Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 16:31 23.06.24 
Хоби, Развлечения
   >> Туризъм
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема Нова стълбова маркировка на Витоша  
Автор direkcia_park_vitosha (непознат )
Публикувано09.07.09 13:48



Здравейте,

Дирекция на парк Витоша започва инициатива за подмяна на счупени, полагане на лиспващи и нови стълбове за зимна маркировка на Витоша. Освен към съществуващите, смятаме да насочим вниманието си и към маршрута х. Селимица - Черни връх (от горната граница на гората до пресичането на маршрута Черни връх - х. Кумата). Към момента там има дървени тънки колове на големи разстояния.

Бихме искали да помолим посещаващите тази пътека туристи за коментари и препоръки?

(Моля имайте предвид, че тези дейности отнемат време и е възможно да продължат и другата лято)



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор Блaryн Kaлчeв (Explorer)
Публикувано09.07.09 17:06



Възползвам се от случая да предложа други подобрения по туристическите маршрути:
1. От години не се прокопават вадички край (или пресичащи) алеите, в резултат на което те се превръщат в дерета. Наложително е да се отводнят участъците:
- х.Бор/Тинтява-Платото - в гората
- х.Бор-хотел Елица
- Бистрица-Витошко лале по Янчовска река - горна част преди последната беседка под "Лалето".

2. Не са просечени от паднали дървета:
- Бистрица-Алеко по Бистришка река
- Лалето-х.Погледец-Къркъма
- х. Бор-хотел Елица-Златни мостове

3. Липсваща или слаба лентова маркировка (тук там кръстчета по дърветата) по живописната пътека х.Острица-Юрушки грамади-Владая - до вливането и в пътя за старите кариери.

4. Предвижда ли се колова маркировка Черни връх-Ярлово/Чуйпетлово?

Ясно е, че всичко това струва пари. Няма ли възможност на границите на парка над Бояна и Драгалевци да се събира такса от преминаващите автомобили?

Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал...

Редактирано от Блaryн Kaлчeв на 09.07.09 17:09.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Блaryн Kaлчeв]  
Автор direkcia_park_vitosha (непознат )
Публикувано09.07.09 17:38



Благодарим за коментарите,

Предстои изпълнение на спечеления от нас проект по Оперативна програма "Околна среда". В него са предвидени ремонтни работи, по някои от маршрутите, които посочвате. Предвижда се стълбова маркировка от Черни връх по Европейския маршрут Витоша-Верила-Рила-Пирин в частта му на Витоша, която ще включи безлесната зона около вр. Купена.

Моля, имайте пред вид, че алейната мрежа на Витоша е много гъста и се налага да се съсредоточим по основните маршрути и тези с "по-големи" проблеми.

Относно "липсващата" лентова маркировка между Острица и Владая: Концепцията за полагане на лентовата маркировка на Витоша е разработена с БТС и включва отново само основни пътеки. Ако маркираме повече маршрути, няма да стигат стандартните цветова за полагане на лятна маркировка, а разклоните ще са неразчетими.

Относно събирането на такси за автомобили: По този въпрос трябва да се произнесе първо Столична община. ДПП се е обърнала с въпрос към нея, но отговор не е получен...

Поздрави,

Таня



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор krokoem ()
Публикувано09.07.09 20:08



Таня здравей,

Лятната пътека от х. Селимица до пресичането на маршрута х. Кумата - Черни връх е много добре маркирана в частта от х. Селимица до платото при връх Селимица. Маркировката в гората е по дърветата а над нея - по морените.

Обаче на самото плато дървените колове (на места клони) са на доста голямо разстояние и при намалена видимост има опастност от изгубване. Още повече там има участък (около 5-10 мин. ходене) с лек наклон надолу в посока Черни връх.

Тази зима доста добре подготвени планинари слизайки от Черни връх към Кумата, поради лоша видимост

, въпреки че са били с GPS!

Моето мнение е, че поставянето на метални колове е необходимо само в участъка на платото. Приблизително 30-35 броя ако са през 20 метра.

Поздрави,
Емо

Краят на една работа е по-добър от началото й.

Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор raskoll.com (непознат)
Публикувано09.07.09 20:51



моето мнение че колкото най-малко намеса има в природа - толково по-добре. супер е че има маркирани летни пътеки, вече си има и доста зимни пътеки с стълбова марк. и аз смятам че стига толково. пътека от х.Селимица към връх Селимица е много красива и смятам че не трябва да се слага стълбова маркировка. това си е само мое мнение разбира се.
а ето ви един пример как през зима изглежда стълбова маркировка в някои места на Витоша:

Редактирано от raskoll.com на 09.07.09 20:52.



Тема Чудесно енови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор Cинeвa ()
Публикувано09.07.09 21:03



че се започва работа по толкова нужната зимна маркировка. Дано всички намерения бъдат осъществени докрай! Имайки предвид, че приоритет трябва да е възстановяването на старите колове, според мен би могло да се помисли къде поставянето на нови стълбове е по-необходимо, дали по трасето на Е-4 от Купена до премката преди връх Дамян или от Купена през Белчева скала и заслон "Синята стрела" до началото на гората над село Железница. Струва ми се, че по втория маршрут преминават повече хора.

Поздрави:

Синева



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: raskoll.com]  
Автор Ивaн Димитpoв (непознат )
Публикувано13.07.09 15:54



Коловете се виждат и при тежка мъгла и са по-удобни за ориентир от маркировка на камък.

Подкрепям и идеята за маркировка от Черни Връх до Чуйпетльово



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Ивaн Димитpoв]  
Автор zhivik (непознат)
Публикувано13.07.09 16:38



Аз също подкрепям идеята за стълбова маркировка по маршрут Е-4 (Витоша - Верила - Рила), главно за да помага в лоши климатични условия (а и не само). В интерес на истината, миналата година ми се случи да мина по Е-4 до местността Смильо, след което се отклоних към с. Ярлово, заради сравнително по-добрата транспортна връзка. Като цяло, маршрутът беше добре маркиран, но има участъци, където маркировката се вижда съвсем трудно, или съвсем изчезва.

Първото подобно място е вр. Ярловски купен, откъдето е доста неясно накъде поема пътеката - вероятността човек, непознаващ района да поеме по пътеката през вр. Сиврикая - вр. Шаро - вр. Белчева скала е доста голяма. Искам само да отбележа, че маркировката (жълта) до с. Ярлово покрай вр. Сива грамада и вр. Вуйчинов рид е подновена, поне в началото - трябва да я мина цялата, за да кажа какво е положението по-нататък.

