Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 20:36 07.05.24 
Хоби, Развлечения
   >> Туризъм
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: мaлъk змeй]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано23.07.09 21:23



Именно!! Защото към Верила няма стълбова маркировка. Иначе точно натам щеше да тръгнеш.



------------------------------------


Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: .mitko.]  
Автор Da Luz ([got mi e])
Публикувано23.07.09 21:49



Друга най-разпространена заблуда е че "свикнеш ли да разчиташ на тях - спукана ти е работата ако те оставят на сред пътя"

Точно обратното е. По-бързо и точно научаваш пътеките, важните разклони, върхове, други ориентири. Дава ти смелост да експериментираш по места по които иначе не би тръгнал. В крайна сметка опознаваш планината по-бързо.

Друг важен момент е момента в които човек се губи. Когато имаш ГПС той бързо те вкарва в правия път и можеш да анализираш къде, как, защо си сбъркал. А това е най-ценния опит.Като нямаш просто продължаваш в грешната посока и минаваш два пъти по-дълго разстояние и се чудиш къде си сбъркал.

------------------------------------



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано23.07.09 23:26



Никой нормален човек, който се интересува къде се намира, не върви произволно без да чете табелите (надявам се да не са се появили деца, които не могат да четат- солови планинари :). Тъй че ако е маркирано добре едва ли някой ще се озове във Верила погрешка.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Da Luz]  
Автор Дpyм ()
Публикувано24.07.09 15:25



Повечето мнения не бяха по темата и съответно не разбрах повечето от исказалите се искат ли да се направи колова маркировка в спорните участъци или не искат и защо. Говори се колко били полезни пилоните. Пределно ясно е, че са полезни. Макар през лятото да са безполезни и да служат само за мълниеотводи, зимата наистина помагат. Поради това обстоятелство аз имам преобладаващо положително отношение към тях. Но, струва ми се, че дискусията се води така, все едно на Витоша липсва всякаква зимна маркировка и се спори колко полезно би било да се сложи. Маркировка има и то достатъчно. А сега дискутираме за поставянето на такава в два участъка - по билото към вр. Купена по маршрута Е-4 и в района на вр. Селимица (на мястото на съществуващите сега дървени колове). Въпросът е: да се поставят ли там колове или не, кой е по-добрият вариант?Преди да се отговори на този въпрос трябва да си отговорим на други два въпроса – ще се наруши ли пейзажа? Категорично да. Ако се реши да се поставят там пилони, то те трябва да бъдат надеждни – през 10м, с излят в основата на всеки кол бетонен фундамент. Това означава да се образува една хубавичка бразда през цялото било, което няма да е приятна гледка. Отделно 100-тина метра преди всеки разклон трябва да има указателна табела. Другият съществен въпрос е по отношение на сигурността. Съществува мнението, че коловете спасяват живот. Това несъмнено е така. Но съществува и обратната страна. Има толкова много случаи, когато хора са тръгвали в лошо време или пък в хубаво (но с тенденция на разваляне) разчитайки на пилоните като по този начин си изиграват лоша шега като се загубват, в някои случаи с фатален край. Това се е случвало по уж гъстата маркировка към Кумата, Алеко и Академика. Възможно е с направата на зимна маркиривка към Купена да се увеличат тези случаи. Т. е. пилоните предлагат относителна гаранция. И наличието им по определен маршрут трябва да е добре пресметнато. Ако по маршрута към Купена (съответно Железница, Ярлово и Чуйпетлово) и обратно имаше засилен туристически трафик при лошо време, тогава зимната маркировка щеше да бъде обоснована и наложителна. Дори щеше да бъде направена отдавна. Разбира се, минават не малко хора, но при хубаво време. Не минават в лошо не заради това, че няма пилони – просто характера на релефа е такъв, че независимо от направата им хората ще предпочитат традиционните маркировки.

Също така ми е любопитно защо толкова десетилетия никой не е отварял въпрос за това? Хората си ходеха и ходят открай време по трите традиционни колови маркировки до Черни връх от Кумата, Алеко и Академика, които задоволяват изцяло туристическия поток зимата, в лошо време. Представям си как в силен вятър и мъгла някой ще тръгне по откритото било към Купена, вместо да слиза надолу по краткия вариант към Академика и Железница. Ами ако коловете са заскрежени, както често се случва и на фона на бялата мъгла са почти незабележими. Просто искам да ви насоча вниманието към това, че дори и да се направят пилони по този маршрут, в лошо време той няма да бъде предпочитан за минаване. Да се сложат колове на места, където е възможно някой да се озове по погрешка е необосновано, защото човек може да се озове на рзлични места. Това означава ли, че по всяко едно било и ръбче трябва да има колове? Мисля, че не. Гледайте реалистично на нещата - по маршрута към Купена в лошо време хора почти не минават (тези, които се осмелят да минат нямат нужда от пилони). Дори и да се сложат колове положението няма да се промени, защото никой от обикновените туристи няма да предпочете да го духа вятъра и да се дзвери в мъглата по това не късо било, вместо да слиза по по-сигурния вариант надолу към Академика.

