|
Подсказаха ми един проблем, който някои хора са забелязали в класическата физика.
Кой е тоз чиляк, кой те е подлъгал?
Нека имаме ракета, която харчи гориво за ускоряването си. За единица време изгаряме единица количество гориво, което отделя фиксирана енергия, пропорционална на количеството. Демек количеството отделена енергия е правопропорционална на времето за което гори гориво.
В класическата механика е така но в релативистичната не е така.
Що усложняваш излишно, с ракети могат да се достигнат и скорости близки до светлината. Но това вече няма да е класическата механика а друго, ти май искаш да ги набъркаш двете представи и да баламосваш раята.
От друга страна, това осигурява постоянно ускорение на ракетата (равномерно придаван импулс, постоянна сила (пренебрегваме поне в началният етап промяната на цялата маса на ракетата от изхвърляното гориво). Постоянно ускорение дава растяща линейно скорост на ракетата с времето. Кинетичната енергия на ракетата е пропорционална на скоростта на квадрат, т.е. тя расте квадратично с времето (за разлика от линейно изразходваната за това енергия на горивото.
Тоест с линейно изразходване на енергия получаваме като резултат квадратично нарастване на енергията на ракетата. От някъде в ракетата се влива допълнително енергия над получената от горивото? Нарушава се ЗЗЕ?
Хайде да оставим тез ракети (щом разглеждаме класическа механика) и да я караме с влакове, дето могат да вдигнат скорост до 500 км в час, та да не се подхлъзнеш по някакви пишман релативистични мераци и скорости.
И да го кажем по следния начин:
Имаме вагон с маса = единица за маса = 1 кг, но за да изглежда всичко по реално нека масата на вагона да е примерно = 1 тон като това няма да промени нищо при пресмятане освен няколко нули. Във вагона си има всичко и гориво с окислителя и реактивен двигател и т.н.
(И както си го казал: (пренебрегваме поне в началният етап промяната на цялата маса на ракетата от изхвърляното гориво). За да отпадне проблема с промяната на масата вагона, можем да добавим следното. Над релсите има автоматика която пуща във вагона тежести компенсиращи масата на изгореното (изхвърлено от солото газове) гориво. (По долу разглеждам разход на гориво от 1 кг за секунда. Затова и тази автоматика когато от долу има движещ се вагон пуща по 1 грам на всяка хилядна от секундата, а ако искаме да сме по прецизни може и по милигтрами но по на често )
Включваме двигателя:
1. С 1 кг гориво (дизел или каквото и да е) за единица време (една секунда) може да се ускори до примерно 5 км в час. Демек в края на първата секунда скоростта му е 5 км/час (спрямо релсите).
2. В следващата –втора секунда пак със един кг гориво се ускорява с още 5 км в час. А резултатната скорост в края на втората секунда е 10 км в час (спрямо релсите).
3. В следващата –трета секунда пак със един кг гориво се ускорява с още 5 км в час. А резултатната скорост в края на третата секунда е 15 км в час (спрямо релсите).
4. В следващата –четвърта секунда пак със един кг гориво се ускорява с още 5 км в час (А резултатната скорост в края на четвъртата секунда е 20 км в час (спрямо релсите).
И вече вагона ще се движи с постоянна скорост 20 км в час за вечни времена, пренебрегваме въздушните и други трияния на лагери и т.н.
Нека обърнем соплото на реактивния двигател на обратно, на 180 гардуса.
Включваме двигателя:
1. С 1 кг гориво (дизел или каквото и да е) за единица време (една секунда) може да се ускори до примерно 5 км в час. Демек в края на първата секунда скоростта му ще е променена с 5 км/час. Но резултатната скорост спрямо релсите ще е 15 км в час.
2. В следващата –втора секунда пак със един кг гориво се ускорява с още 5 км в час. Но резултатната скорост спрямо релсите ще е 10 км в час.
3. В следващата –трета секунда пак със един кг гориво се ускорява с още 5 км в час. Но резултатната скорост спрямо релсите ще е 5 км в час.
4. В следващата –четвърта секунда пак със един кг гориво се ускорява с още 5 км в час. Но резултатната скорост спрямо релсите (в края на 4-та секунда) ще е 0 км в час.
Елементарно просто е да се види, че с 4 кг гориво за 4 поредни секунди сме се ускорили до 20 км в час. Както и обратния процес с 4 кг гориво за 4 поредни секунди сме се ускорили до 20 км в час но в обратна посока, т.е. сме спрели.
Къде тука виждаш нарушение на ЗЗЕ? Що баламосваш другарчетата си.
Линейно изразходване на енергия и квадратично нарастване на енергията на ракетата, е друга бира и май и на теб не ти е ясно що е така и що бог е направил жената от ребро а не от някаква друга част или колко дявола могат да се качат на върха на една игла.
|