Второто място е след края на основния склон, където има и разклон за с. Чуйпетльово (немаркиран, върви се по черни пътища), малко преди вр. Дамян. Местността е една доста голяма поляна, и за съжаление няма условия за хубава лентова маркировка. При слизане това не е проблем, тъй като явно се вижда пътя нататък (и въпросният връх, преди всичко), но според мен при качване, дори и в хубаво време, е много трудно да се намери пътеката, тъй като често лентовата маркировка е прикрита от хвойнови храсти (или подобни, честно казано ботаниката ми е слабо място). След този участък, маркировката вече е доста добра, а и се влиза в гора, така че проблеми няма.

Третото място е самата местност Смильо, където наличие на мъгла може да предизвика объркване у хора, непознаващи района. Тук от стълбова маркировка има смисъл най-вече за маршрута Е-4, с цел да не се бъркат пътеките (по-скоро чените пътища) за с. Ярлово и с. Чуйпетльово.

Това е относно Е-4 в района на Витоша, който по принцип е доста хубав маршрут, жалко само че транспортът от изходни точки е проблемен. Разбира се, винаги може да се тръгне от въпросните две села, но откровено казано, предпочитам обратната посока :) Иначе стълбова маркировка по маршрута х. Селимица - вр. Селимица няма да е излишна в лошо време, но тук аз съм по-скоро на мнението на raskoll, когото като практикуващ фотография напълно разбирам защо смята така. Все пак, отсечката от вр. Селимица до основният маршрут х. Кумата - вр. Черни връх е добре да бъде маркиран, след като случаите на загубване в района са значително на брой.

Насилието е последното средство на некомпетентния.


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: zhivik]  
Автор Гopckи ()
Публикувано16.07.09 17:09



Най-важното място според мен където наистина има нужда от пипане на зимната маркировка е участъка след втората постройчица в посока от хижа Академика към Черни връх. Там има 3-4 паднали кола (горе-долу поредни). Много хора се бъркат там и слизат надолу по едни колчета които всъщност не са маркировка. По пътеката, точно след втората постройчица, има поне 2 места където и без мъгла не се вижда нито един кол напред. Ако се възстановят тези 3-4 кола, ще бъде пракрасно (а това е реалистично).



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Гopckи]  
Автор Дpyм ()
Публикувано20.07.09 22:43



В момента, най-належащото е оправянето на няколкото полегнали колове под Скопарника /както спомена и Горски/ по маршрута х. Академик - Черни връх. Хвърлете средства за възстановяване и поддържане на вече съществуващите и напълно достатъчни три колови маркировки към Черни връх. Направата на други такива маркировки е излишно и претрупва още вече претрупаната планина. Тук споделям мнението на Разкол - колкото по-малка намеса в природата, толкова по-добре.
Нека частта на юг от Скопарника остане чиста.

В лошо време е предизвикателство да минеш маршрута Черни връх – Скопарника – Купена – до заслона/С. стрела/. Предизвикателство, което развива човешкия потенциал. А и не на последно място евентуалните бъдещи колове по билото към Купена ще ми се навират в очите и ще пречат за истинското и безгрижно съзерцаване на това било, както и отсрещното на Рила. Който иска да ходи в лошо време по високата част – има цели три маршрута, нека тази част от билото да остане чиста, за да могат търсачите на силни усещания да имат възможност наистина да ги намерят и то толкова близо до София. Това само по себе си е голяма ценност.

От друга страна някой ще каже, че маркирането на този маршрут с колове може да спаси човешки живот. Възможно е. Но е възможно също наличието на такава маркировка да полъже някой, който си мисли, че може да разчита на подобна маркировка и да попадне в капан. Ако такава маркировка липсва никой няма да се хвърли да ходи натам, а ще ходи по другите съществуващи колове, които също не гарантират безопасност. А това, че отсечката е част от международен маршрут не означава, че непременно трябва да се поставят колове.

Моето скромно мнение е, че е излишно да се поставят колове в посока вр. Купена, а дори и към вр. Селимица – наличието на разклоняващи се колови маркировки само може да обърка хората допълнително.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Дpyм]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано21.07.09 13:34



И аз съм против още пилони по Витоша.

Дано директорите на парка присвоят по-голяма част от парите по така спечеления проект и да не пипат много по планината.



------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Бeлю пyшилkaтa (непознат )
Публикувано21.07.09 14:56



Сигурно си против защото не ходиш зимата. Аз смятам, че е добре да има колова маркировка. Даже мисля, че е задължително. Не съм ходил много по Витоша, макар че живея в София, но подкрепям идеята. Ако искат помощ за осъществяването и съм готов да помогна. Хубаво е планината да е недокосната и дива, но маркировката не пречи на това. Пречат лифтовете и пистите, огромните комплекси, които изникнаха навсякъде. Изсичаики гората и причиняваики ерозия. Не знам дали сте ходили към Боровец през лятото да видите Боро спорт какво остава след себе си при приключване на сезона. Всичко трябва да си има мярка, хубаво е да има и хижи и заслони където да си отпочиваме и радваме на планината. Но трябва да мислим и за планината.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Бeлю пyшилkaтa]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано21.07.09 15:48



1. Става дума за Витоша, а не за Стара планина. Единствените пилони на Витоша които спасяват живот са тези които ограждат лавината.
А единствената посока в която човек може да тръгне бавно да спуска надолу и до 2 часа да не стигне цивилизацията е Югозапад към язовир Студена, ама пак остава проблем как ще подмине Кладница.

2. Наистина смятам, че е дошло време пилоните да бъдат виртуални. Един добър GPS струва колкото едни скапани зимни обувки. И е добре да има официална GPS информация от ПСС или управите на парковете както за зимните и така и за летните маршрути.

------------------------------------



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Блaryн Kaлчeв (Explorer)
Публикувано22.07.09 12:25



Това за безопасността и достижимостта за 2 часа е самонадеяно изхвърляне, невалидно за никое място на 2000 м н.в. Бистришкото бранище е труднопроходима джунгла, районът между Физкултурник и Ярема - с трудно придвиждане по камъни и клек, от другата страна - към Чуйпетлово или към Селимица от пътеката Кумата-Ч.връх - също, особено при лошо време: вятър или мъгли.
Разбирам желанието Ви да се изфукате с GPS-а си, но даже в далеч по-технологични страни не са тръгнали да свалят коловете и стрелките - нито по планините, нито по пътищата.

Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал...


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Блaryн Kaлчeв]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано22.07.09 12:42



Ми като не можеш да слезеш от Витоша за два часа къде си тръгнал зимно да ми ходиш. Я си стой дома. Ти сигурно и снегоходки не ползваш. По идеологически причини.



Тия колове са комунистическа измислица и американската технология ще ги прати там където им е мястото - на бунището на историята.