От където и да го погледна, на този етап, направата на зимна маркировка в тези участъци ми се струва излишна.
Имам едно предложение: вместо да се хвърлят средствата по направата на тези излишни маркировки, нека се насочат към подобряване на съществуващите три такива. Към Кумата и Алеко(от Черни връх) пилоните са свежо боядисани за разлика от тия към Академика, а особено под Скопарника коловете са доста зле. Може, да речем над 2000м, коловете да се посгъстят, така че да станат през 10-15м. Да се поставят междинни предупредителни табели за предстоящ завой, разстояние до определен обект, ГПС координати, надморска височина или някаква друга информация спомагаща за ориентирането. Примерно: Внимание! След 100м завой на 250*. Или – Внимание! Остават 200м до Черни връх с посока 70*. На седловината пред Скопарника като възлово място може да се сложи табела, която да указва, че в момента си именно тук, заедно с другата информация (височина, ГПС координати, разстояния-като метри или километри, а не минути и часове и т.н.) Просто по коловете трябва да има през 200/300.400м такава междинна информация. А не просто голи колове. Ето това е начина – гъстота(10-15м) на пилоните и начесто информационни табели със стриктна информация. Така маркировката ще стане наистина надеждна с по-малък процент загубили/отклонили се хора от нея.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Дpyм]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано24.07.09 23:46



Доколкото разбрах хората смятат да вложат усилия и в поддържането на старата маркировка. Нещо повече- правят го.
За изграждането на нова- мисля, че има нужда от стълбова маркировка по Е4. Пътят е дълъг и съответно има повече време на човек да му се развали времето.:) А и е международен път, хората си вървят по програма и принципно често тръгват надолу и в лошо време. Изгубиш ли се там се озоваваш някъде между Боснек и Чуйпетльово... ех, първият ми бивак. :)
За маркировка от това било до Железница от ПП Витоша не са питали, дискутираха го други хора. За нея съм съгласна с теб- не е нужна. Тази от Селимица съм я забравила на какво приличаше...



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: мaлъk змeй]  
Автор Дpyм ()
Публикувано25.07.09 09:38



Подобряване се прави. Доколкото ми е известно засега само с боядисване. Но както написах в предишния си постинг маркировката се нуждае от още неща - да се направи по-гъста (като тая на Ботев откъм Маринка), с начесто поставени указателни табели, които при екстремно време ще са голяма упора.

Това, че преди време са го обявили за международен път нищо не означава. Това не е критерий за зимна маркировка, а такъв за престиж.



Тема Според меннови [re: Дpyм]  
Автор Cинeвa ()
Публикувано25.07.09 10:54



съществуването на европейски маршрут не бива да е основен аргумент в полза на поставянето на нова зимна маркировка, в това съм съгласен с Друм. Такава трябва да се слага ако има явна практическа необходимост. От значение е колко хора минават по дадения маршрут през студения сезон, какви са изходните пунктове, транспортните връзки към тях, общата продължителност на прехода, височината му и т. н. Не съм уверен, че Скопарника - Купена - премката преди Дамян - Ярлово е често посещаван през зимата. Ясно е, че при неприятен за вървене сняг, намалена видимост и изгледи за влошаване на времето човек не би тръгнал на дълъг и висок билен преход в открити местности без попътни хижи с вероятност за закъсняване при слизането и не особено удобен транспорт за връщане в София. Затова и написах в предното си мнение, че приоритетно трябва да бъде възстановяването и подобряването на старата зимна маркировка. Поставянето на нова изглежда не се приема единодушно, като и двете спорещи позиции имат своите силни аргументи.
Идеите на Друм за допълнителни табели са много уместни. Между другото, не бива да се пропуска и традиционната номерация на коловете, тя е важна както за ориентирането при движение в тежки условия, така и за точното информиране на спасителите при бедствие. Иска ми се да го напомня на пребоядисващите от ДПП "Витоша", защото преди две години при освежаването на стълбовете от Център "Алеко" до гората под Камен дел номерацията беше... отложена и поизоставена.



