разгледа примера в космоса. Имаш релси и върху тях закрепен вагон, като масата на релсите и вагона е равна. Останалото с един кг гориво и за една секунда си остава както и четирите етапа на ускорение и спиране. По удобно е да се разглежда вагон- локомотив дизелов, като той си носи и окислителя-въздух и си задържа дима-саждите за да не губи маса.
( И с вагон с реактивен двигател пак е същото, но се усложнява задачата (а както се е видя някои се подхлъзват от това) от това, че трябва да се отчита центъра на масите на реактивната струя а и при обръщане още повече усложнения и т.н.)
И вече при такава задача в космоса. За един наблюдател който преди всякакво задвижване на вагона е бил в покой спрямо него ясно ще е видимо, че с задвижване на вагона-дизел ще се задвижат и релсите. От там и Е / 2 . Много е важно да се разбира физическата същност на формулите а не машинално да се използват.
|