------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Бypaн (ентусиаст)
Публикувано22.07.09 13:09



Зимната колова маркировка била "комунистическа измислица"... О, Боже, пресевщенна простота! С всяко следващо изказване, изпростяваш все повече и повече. така че по-добре замълчи, за да не се излагаш. Понеже превузнасяш GPS технологията (и аз я ползвам, ама не изпадам в крайности), сигурно си забелязал, че на всеки GPS в упътването на първа страница и навсякъде в интернет пише, да не се доверяваш на 100% на уреда, защото може да те изостави в най-неподходящия момент - напр. поради свършване на батериите и е добре да си носиш конвенционална карта и компас. Не че не звучи пресилено, просто имай едно на ум...

Редактирано от Бypaн на 22.07.09 13:13.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Бypaн]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано22.07.09 13:24



Чесна дума точно си мислех че Благун може и да не ми отговори на простотиите , но Буран нема да издържи... и ми се появи съобщение в пощата за нов коментар



Ма да ви кажа аз на тия колове единствената смислена употреба която мога да се сетя е да се сложи по една руско говорящя танцьорка на пилон и танцувайки да мълвят мръсни думи: Gore-Tex, Vibraаааm, Kevlaar, Polaaar....

------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Slavei ()
Публикувано22.07.09 15:25



Da Luz, явно не познаваш нито планината, нито имаш достатъчен туристически опит за да твървиш горните неща.
Старите хора са казали: мълчанието е злато ;)

Защо не попиташ тази зима хората, които се изгубиха какво мислят за коловата маркировка. Отделно, ако нямаш компас, можеш да се луташ с дни без да успееш да слезеш и метър към цивилизацията.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Slavei]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано22.07.09 15:55



Нищо не твърдя. Нито се изсказвам като последна инстанция. Просто споделих мнението си , което не натрапвам на никой:

" За мен е много по-добре да няма колове на Витоша (за другите планини не съм казал нищо). Също така ориентацията в планините смятам, че не трябва да бъде за сметка на промяна в пейзажа. И отбелязах, че ако досега не е имало алтернатива на коловете, вече има такава и е общодостъпна. "

Останалото надолу е реакция на мнението че съм се "фукал с GPS-а си". Баси колко требе да си задръстен за да си помислиш, че някой мое да се фука с елементарни неща.

P.S. А от Витоша мога да сляза не само без компас но и с завързани очи.

------------------------------------

<P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от Da Luz на 22.07.09 16:00.</EM></FONT></P>

Редактирано от Da Luz на 22.07.09 16:00.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Блaryн Kaлчeв (Explorer)
Публикувано22.07.09 16:49



Дрън дрън ярина

Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал...


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Блaryн Kaлчeв]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано22.07.09 17:14



Ооо, задръстен. Здравей отново. Остави джипиеса, знаиш ли кво колело имам - американско. Струва колкото руски лек автомобил. Кво говоря - даже много повече.

И с него минавам нявсякъде по Витоша - дрън нагоре, ярина надолу - всички пътечки съм изръчкал.



------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор zhivik (непознат)
Публикувано22.07.09 17:52



Хора, хайде използвайте темата по предназначението и, какво ще кажете? Има си чат за лични спорове.

Иначе конректно - Da Luz е напълно прав по отношение на това, че един добре подготвен човек, познаващ Витоша, няма нужда от стълбова маркировка. Точно преди един месец преведох 20 души по маршрут Черни връх - Ярловски купен - "Синята стрела" - Железница (по подсичащата Скорпарника и Купена пътека от запад), в гъста мъгла, дъжд, град, и пак мъгла, без да използвам GPS, карта или компас. Нямам намерение да се хваля, просто добрата подготовка и познаването на маршрута наистина прави тези неща излишни.

Обаче, не съм съгласен с разбирането, че определени части от планината трябва да са запазени само за хора, които искат силни усещания. Според мен такъв снобизъм няма място в планината, а и където да е другаде. Ако човек иска наистина силни усещания, има много места в България, където може да ги получи. Но лично за мен, далеч по-добре е да се популяризират и тези, сега не толкова често използвани пътеки, най-вече за да запали повече хора да ходят на планина.

Да, това неизбежно води и до проблеми - не отричам. Но в крайна сметка, Витоша не е ничия частна собственост, и нито аз, нито Da Luz, нито който и да е друг имат право да искат само ограничен кръг хора да посещават определени части от нея. Точно за да се стимулират не толкова добре подготвени хора да видят цялата планина - а въпросната част наистина е много красива - е добре да им се помогне, и стълбовата маркировка няма да навреди.

Може би съм наивник, но не смятам че планинарите трябва да се затварят в себе си, а напротив - да приобщават колкото се може повече други хора.

Насилието е последното средство на некомпетентния.


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: zhivik]  
Автор Slavei ()
Публикувано22.07.09 18:45



Именно. Горе не се качват само подготвени хора. Като това не означава, че не е нужда и на опитните.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Orнeдишaщ (змей)
Публикувано22.07.09 19:48



" За мен е много по-добре да няма колове на Витоша (за другите планини не съм казал нищо). "

За мен пък е много по-добре, ако някъде ще има колове, то да е тъкмо на Витоша. Нека бъдем реалисти - близостта и до Мордор я обрича неспасяемо на масова посещаемост, и то предимно не от такива възвишени и напреднали планинари, за които не е проблем да я слязат за два часа със завързани очи, ами от бабички и хлапетии, които имат съвсем смътна представа за планинарството и дори за това, що е то маркировка и за какво служи. Та коловете се бучкат за тях, а не за вече овладелите Силата и мощта на GPS технологията, ако някой не се е досетил.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: zhivik]  
Автор goro_levskara (планинар)
Публикувано22.07.09 19:49



Здравей zhivik, извинявай, но ще изкажа скромното се мнение....

Иначе конректно - Da Luz е напълно прав по отношение на това, че един добре подготвен човек, познаващ Витоша, няма нужда от стълбова маркировка. Точно преди един месец преведох 20 души по маршрут Черни връх - Ярловски купен - "Синята стрела" - Железница (по подсичащата Скорпарника и Купена пътека от запад), в гъста мъгла, дъжд, град, и пак мъгла, без да използвам GPS, карта или компас. Нямам намерение да се хваля, просто добрата подготовка и познаването на маршрута наистина прави тези неща излишни.

