|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема
|
Настоящи и бъдещи богослови
|
|
Автор |
famulus (православен) |
Публикувано | 21.07.04 09:23 |
|
моля ви за обяснение и напътствие.
Кой свети отец или кой събор е въвел термините - каноничен и неканоничен?
Господ е с мене, няма да се уплаша; какво ще ми стори човек?
| |
|
В допълнение към въпроса:
Какъв е критерият, от какво зависи канонизирането?
| |
Тема
|
Без да съм напълно сигурна
[re: famulus]
|
|
Автор |
olympias (Иоанна) |
Публикувано | 22.07.04 07:00 |
|
Думата "канон" на старогръцки означава освен разни други неща и "правило, предписание, закон, образец, норма". Това не е само новозаветно или църковно понятие. Съществувало е и преди църквата. Каноничен означава на старогръцки изобщо "правилен, законен, нормативен, според образеца, според предписанието". Неканоничен - съответно обратното. Предполагам че терминът не е въвеждан специално от събор или отец, защото е бил в употреба векове преди църквата да се появи.
Ще проверя по-обстойно, и ако не е така, ще пиша пак.
| |
Тема
|
Re: Без да съм напълно сигурна
[re: olympias]
|
|
Автор |
famulus (православен) |
Публикувано | 24.07.04 09:15 |
|
Много ще съм благодарен. Това, което ме интересува, е кой е въвел думата в сегашното и църковно значение, не етимологично.
Господ е с мене, няма да се уплаша; какво ще ми стори човек?
| |
|
Отци говорещи за стандарт са например Кирил Александрийски,Иероним донякъде Евсевий.Споровете за стандарта на Н.З. продължават до 508 г.Казвам стандарт защото канон означава и тръстикова пръчка за измерване..тоест идеята е за нещо по което да се равняват...Нещо като стандарта например на метъра в Париж.Вероятно има и други..най-ранния който знам е Кирил(не броя Евсевий).Под канон отначало са се разбирали различни вероизповедни формули..не правилата на съборите или на някои отци.Понятието е било допълвано със съдържание постепенно.Но няма такова нещо като застинал канон..Целта на правилата е да ни покажат посоката за усъвършенставането ни.Някои от тях са променяни през вековете..Например канона на Ст.З. изразява вижданията на общноста определила го.Затова има разлика между М.В. и Септуагинта а с нашето понятие за стандарт на Ст.З.Може да се говори за някои фрапантни разлики между виждането за даден "автор" на книга от Ст.З. и мястото му в канона.Говоря само за каноничните книги...
Който придобива ум обича своята си душа.
| |
|
Олимпия где си?..чаках да цитираш от Септуагинта или поне да кажеш че там думата канон се среща за първи път...(липсваш).В Н.З. се среща в Гал.6:16 и 2Кор 10:13,и 16 ст.Ако това е това ви отговаря на въпроса;тогава аз цитирам поименно първия уптребил думата ап.Павел.В негово време и Йосиф Флавий говори за стандарта на завета (Kontra Apionem 1,42 f),малко по късно за това говори и мидрашът Bemitbar Rabbath 14.4...Не цитирам от Септуагинта защото не мога да прочета всичко,а и я нямам в къщи(нито засега съм търсил в нета/но там не пише поименно кой е първия от преводачите употребил я/).Имам в къщи библия на гръцки и от там и сравних текстовете за които ти пиша.Ориген говори за това в /De princ. iv(т.е. 4 но с лат цифри..:))/33.Окончателно в този смисъл навлиза след бл.Иероним.Ако искаш друго пояснение кажи famulus..
Който придобива ум обича своята си душа.
| |
|
Ами за мен проблемът беше решен, понеже не намерих нещо повече, от това, което казах: думата е във вековна употреба преди църквата, така че поне от Нов завет нататък следва да я има. За Стар не се бях сетила да търся. Ето на, веднага пуснах търсачката. Я дя видим дали е свършила, докато писах това?
Да, Макавейци ІV 7:21 говори за каноните на философите и на вярващите в Бога. Среща се и на други места, но не явно за канони на вярващите.
Въпросът беше за църковната й употреба, а не преди църквата. Така че, твоите находки важат, а не Стар Завет. Щом е Павел, значи е Павел.
А иначе думата се среща за пръв път от най-ранните старогръцки автори. Сега да не търся точно у кого, какъв е смисълът .
Може би е добре задалият въпроса да уточни защо пита, понеже като не знаем целта, 90% сигурно е че няма да дадем ползотворни отговори.
| |
|
Наистина не зададох въпроса си точно, не става дума за канонични и неканонични книги. Питам за съвременната употреба спрямо деноминации - тая била канонична, тая неканонична. Кога се появява тая употреба и от кого сме я взели.
Господ е с мене, няма да се уплаша; какво ще ми стори човек?
| |
|
По така поставения въпрос нищо не разбирам и не знам. Коя деноминация е наричана неканонична и от кого. Всяка деноминация следва своите си канони (правила) и според тях е канонична (правилна). За деноминация с други канони (правила), първата деноминация е некакнонична (неправилна). Не виждам логика тези термини да се употребяват от една деноминация за друга.
Моля за още разяснения, откъде ти се появи този въпрос?
| |
|
"Ето на, веднага пуснах търсачката. " - kakva e taq tyrsachka? Imash Bibliqta kato doc file i tyrsachkata v Word ili neshto drugo imash predvid. Ako e nqkakva programmka iskam da znam kak se kazva i kade moga da q namerq?
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
|
|
|