|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
|
да, ужасни хора, ужасни.
Трябва да призная че уважавам старостилците които познавам. Не са много наистина, но са добри, честни и разбрани хора. А и не е имало случай да не намерим общ език. Не знам откъде се поражда вражда между "официални" православни и старостилци, и никак не ми се иска да е така ...
| |
|
Здравейте,
така зададен въпросът от вас, трудно ще намери принципен отговор. Старостилството само по себе си съществува в Каноничната църква. Само по себе си старостилството не е нито ерес, нито секта. То може да се превърне в такова, когато се използва като аргумент за отделянето в разкол от Каноничната църква. Тогава, когато календарът се превръща в догматичен аргумент и безпринципно се спекулира с него и важността му. Тогава, когато безпринципно и интересчийски се заиграваме с каноните и правилата на Светата Православна Църква.
Ето ви списък Каноничните Автокефални Православни Църкви:
Константинополска Православна Църква (Вселенска патриаршия)
Александрийска Православна Църква
Антиохийска Православна Църква
Иерусалимска Православна Църква
Руска Православна Църква
Румънска Православна Църква
Сръбска Православна Църква
Българска Православна Църква
Грузинска Православна Църква
Еладска Православна Църква
Кипърска Православна Църква
Полска Православна Църква
Православна Църква на Словакия и Чехия
Албанска Православна Църква
Американска Православна Църква
Освен това имаме още няколко автономни църкви, като Японска, Финландска, Синайска и т.н., както и няколко църкви и юрисдикции на Константинополската патриаршия, като Естонска, Украинска православна църква-Канада, Украинска православна църква - Америка и др.
От каноничните православни църкви имаме такива, които следват стария стил (юлиански), като Руската, Грузинската, Сръбската, Иерусалимската и др. Църкви, както и такива, които следват новия стил (новоюлиански), като Константинополската, Александрийската, Антиохийската,Българската, Еладската, Румънската и тн. Имаме и една новостилна църква, която следва новия стил (грегориански) - Финландската. Всички Канонични поместни православни църкви са в пълно евхаристийно общение, независимо от календара, по който се служи в тях.
По различни причини от каноничната Църква в различни периоди се отделят по-малки или по-големи групи, които създават различни разколи. Днес те наброяват над 100, като много от тях до толкова са се отдалечили от православието, че открито изповядват ерес. Понеже въпросът ви е за старостилието, давам кратък списък на "най-популярните" гръцки старостилни разколи (след 1937). Това са разколнически групи, обикновенно без никакво общение помежду си, със собствена еклезиология, на които като първопричина на отделянето се посочва промяната на календара:
Гръцки неканонични старостилни църкви (разколи)
Истинно Православна Църква на Гърция (единна до 1937, като близо десет години са без епископат). От нея започва голямото деление на:
Истинно православна църква на Гърция - Матеевци
Истинно православна църква на Гърция - Григориевци
Истинно православна църква на Гърция - Флоринити
Старостилна православна църква на Гърция - старческа
Гръцка църква на истинно-православните християни - Калистовци
Старостилна православна църква на Гърция - Калиниковци
Старостилна православна църква на Гърция- Киприановци
Старостилна православна църква на Гърция- Авксентиевци
Истинно православна църква на Гърция- Матеевци, групата на Кирик
Милански Синод
Света Православна Църква Северна Америка
Има и доста други по-малки старостилни разколи, както и Българска старостилна православна църква, Румънска, Сръбска, Кипърска и т.н., които се явяват клонки на някои от горепосочените гръцки разколи.
Както виждате разнообразието и изборът е толкова голям, че дори специалистите трудно се оправят в него. Но както е казал сам Христос:
Ето, сатаната поиска да ви сее като пшеница; Лука (22:31
Надявам се, да съм бил от полза. Ще се радвам, ако имате конкретен въпрос, на който да търсим заедно отговора.
Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.
| |
|
Едно истинско предизвикателство към склонните да разсъждават.
Реакциите са от "Осанна!" до "Разпни го!" с твърде много нюанси дори в "умерените" отговори, както виждаме дотук.
Ако желаем да придобием непредубедена представа за този най-болен въпрос, трябва да "изумим" следните неща:
1.Не всички старостилци са еднакви. Поставянето им под един знаменател и простото им изброяване "в списък" рискува даже чисто "графически" да ни подведе.
2.Наричането им с имена като "секта", "разкол" и пр. рискува да ни вкара в грях:
а) Още приживе дядо Матей е чудотворил, мощите му са нетленни; - нищо, че дори някои от старостилните разклонения не вярват на това.
б) За св.Йоан Максимович от Руската Православна Задгранична Църква са издадени достатъчно книги;
в) Все таки не ние с вас, а блаженопочившата игумения Серафима и нине здравствующия архимандрит Сергий са духовни чеда на св.Серафим Софийски;
г) Помни се още посещението тук на мироточивата икона от Монреал; пазителят й прие мъченическа смърт;
д) Знае се от книгата, че отец Арсений не е служил в църквите на Московската патриаршия, макар и да не е възпрепятствал чедата си да ги посещават;
Това е достатъчно за един вярващ човек да си направи поука.