...... тука си много далече от истината. Колкото и добре да познаваш маршрута, то трябва да знаеш, че в един даден момент може да се излъжеш и то жестоко. И заблудата тука е разбираема, просто не правиш разлика между зимна и лятна планина. Защото ако през лятото можеш поне малко да различиш пътеката, колокото и малко посещавана и да е тя, то през зимата различаване няма, просто такава липсва. И колкото и много пъти да си минавал един маршрут липсата на видимост и на колова маркировка ще те направят абсолютен аматьор. Но за да се убедиш в това отиди януари примерно на същия маршрут със същите 20 души и тогава изкажи мнение пак.
Не искам да се заяждам човече, но просто наистина много се надценяваш, като същевременно подценяваш планината. Мога да ти пожелая само да бъдеш здрав и да приемаш по-насериозно всичко, което може да ти предложи природата.
Жоро



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Orнeдишaщ]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано22.07.09 20:39



"Но е възможно също наличието на такава маркировка да полъже някой, който си мисли, че може да разчита на подобна маркировка и да попадне в капан. Ако такава маркировка липсва никой няма да се хвърли да ходи натам, а ще ходи по другите съществуващи колове, които също не гарантират безопасност."

copyright Друм

------------------

Мислиш, че е добра идея бабичките и хлапетиите вместо към Железница подлъгани от пилоните да тръгват към към Пелононез.

Мда, това наистина май не е чак толкова лоша идея.



------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Ивaн Димитpoв (непознат )
Публикувано22.07.09 22:55



Това с ГПСа е май нож с две остриета. От бедния ми опит да ползвам такова устройство в планината, установих че на малкия екран трудно се установява, коя хижа е по-близко. Т.е. в екстремна зимна ситуация, ще се чудиш на къде да поемеш. Освен това, поправете ме ако греша, но доста от отбелязаните пътеки са летни и преминават през страхотни лавинарници. И най-важното, изключително много хора все още нямат тази джаджа, или нямат навика да носят няколко комплекта батерии за нея. Не вярвам да се направи една ограда около планината и през няколко пункта, разни охранители да проверяват багажа ти за правилната екипировка.

Пилоните и боята обаче са статичен ориентир и ако се подържа редовно, веднъж на няколко години, не зависи от хилядите планинари, които ще преминат покрай нея. Да, грозни са, пречат много на перфектните ви кадри със скъпите ви фотоапарати, но са доказан метод спасил хиляди много/не подготвени туристи.

В края на краищата, всичко се свежда до човешкият живот. Ако се прави пилон то трябва на всички разклони да има табелка с име и ГПС координати на целта, а в по-екстремните терени, азимути и метри до следващия пилон.

Все пак, ако зависи от мен, бих си взел и картата и компаса и ГПС-а и телефона с напълно заредени и резервни батерии. Добре е да се преминава към по-модерни методи, но не трябва да се забравят старите добре изпитани и работещи решения. Поне докато има хора които ги ползват.

Мисля че всеки мореплавател в днешно време се учи да определя посоката и по звездите и по слънцето, въпреки че има компаси и ГПС навигация.

<P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от Ивaн Димитpoв на 22.07.09 22:56.</EM></FONT></P>

Редактирано от Ивaн Димитpoв на 22.07.09 22:57.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор .mitko. (пчела)
Публикувано23.07.09 15:03



И аз смятам, че зимната маркировка на Витоша е полезна и необходима.
Ако я нямаше, със сигурност щеше да има много повече случаи на произшествия при гъста мъгла и особено с начинаещи туристи.
Освен това зимната маркировка дава най-добра представа за дебелината на снежната покривка по места, а това е много полезно за извънпистовите скиори, които с всяка следваща година стават все повече и повече според мен.

П.П. В тази връзка даже се осмелих да предложа едно подобно разграфено колче (но през 5 или 10 см) да се бодне долу в близкия план на уеб камерата на Алеко, за да може от в къщи всеки да си отчита сам по него колко см нов сняг е навалял.

---
На GPS не бива да се разчита, когато на 50 метра от пътеката има лавинарник, козирка или урва... а ако нямаш видимост и не познаваш терена - от къде ще знаеш дали има?
Да не говорим, че хлапетата, бабите и дядовците и начинаещите туристи, които са най-уязвими при липса на маркировка, най-вероятно нямат такова нещо.
Но за GPS, както и за GSM мисля, имаше доста теми, в които надълго и нашироко се дискутираха джаджите и дали имат те почва в нашата раница...
Личното ми мнение е - да, имат, но най-вече за "страх лозе пази" и за удобство. Обаче свикнеш ли да разчиташ на тях - спукана ти е работата ако те оставят на сред пътя!
Освен това, не е ли доста досадно на всеки 20 м да спираш и да зяпаш някакво екранче вместо да си гледаш в краката? (хехе - или ако може на слушалки: "след 10 крачки завийте на 45 градуса надясно, за да заобиколите сипея..." - "...5,6,7,сууррр...") Ами като му се смръзне батерията?

Редактирано от .mitko. на 23.07.09 15:08.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано23.07.09 17:03



Липсата на стълбова маркировка няма да прати начинаещите планинари в Пелопонес.
Спомням си първото ми качване на Черни връх- бях на десет години и изобщо не и обърнах внимание. Докато не падна мъгла и не се сетих, че мога да се върна по нея.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: .mitko.]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано23.07.09 21:03



"Обаче свикнеш ли да разчиташ на тях - спукана ти е работата ако те оставят на сред пътя!
Освен това, не е ли доста досадно на всеки 20 м да спираш и да зяпаш някакво екранче вместо да си гледаш в краката? (хехе - или ако може на слушалки: "след 10 крачки завийте на 45 градуса надясно, за да заобиколите сипея..." - "...5,6,7,сууррр...") Ами като му се смръзне батерията? "

Немаш идея за какво говориш май.

1.Планинарските ГПС-и не говорят. И точноста им не е чак толкова голяма че да може да ти каже къде да стъпиш.

2.Това за батерията е поне 10 пъти по-малко вероятно отколкото да го загубиш да речем. Работят с две обикнавени АА-батерии и примерно моя издържа два дни и половина с един чифт - зимата. Ако видиш че ти свършват(а тя свършва бавно и постепенно) винаги можеш да гасиш и да го пускаш само където не ти ясно накъде да тръгнеш. Така едни батерии ще издържат около месец.

3. За това как се ползва: ГПС се поглежда само ако имаш съмнение накъде да тръгнеш. Или пък ако се движиш през гора или мъгла и гледаш да държиш горе долу права линия към няква точка - примерно хижата, колата. Или ако те интересува да си направиш няква справка - колко денивелация има до върха, къде е най-близката вода - е такива неща. С две думи може цял ден да ходиш и веднъж да не го погледнеш.

4. Дори и да не си го вадил от раницата ако е бил включен като се прибереш вкъщи можеш да си запишеш маршрута на компютъра и да го ползваш след година пак, да го дадеш на приятел или пък просто да си направиш албум с маршрути и от време на време да гледаш в гугълърт къде си ходил.

