|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
|
Да ама аз научих че съм българин от стихотворенията в детската градина и училище, домашната идентификация опираше до това кой е роднина, кой е комшия, кой е по работа в къщи. Пък както констатирахме, 2/3 от селата в Македония, към 1908г., нямат училище. И въпроса е, до колко някой в семейството им е обяснявал какви са и дали въобще е имало нужда от това. Хеле пък в 18 и началото на 19в.
| |
|
агюпци, гюпци или цигани...няма значение. Имаш дума за тях, щото са друг етнос. Та така и за тебе. В солунско и сярско, в равнините, има по няколко цигански къщи в почти всяко село.
| |
|
Просто не е било толкова ярко изразено. Така е. Но е съществувало. Затова в 19 век избухва българския национализъм. Когато истанбулската патриаршия почва масово да отваря училища на гръцки за българите. Контраста става голям...и следва реакция.
На никой балкански народ не му е институционално въпитавана и поддържана народността до 19 век. Но не значи че не съществува. Щото инак в началото на 19 век...трябваше да няма различни народности на Балканите. И една истанбулска патриаршия, тръгнала по пътя на елински национализъм, би трябвало много лесно да елинизира всички православни...и след почти 200 години не са успели в самата Гърция.
| |
|
Защо нямаш съпротива срещу формирането на Гръцко кралство в 1829г., върху земи населени с арванити? Защо тези същите арванити активно участват във формирането на гръцката държава? Защо тези същите, изключително лесно започват да се идентифицират с гръцко национално самосъзнание, въпреки че продължават да говорят езика си? Поради 2 причини, те са били арванити за външните наблюдатели, като общност не са се себеусещали като такива, а са се идентифицирали с гръцката кауза и общия враг. Същото после и с власите в Епир и Тесалия. Огромната част съвсем доброволно се гърцизира. Защо мислиш че за разлика от власи, албанци, ние сме имали по-голяма устойчивост на запазване на етнонима към края на 18 и нач. на 19в. Любимите ти сърби, не се ли идентифицираха и те по региона от който са? Босняци, далматинци, черногорци, расци, че съвсем до края на 19в. е така, въпреки създаването на княжество в Шумадия.
| |
|
Така. И тук отново стигаме до грешките в системата. Македония и Поморавието. Може би там е имало изключения, на базата на които в едната област макар и привнесено отвън, едните стават македонци, а другите сърби. Още при плебисцита за Екзархията в Скопско, Битолско и Охридско, се вижда че има отломки от общобългарското цяло.
| |
|
Власите и албанците християни са сравнително малки общности разпръснати. Нямат критична маса за съпротива. Българите са милиони и има маса и ресурс за съпротива и се почва... Сърбите са изолат...те нямат контакт с никаква чуждоезикова православно общност. Съвсем малко с власи и българи.
| |
|
Ако в 19 век бе създена сръбска държава в Истанбул...днес най-много сърбомани българи щеше да има в...Тракия. Географското разпространение на сърбомания и гъркомания е очевидно. колкото по-близо до сръбската граница...толкова повече. Очевидно външно влияние. За елинизма градските центрове- Истанбул, Солун,Сяр, Одрин...
| |
|
Да, но сърбите граничат с хървати и бошняци-мюсюлмани и поради тези причини, говорят практически един език, с падежи.
"На о-в Андрос(1836-1839г.), д-р Стоян Чомаков прави и друго важно откритие, което също разпалва патриотичното му чувство: че не само родната му Копривщица е населена с единствените остатъци от отдавна изчезналото варварско племе на българите-както го е учил в Пловдив Георгиос Цукалас. От разговорите с братята Мишайкови, с които се сприятелява за цял живот, Чомаков научава, че и тям е втълпявано същото-само че за родното им село Пътеле, Леринско".
Това кара българчетата на о-в Андрос, подготвяни за чисти елини, по инициатива на Иван Добровски от Сливен, да създадат свое тайно "Славяно-българско ученолюбиво дружество".
Апропо, в ранната своя кореспонденция, навсякъде д-р Чомаков изписва етнонима ни като блъгари
| |
|
Няма шанс, сръбския е неразбираем за носител на източнобългарски диалект. Сърбите само щяха да ядат бой.
| |
|
тук ще трябва да стигнем до някакви работещи дефиниции иначе всичко ще си остане на ниво ненужно теглене на локуми. ти самия преди няколко дена говореше за базовите маркери на етническата принадлежност, които се възпитават в ранна детска възраст и се предават от родителите и близките роднини на децата - обикновено това са език, религия, традиции, родова култура и обичаи и т.н. т.е. естестени неща, които се предават от поколение на поколение и тази приемственост естествено може да се проследи с векове назад /явно тези преди нас са предавали почти сходни версии на тези маркери защото промените в тях са бавни и еволюционни/.
както виждаме за да работи това, няма нужда отделния индивид да има някаква огромна емоционална ангажираност с цялата етническа група /или даже да има представа за съществуването й като цялост/ за да се осигури предаването на етническите маркери напред в поколенията. това е малко като в теорията за естествения отбор - докато един носител на български етнически маркери /независимо като какъв се чувства съзнателно/ строго предпочита да си намира брачен партньор със същите, а не с други маркери, и възпитава поколението си по същия начин, по който е бил възпитан и той самия, въпросната етническа група ще продължи да съществува във времето.
казано с други думи ние днес сме българи /в обективно етническия смисъл/ не защото всичките 60-70 поколения българи преди нас са били особено народностно осъзнати, а защото са се женили основно българи с българи /което е нещо естествено и за всяка друга народност, явно е нещо присъщо за човешката култура като цяло/.
и сега като се зададе въпроса защо тези в северна македония толкова бързо са си сменили народността, трябва ли да се отговори нещо от сорта на, ами че те никога не са се чувствали толкова българи и в начална сметка, та затова и така е станало. или както се беше изцепил вулгарно манипулатора с подпухнало лице дечев, че "народността не се предавала по полов път".
според мен при съвременните способи на пропаганда, иноктриниране и манипулации всичко е възможно независимо колко е силно едно първично народностно чувство. но ако един естествен процес, който е траел векове изведнъж се обърне за 1-2-3 поколения, за мен няма начин да няма някакъв елемент на конформизъм/користолюбие или в други случаи на директно насилие или принуда.
кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
|
|
|