3. Термина "стар стил" е подвеждащ, а понятието "старостилци" е измамно относно същността на духовния феномен. Това, че човечеството е изоставило употребата на Юлианския календар не го прави автоматично по-лош, както и факта, че човечеството е изоставило молитвеното си правило не го прави нещо отживяло.
Оф, трябва да бягам... после!
| |
|
Благодаря за обстойния отговор!Аз знаех,че се различаваме по календар,но не съм наясно за други разлики.Като се има предвид,че цяла Русия е от старостилци,а какви светци като Серафим Саровски,Игнатий Брянчанинов и много други е родила;какви храмове и манастири има,каква вяра проявяват поданиците на Руска църква...Как да не прославим Бога за Даровете на Светия Дух по тези места!!!
| |
|
Особено Благодаря за обстойния отговор;не знам как в тази система на"Dir-a"мога да пиша лично на някого,без да бъде размисълът или въпроса ми,изложен пред всички.Нека си говорим на"ти"-всички сме равни пред Бога.Нека Милостта му да бъде над всички нас!!!
| |
Тема
|
Re: Старостилците
[re: фaмyлyc]
|
|
Автор |
Eжko_ (_бодлидрешко) |
Публикувано | 12.02.06 15:44 |
|
"Наско, след това твое изказване няма да скрия, че си почнал да говориш и действаш като моя кум. Той се казва Иван, но аз му викам Ванката. Защо ли? Защото аз като му кажа - куме Иване, той гледа... и почва да се смее"
Ами хубаво е, че не прави нищо по-вече от това, да гледа и да ти се смее
Иначе, надявам се си го обичаш, въпреки недостатъците. . .
“Господ е мое упование”
| |
|
Може да изпратиш бележка до който си искаш участник в клуба. Виж горе пише изпрати бележка. Може също като кликние на ника на някого и видиш неговия личен профил, да му изпратиш бележка също от там.
Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.
| |
Тема
|
Re: Въпросът е предизвикателство!
[re: krustan]
|
|
Автор |
ARMAGEDON (ставлитис) |
Публикувано | 13.02.06 12:35 |
|
Кръстане, хубаво е да знаеш, че само нетленните мощи нищо не свидетелсват. Но за да не се спекулира, при Матей не са такива. А чудесата над тях са си 100% спекулация. Има един митрополит от подкрепилите старостилието в Гърция със сериозни свидетелства за святост. Името му ще скрия, за да не послужи за съблазън. Той обаче остава верен на принципа до края на дните си и нито участва в ръкополагане на нови епископи вън от
Църквата, нито подкрепя такова самочинство. Наричането с ерес или секта, не може да те вкара в грях, ако вярваш, че там където си, е Църквата. Не може от един извор да извира сладка и горчива вода. Виж какво казва Господ в Апокалипсиса за топлохладните...
За св.Йоан Максимович са издадени много малко книги. От св.Йоан Максимович много. На български за него няма почти нищо. Аз лично много го обичам и също вярвам, че е свят. Хубаво е да се прочетат стотиците писма, които пише до РПЦ Московска патриаршия. Слава на Бога, след скорошното пълно обединение на РПЦ и РПЦЗ се надявам този въпрос да бъде напълно решен. Относно дядо Сергий, какво да ви кажа, вижте в темата: почина архим. Йоан Крестянкин asuncion е дал линк към една статия на Г.Лурие. Това, което Лурие пише за последните години на истинските старци е напълно вярно. Проблемът е, че Лурие се позовава на свидетелството на Х или на П. Е аз лично видях през лятото на 1998 архим. Йоан исвидетелсктвам, че съвсем си беше наред. Духовните чеда не са едно със старците си. Знаеш ли, колко днес си приписват духовно синовство на стареца Порфирий в Гърция, а проповядват коренно противоположни неща? А за владика Серафим и аз вярвам в неговата святост. Само че канонизацията му трябва да се извърши от РПЦ МП, чийто архиерей беше владика Серафим, а не от Фотий. Владика Серафим беше архиерей на каноничната Руска църква, какво общо има той с Киприяновия разкол?
За "мъченическата" смърт на пазителя на иконата, по-добре да не говорим и да не се ровим там, че нещата много миришат и са много мътни. Само ще ти кажа, че мнозина от неговата Църква не желаеха той да бъде погребван като монах.
Ако не сте забелязали, книгата за о. Арсений е роман, според някой действително е имало такъв старец, според други, той е събирателен образ.
Айде и аз да бягам.
Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.
| |
|
но е дълго и затова ще отворя нова тема.
| |
|
ARMAGEDONe, stanalo li e obedinenieto na Moskovska Patriarshia s Ruskata Zadgranichna Carkva ili vse oshte ne?
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
|
|
|