------------------------------------



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: мaлъk змeй]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано23.07.09 21:23



Именно!! Защото към Верила няма стълбова маркировка. Иначе точно натам щеше да тръгнеш.



------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: .mitko.]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано23.07.09 21:49



Друга най-разпространена заблуда е че "свикнеш ли да разчиташ на тях - спукана ти е работата ако те оставят на сред пътя"

Точно обратното е. По-бързо и точно научаваш пътеките, важните разклони, върхове, други ориентири. Дава ти смелост да експериментираш по места по които иначе не би тръгнал. В крайна сметка опознаваш планината по-бързо.

Друг важен момент е момента в които човек се губи. Когато имаш ГПС той бързо те вкарва в правия път и можеш да анализираш къде, как, защо си сбъркал. А това е най-ценния опит.Като нямаш просто продължаваш в грешната посока и минаваш два пъти по-дълго разстояние и се чудиш къде си сбъркал.

------------------------------------



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано23.07.09 23:26



Никой нормален човек, който се интересува къде се намира, не върви произволно без да чете табелите (надявам се да не са се появили деца, които не могат да четат- солови планинари :). Тъй че ако е маркирано добре едва ли някой ще се озове във Верила погрешка.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Дpyм ()
Публикувано24.07.09 15:25



Повечето мнения не бяха по темата и съответно не разбрах повечето от исказалите се искат ли да се направи колова маркировка в спорните участъци или не искат и защо. Говори се колко били полезни пилоните. Пределно ясно е, че са полезни. Макар през лятото да са безполезни и да служат само за мълниеотводи, зимата наистина помагат. Поради това обстоятелство аз имам преобладаващо положително отношение към тях. Но, струва ми се, че дискусията се води така, все едно на Витоша липсва всякаква зимна маркировка и се спори колко полезно би било да се сложи. Маркировка има и то достатъчно. А сега дискутираме за поставянето на такава в два участъка - по билото към вр. Купена по маршрута Е-4 и в района на вр. Селимица (на мястото на съществуващите сега дървени колове). Въпросът е: да се поставят ли там колове или не, кой е по-добрият вариант?Преди да се отговори на този въпрос трябва да си отговорим на други два въпроса – ще се наруши ли пейзажа? Категорично да. Ако се реши да се поставят там пилони, то те трябва да бъдат надеждни – през 10м, с излят в основата на всеки кол бетонен фундамент. Това означава да се образува една хубавичка бразда през цялото било, което няма да е приятна гледка. Отделно 100-тина метра преди всеки разклон трябва да има указателна табела. Другият съществен въпрос е по отношение на сигурността. Съществува мнението, че коловете спасяват живот. Това несъмнено е така. Но съществува и обратната страна. Има толкова много случаи, когато хора са тръгвали в лошо време или пък в хубаво (но с тенденция на разваляне) разчитайки на пилоните като по този начин си изиграват лоша шега като се загубват, в някои случаи с фатален край. Това се е случвало по уж гъстата маркировка към Кумата, Алеко и Академика. Възможно е с направата на зимна маркиривка към Купена да се увеличат тези случаи. Т. е. пилоните предлагат относителна гаранция. И наличието им по определен маршрут трябва да е добре пресметнато. Ако по маршрута към Купена (съответно Железница, Ярлово и Чуйпетлово) и обратно имаше засилен туристически трафик при лошо време, тогава зимната маркировка щеше да бъде обоснована и наложителна. Дори щеше да бъде направена отдавна. Разбира се, минават не малко хора, но при хубаво време. Не минават в лошо не заради това, че няма пилони – просто характера на релефа е такъв, че независимо от направата им хората ще предпочитат традиционните маркировки.

Също така ми е любопитно защо толкова десетилетия никой не е отварял въпрос за това? Хората си ходеха и ходят открай време по трите традиционни колови маркировки до Черни връх от Кумата, Алеко и Академика, които задоволяват изцяло туристическия поток зимата, в лошо време. Представям си как в силен вятър и мъгла някой ще тръгне по откритото било към Купена, вместо да слиза надолу по краткия вариант към Академика и Железница. Ами ако коловете са заскрежени, както често се случва и на фона на бялата мъгла са почти незабележими. Просто искам да ви насоча вниманието към това, че дори и да се направят пилони по този маршрут, в лошо време той няма да бъде предпочитан за минаване. Да се сложат колове на места, където е възможно някой да се озове по погрешка е необосновано, защото човек може да се озове на рзлични места. Това означава ли, че по всяко едно било и ръбче трябва да има колове? Мисля, че не. Гледайте реалистично на нещата - по маршрута към Купена в лошо време хора почти не минават (тези, които се осмелят да минат нямат нужда от пилони). Дори и да се сложат колове положението няма да се промени, защото никой от обикновените туристи няма да предпочете да го духа вятъра и да се дзвери в мъглата по това не късо било, вместо да слиза по по-сигурния вариант надолу към Академика.

От където и да го погледна, на този етап, направата на зимна маркировка в тези участъци ми се струва излишна.
Имам едно предложение: вместо да се хвърлят средствата по направата на тези излишни маркировки, нека се насочат към подобряване на съществуващите три такива. Към Кумата и Алеко(от Черни връх) пилоните са свежо боядисани за разлика от тия към Академика, а особено под Скопарника коловете са доста зле. Може, да речем над 2000м, коловете да се посгъстят, така че да станат през 10-15м. Да се поставят междинни предупредителни табели за предстоящ завой, разстояние до определен обект, ГПС координати, надморска височина или някаква друга информация спомагаща за ориентирането. Примерно: Внимание! След 100м завой на 250*. Или – Внимание! Остават 200м до Черни връх с посока 70*. На седловината пред Скопарника като възлово място може да се сложи табела, която да указва, че в момента си именно тук, заедно с другата информация (височина, ГПС координати, разстояния-като метри или километри, а не минути и часове и т.н.) Просто по коловете трябва да има през 200/300.400м такава междинна информация. А не просто голи колове. Ето това е начина – гъстота(10-15м) на пилоните и начесто информационни табели със стриктна информация. Така маркировката ще стане наистина надеждна с по-малък процент загубили/отклонили се хора от нея.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Дpyм]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано24.07.09 23:46



Доколкото разбрах хората смятат да вложат усилия и в поддържането на старата маркировка. Нещо повече- правят го.
За изграждането на нова- мисля, че има нужда от стълбова маркировка по Е4. Пътят е дълъг и съответно има повече време на човек да му се развали времето.:) А и е международен път, хората си вървят по програма и принципно често тръгват надолу и в лошо време. Изгубиш ли се там се озоваваш някъде между Боснек и Чуйпетльово... ех, първият ми бивак. :)
За маркировка от това било до Железница от ПП Витоша не са питали, дискутираха го други хора. За нея съм съгласна с теб- не е нужна. Тази от Селимица съм я забравила на какво приличаше...