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: Дpyм]  
Автор won (cool)
Публикувано25.07.09 19:15



Аз не съм от много опитните туристи и точно този маршрут не съм преминавала.
Маркировката с колове не е излишна през зимата, за да се избегнат лавинните участъци.

В събота ходих по маршрут Бояна-Боянски водопад-Копитото -Княжево и там усетих голяма липса на маркировка над водопада. А бе, поне на разклоненията да се сложат стрелки и табели с някаква информация (възможно по пълна). При внезапно влошаване на времето и Витоша ще стресне по-неопитните. Поне от време на време да се вижда на къде се върви - пътеки много, горе и долу е ясно къде е, ама не е зле да знаеш къде се намираш.
(не ми се смейте!

)

Споделете!

Тема Re: Според меннови [re: Cинeвa]  
Автор мaлъk змeй (Криси)
Публикувано27.07.09 07:51



Предимствата на указателните табели по зимната маркировка са очевидни. Освен нещата, за които спомена, при лошо време човек може да се предвижва доста по-бързо ако не търси наоколо стълба, който не вижда, а си стига директно по азимут. Освен това ако са номерирани можеш по-добре да си прецениш дали да продължиш или да се връщаш (за целта е добре от време на време да пише колко са стълбовете общо). Не знам дали не е възможно върхът им да се боядива с нещо, което отразява добре светлината на челник- просто идея.
За Е4- тези, които са го тръгнали зимата заслужават един "входящ тест" с немаркитан преход до Ярлово.

Само че зимната маркировка не се ползва само зимата.
А за табелите около Боянския водопад- абе май имаше достатъчно, обаче е добре да се позаковат така, че да не могат да се въртят. Помня веднъж като деца нещо не успяхме да се разберем чия е една поляна и си спретнахме турнир по фуниики в този район. То си е за разказ, но резултатът беше, че другият главатар завъртя повечето табели та не само те да не са успели да намерят водопада. След края на играта ми се искаше да ги върнем обратно, обаче всички бяха забравили накъде са сочили първоначално, а и не успяхне да намерим повечето по обясними причини... Та двете банди се върнахме убити и засрамени по компаса на ключодържателя ми в северна посока. Добри дечица, ама няма кой да им тегли един бой...



Тема Re: Нова стълбова маркировка на Витошанови [re: won]  
Автор zhivik (непознат)
Публикувано28.07.09 14:55



Мда, аз май се убедих, че наистина няма смисъл да се прави нова зимна маркировка, при положение, че има какво да се върши по вече съществуващата. При всички положения, ако трябва да се направи избор между двете, наистина най-разумно е да се подобри маркировката по маршрути, които така или иначе се използват повече. Всъщност, въпросният Е-4 в частта си южно от Ярловски купен е рядко посещаван, не на последно място и поради липсата на адекватен транспорт до южната част на Витоша (поне в сравнение с останалите планински села - дори и до Кладница има маршрутка на всеки половин час).

Все пак, мисля че може поне да се поставят табели на някой по-ключови места по този маршрут, като например около вр. Ярловски купен, както и разклонението за Чуйпетльово, преди връх Даута, а и в местността Смильо. Това вече не изисква много работа, и няма да загрози толкова пейзажа. Конкретно, предложението ми е следното:

1. До вр. Ярловски купен - най-добре табелите да са две - едната да сочи продължението на Е-4 на югозапад, защото пътеката не се вижда ясно, а другата да е от източната страна на върха, и да указва пътеките съответно към с. Ярлово (въпреки че в момента поне около върха жълтата маркировка е подновена) и към с. Железница; в тази връзка, на разклона преди заслон Синята стрела може да се постави и табела, указващата направленията съответно към с. Железница и към вилна зона Ярема

2. Преди вр. Даута, да има табела сочеща разклона от Е-4 към с. Чуйпетльово. Също така, може и да се сложат един или два стълба, указващи началото на пътеката сред клека, защото поне отдолу, не си личи особено.

3. В местността Смильо, според мен задължително трябва да има указателна табела, сочеща съответно към с. Ярлово, с. Чуйпетльово и Е-4. Няма да е лошо и да има няколко стълба, защото местността е доста мъглива през преходните сезони, но поне табела е задължителна.

Добавено: Да, и няма да е зле да се подновят указателните табели около Боянския водопад (най-вече над него). За човек отиващ за пръв път, може наистина да е объркващо. Също така, може да не се подценява пътеката покрай Боянската река - в частта, където се откъсва от по-полегатата пътека, маркировка за нея на практика няма, и ако човек не е бил там, няма да я намери лесно.

Насилието е последното средство на некомпетентния.

Редактирано от zhivik на 28.07.09 14:59.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.