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: мaлъk змeй]  
Автор Дpyм ()
Публикувано25.07.09 09:38



Подобряване се прави. Доколкото ми е известно засега само с боядисване. Но както написах в предишния си постинг маркировката се нуждае от още неща - да се направи по-гъста (като тая на Ботев откъм Маринка), с начесто поставени указателни табели, които при екстремно време ще са голяма упора.

Това, че преди време са го обявили за международен път нищо не означава. Това не е критерий за зимна маркировка, а такъв за престиж.



Тема Според меннови [re: Дpyм]  
Автор Cинeвa ()
Публикувано25.07.09 10:54



съществуването на европейски маршрут не бива да е основен аргумент в полза на поставянето на нова зимна маркировка, в това съм съгласен с Друм. Такава трябва да се слага ако има явна практическа необходимост. От значение е колко хора минават по дадения маршрут през студения сезон, какви са изходните пунктове, транспортните връзки към тях, общата продължителност на прехода, височината му и т. н. Не съм уверен, че Скопарника - Купена - премката преди Дамян - Ярлово е често посещаван през зимата. Ясно е, че при неприятен за вървене сняг, намалена видимост и изгледи за влошаване на времето човек не би тръгнал на дълъг и висок билен преход в открити местности без попътни хижи с вероятност за закъсняване при слизането и не особено удобен транспорт за връщане в София. Затова и написах в предното си мнение, че приоритетно трябва да бъде възстановяването и подобряването на старата зимна маркировка. Поставянето на нова изглежда не се приема единодушно, като и двете спорещи позиции имат своите силни аргументи.
Идеите на Друм за допълнителни табели са много уместни. Между другото, не бива да се пропуска и традиционната номерация на коловете, тя е важна както за ориентирането при движение в тежки условия, така и за точното информиране на спасителите при бедствие. Иска ми се да го напомня на пребоядисващите от ДПП "Витоша", защото преди две години при освежаването на стълбовете от Център "Алеко" до гората под Камен дел номерацията беше... отложена и поизоставена.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Дpyм]  
Автор won (cool)
Публикувано25.07.09 19:15



Аз не съм от много опитните туристи и точно този маршрут не съм преминавала.
Маркировката с колове не е излишна през зимата, за да се избегнат лавинните участъци.

В събота ходих по маршрут Бояна-Боянски водопад-Копитото -Княжево и там усетих голяма липса на маркировка над водопада. А бе, поне на разклоненията да се сложат стрелки и табели с някаква информация (възможно по пълна). При внезапно влошаване на времето и Витоша ще стресне по-неопитните. Поне от време на време да се вижда на къде се върви - пътеки много, горе и долу е ясно къде е, ама не е зле да знаеш къде се намираш.
(не ми се смейте!

)

Споделете!

Тема Re: Според меннови [re: Cинeвa]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано27.07.09 07:51



Предимствата на указателните табели по зимната маркировка са очевидни. Освен нещата, за които спомена, при лошо време човек може да се предвижва доста по-бързо ако не търси наоколо стълба, който не вижда, а си стига директно по азимут. Освен това ако са номерирани можеш по-добре да си прецениш дали да продължиш или да се връщаш (за целта е добре от време на време да пише колко са стълбовете общо). Не знам дали не е възможно върхът им да се боядива с нещо, което отразява добре светлината на челник- просто идея.
За Е4- тези, които са го тръгнали зимата заслужават един "входящ тест" с немаркитан преход до Ярлово.

Само че зимната маркировка не се ползва само зимата.
А за табелите около Боянския водопад- абе май имаше достатъчно, обаче е добре да се позаковат така, че да не могат да се въртят. Помня веднъж като деца нещо не успяхме да се разберем чия е една поляна и си спретнахме турнир по фуниики в този район. То си е за разказ, но резултатът беше, че другият главатар завъртя повечето табели та не само те да не са успели да намерят водопада. След края на играта ми се искаше да ги върнем обратно, обаче всички бяха забравили накъде са сочили първоначално, а и не успяхне да намерим повечето по обясними причини... Та двете банди се върнахме убити и засрамени по компаса на ключодържателя ми в северна посока. Добри дечица, ама няма кой да им тегли един бой...



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: won]  
Автор zhivik (непознат)
Публикувано28.07.09 14:55



Мда, аз май се убедих, че наистина няма смисъл да се прави нова зимна маркировка, при положение, че има какво да се върши по вече съществуващата. При всички положения, ако трябва да се направи избор между двете, наистина най-разумно е да се подобри маркировката по маршрути, които така или иначе се използват повече. Всъщност, въпросният Е-4 в частта си южно от Ярловски купен е рядко посещаван, не на последно място и поради липсата на адекватен транспорт до южната част на Витоша (поне в сравнение с останалите планински села - дори и до Кладница има маршрутка на всеки половин час).

Все пак, мисля че може поне да се поставят табели на някой по-ключови места по този маршрут, като например около вр. Ярловски купен, както и разклонението за Чуйпетльово, преди връх Даута, а и в местността Смильо. Това вече не изисква много работа, и няма да загрози толкова пейзажа. Конкретно, предложението ми е следното:

1. До вр. Ярловски купен - най-добре табелите да са две - едната да сочи продължението на Е-4 на югозапад, защото пътеката не се вижда ясно, а другата да е от източната страна на върха, и да указва пътеките съответно към с. Ярлово (въпреки че в момента поне около върха жълтата маркировка е подновена) и към с. Железница; в тази връзка, на разклона преди заслон Синята стрела може да се постави и табела, указващата направленията съответно към с. Железница и към вилна зона Ярема

2. Преди вр. Даута, да има табела сочеща разклона от Е-4 към с. Чуйпетльово. Също така, може и да се сложат един или два стълба, указващи началото на пътеката сред клека, защото поне отдолу, не си личи особено.

3. В местността Смильо, според мен задължително трябва да има указателна табела, сочеща съответно към с. Ярлово, с. Чуйпетльово и Е-4. Няма да е лошо и да има няколко стълба, защото местността е доста мъглива през преходните сезони, но поне табела е задължителна.

Добавено: Да, и няма да е зле да се подновят указателните табели около Боянския водопад (най-вече над него). За човек отиващ за пръв път, може наистина да е объркващо. Също така, може да не се подценява пътеката покрай Боянската река - в частта, където се откъсва от по-полегатата пътека, маркировка за нея на практика няма, и ако човек не е бил там, няма да я намери лесно.

Насилието е последното средство на некомпетентния.

Редактирано от zhivik на 28.07.09 14:59.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: zhivik]  
Автор .mitko. (пчела)
Публикувано04.08.09 15:56



Аз пък казвам, че не ме бъркат още 1-2 нови маршрута със стълбова маркировка, стига да не позволяват на разсипниците да строят НОВИ лифтове (особено където не им е мястото!), да секат , да сноват с АТВ-та, моторни шейни и прочие.

Конкретно за Е4 мисля, че е добра идея. Дори и само няколко кола на ключови места да бъдат, пак ще е полезно. От Черни връх до Железница през Синята стрела не ми се ще зимно време да ме хване гъстата мъгла както е съвсем без маркировка...

Много важно е наистина да са номерирани коловете и да има табели (с посоки и часове), както и е полезно да има азимути и координати...



Тема Re: Според меннови [re: мaлъk змeй]  
Автор .mitko. (пчела)
Публикувано04.08.09 16:05



Номерацията на коловете по правило е намаляваща нагоре (на върха е 1-ви кол), така че на качване числото винаги е броя на оставащите колове плюс единица. На слизане по-рядко те вълнува бройката, макар че и това се случва, когато слизащия марщрут ти е различен от качващия (но тогава е повече любопитство, отколкото необходимост - обикновено нямаш опцията "отказвам се, телепортирай ме").

По въпроса за входящия тест - а тия дето не го издържат кой ще ги натупа превантивно, за да не им скимне да търсят обратния път през казана примерно?



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор .mitko. (пчела)
Публикувано04.08.09 17:05



Знам че не говорят... или поне не знам говорещи засега. Затова съм написал "ако може".
Все-пак не виждам лошо ако имаше опция за гласови бележки към трека (различно от автомобилните GPS) - защо да не се запише с естествен глас - ориентири, особености, къде не е за минаване в дъжд, къде са лавинарниците и т.п., но само наистина важното, разбира се.

Не знаех, че вече изкарват толкова много с две АА батерии. Сега остава и цените да ме изненадат приятно...

Точно за в мъгла говорим - в "кисело мляко", кучи студ, вятър, иска ти се да сложиш втори чифт ръкавици...

И естествено съм съгласен, че GPS е полезен. (Нямам засега такъв основно по финансови причини).
Но просто не трябва да се изпада в крайности. "За" и "Против" GPS до голяма степен звучи като "За" и "Против" GSM; "За" и "Против" картите, компаса; "За" и "Против" маркировката; "За" и "Против" екипировката и т.н.
Аз съм "За" всичките, ако не си разбрал (и изобщо не смятам да споря с някого) - те не се изключват, а се допълват. Винаги може да се окаже, че в даден момент не можеш да разчиташ на някое от тях и затова колкото повече достоверни "следи" имаш, толкова по-вероятно е да можеш да "хванеш" една от тях и да се измъкнеш по живо по здраво. В много кофти време първа става неизползваема картата, а най-надеждна и общодостъпна е добрата маркировка.

Редактирано от .mitko. на 04.08.09 17:29.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор direkcia_park_vitosha (непознат )
Публикувано05.08.09 16:19



Вече е започнало укрепването на зимната маркировка по вече съществуващите маршрути
х. Алеко - х. Бор и отбивката за х.Преспа
х. Кумата - Черни връх,
както и новата маркировка от х. Селимица към м. Платото.
Освен това върви и пребоядисване на 4 метровите стълбове по маршрута х. Алеко - Черни връх.
Като се добавят и маршрутите предвидени по Оперативна програма околна среда (ОПОС), почти цялата маркирана алейна мрежа на Витоща ще бъде ремонтирана и възстановена.
Това е списъка на алеите предвидени по ОПОС. Имайте предвид, че заложения срок на изпълнение на такива мащабни дейности е 3 години. Освен това са предвидени и много дейности различни от ремонтът на алеите и инфраструктурата, като мерки за опазване на биологичното разнообразие например, които също са приоритетни и изискват необходимото време за постигането им.
Ремонта на съществуващата алейна мрежа обхваща следните маршрути на територията на ПП Витоша:
м. Златни мостове – кв. Владая;
м. Златни мостове - х. Кумата;
кв. Княжево – м. Дендрариум;
кв. Бояна – м. Момина скала – м. Златни мостове;
кв. Симеоново – х. Алеко;
м. Златни мостове - заслон Ушите - м.Платото - х.Алеко;
м. Златни мостове - с.Кладница.
Подмяната на маркировката ще се извърши за следните туристически маршрути:
с. Железница – х. Физкултурник – Черни връх;
Черни връх – Букапреслапски проход;
х. Селимица – с.Чуйпетлово – с. Ярлово,
Черни връх – Сива грамада – с. Ярлово ;
с. Боснек – Меча чешма.
В технически аспект осъществяването на дейността включва: Възстановяване на настилка; Ремонт и възстановяване на бордюри; Почистване и ремонт на канавки; Възстановяване и ремонт на водостоци; Изграждане на подпорни стени; Изграждане на каменни прагчета; Възстановяване на антипаркингови елементи; Възстановяване и ремонт на мостове, скари, предпазни парапети и дървени прагчета; Възстановяване, укрепване и пребоядисване на стълбове от туристическата маркировка; Освежаване на лентова туристическа маркировка; Възстановяване на туристически табели; Възстановяване на маси и пейки “Витошки тип”.
Изпълнението на дейността ще бъде съобразено с ограниченията и режимите произтичащи от ПУ. Изпълнението на дейността е пряко зависимо от сезона и климатичните условия.
Относно подмяната на указателните табели към Боянски водопад - вече са поръчани и новите ще бъдат поставени до края на сезона.

Поздрави ДПП Витоша



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: direkcia_park_vitosh]  
Автор Пoлeжaн (непознат )
Публикувано11.08.09 23:09



Здравейте!
Първо, поздравления за инициативата за обновяване на туристическата маркировка - крайно наложителна дейност за най-посещаваната планина в България.
И, след това, да дам мнение съобразно своя опит в планината. Най-важно за мене е да се направи качествена стълбова маркировка Черни връх - Букапреслап - Клисура - Вада. Естествено, що се отнася до Витоша, става дума за първия участък. Изрично е да се подчертава, че това е европейски маршрут и т.н., защото в момента пътеката се различава на места само като съмнителни останки от диря в тревата. От тази стълбова маркировка също е удачно да се отбележат ясно и видимо отклоненията за Ярлово и Чуйпетлово и - важно! - по тези отклонения също да има маркировка, а не както досега. За Ярлово съм минавал 3 пъти по 3 различни комбинации от почвени пътища в района поради недобрата указаност на маршрута от раздела за Чуйпетлово към селото.
Друго. Много проблеми - даже със смъртни случаи или поне с чести загубвания зимата - създават:
1. Академика - Черни връх: множество паднали стълбове. Най-лошо е положението точно под Черни връх с липсващите 2 кола. Останалите имат нужда от подмяна с нови БОЯДИСАНИ такива.
2. Селимица - Седлото: нови колове.

Също бих добавил района на Боянския водопад. Особено при слизане от Камен дел към селото се появява проблем при намиране на пътеката над военната база на авиацията в горния край на Бояна.
И нещо важно: много добре трябва да се маркират началните точки от маршрутите: например два пъти съм се губил точно над село Бистрица в търсене на пътеката за Алеко. Трябва да има табели от центъра на селата по улиците до пътеките.

Дано съм бил полезен!
До скоро и успех!

Аа, и исках да попитам - защо като се подменят колове - или пребоядисват - не се възстановява номерацията им? Нещо изключително полезно !!



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Пoлeжaн]  
Автор Orнeдишaщ (змей)
Публикувано12.08.09 13:32



Полежане, макар да не съм на щат в парка, ще си позволя да отговоря на някои от въпросите, към които имам пряко отношение.

1. За номерирането на стълбовете: Миналата година бяха пребоядисани стълбовете от х. "Кумата" до Черни връх. Стълбовете бяха почти веднага номерирани.

Също така беше започнато пребоядисване на стълбовете от Голи връх за Черни връх. Аз не работя по този маршрут, но мога да те уверя, че след завършване на работата номерата и там ще бъдат възстановени (същите, както са били преди това). Просто ония стълбове са ужасно високи, работата е много трудна и отне много време.

За стълбовете през Платото от х. "Алеко" до х. "Бор": тук имаш право, те стояха много дълго без номера от стълб 61 до стълб 139. Преди няколко седмици номерата бяха поставени.

2. За стълбовете от х. "Академика" до Черни връх: хората от парка вече писаха по-горе, че те са включени в най-близките планове за работа по маркировката. Същото важи и за маршрута от х. "Селимица" до Седлото.

3. Боянския водопад: в момента аз опреснявам маркировката със зелен цвят по маршрута с. Бояна - х. "Момина скала" - Златните мостове - х. "Панчо Томов" - х. "Селимица". До края на август сигурно ще бъде готова. От Бояна до водопада маркировката ще е над Боянското езеро и през Сухи връх, защото пряката пътека (по реката) е доста чепата и трудна и по нея стават много нещастия. Всъщност алеята, която маркирам, не минава точно пред водопада, но ще има знаци на разклоните отдолу и отгоре към него.

4. Началните точки в селата: тук въпросът е малко по-сложен. При опресняването на маркировката от Драгалевци за х. "Алеко" направих, точно както предлагаш - табела при чешмата с козела и оттам - маркировка по улиците. Същото направих и в Симеоново (от последната спирка на автобус 67). Да, но там почти всички туристи тръгват именно от тези места. В Бояна обаче е друго: много е пръснато, усукано и може да се тръгне откъде ли не. Затова за Бояна съм решил първите марки да са на края на селото, в началото на гората (ул. "Сговорна дружина"), там има вече и табло, а по улиците да няма марки. За Бистрица обаче мисля, че имаш право - аз лично бих започнал маркировката от спирката в центъра, която е естествена начална точка. По електрическите стълбове на улица "Стефан Стамболов" в Бистрица има едни зелени стрелки, но те не са стандартна туристическа маркировка (макар явно да са правени с тая цел).

5. За стълбовете към Бука преслап: ако прочетеш горните мнения, ще видиш, че тук няма единно мнение (и няма и да има) и хората са разделени "за" и "против". Аз самият съм раздвоен и не бих агитирал за никоя от двете гледни точки, защото и двете имат много основателни доводи. Ако трябва да сме честни, по тоя път не се е юрнал кой знае колко народ, особено пък през зимата (когато е главната роля на стълбовете) и особено чак за Бука преслап и отвъд.

Такива мнения според мен са много полезни и аз искам да приветствам всички, които досега написаха или ще напишат смислени съвети и мнения, както и Дирекцията на парка, че отвори тази тема за обсъждане. Мисля, че това е правилният начин и така трябва да се обсъжда в днешно време всяка една противоестествена човешка дейност в планините (каквато без съмнение е туристическата маркировка).



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Orнeдишaщ]  
Автор Дpyм ()
Публикувано12.08.09 17:03



Снощи минах по пътеката Черни връх - Академика и бях приятно изненадан. Повалените колове бяха изправени, но не много добре укрепени - поне така ми се видя на челника в мъглата и тъмнината. Ако не се укрепят добре снеговете ще ги повалят отново. Но има време, сигурно ще ги укрепят и боядисат.



Тема ...нови [re: .mitko.]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано18.08.09 23:09



Ами не всички маркировки свършват на връх, например тази на платото. А специално на Черни връх често се случва по-правилното решение да е да се "телепортираш" в чайната.
За превантивното натупване- много неблагодарна и безсмислена дейност. Така или иначе, ако хората се справят, значи са преценили правилно възможностите си, а ако не ще се пребият много по-ефективно и самички.
Според мен маркировката е за хората, които не биха искали да поемат такъв вид рискове или пък направо не ги разбират. Тези, които искат- тяхна си работа.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Дpyм]  
Автор zhivik (непознат)
Публикувано23.08.09 19:05



Искам да добавя, че и стълбовата маркировка в откритата част на пътеката от с. Кладница до Черни връх също вече е поставена (присъединява се с маркировката от х. Кумата под заслон Самара). Между другото, не пречи толкова много на фотографите, така че всички би трябвало да са доволни :)

Колкото до липсата на нужда от маркировка по пътеката Бояна - Боянски водопад покрай Боянската река, не съм съгласен. В по-голямата си част пътеката е достатъчно безопасна, има кратки участъци в началото и към края, които изискват повишено внимание. Обаче, не е сякаш тази пътека не е била маркирана маркировка има, само в началото тя липсва (може би умишлено).

В тази връзка, има нужда от подновяване на маркировката до х. Камен дел (през Боянското езеро, от момента, в който се отделя от пътеката за водопада), както и на маркировката до х. Есперанто, започваща малко преди Боянския водопад. Също така, и аз се присъединявам за нуждата от маркировка от центъра на Бистрица до двете пътеки за Алеко - покрай Янчовска и Бистришка река.

Насилието е последното средство на некомпетентния.



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.