|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема
|
Една идея
|
|
Автор | тaka (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 18:48 |
|
Възникването на моето съзнание е началото на моя свят. Аз живея сред неща, които са с далечна предистория. Аз съм като свят, който наднича в миналото си през един прозорец. Наистина аз живея, като че ли съм живял вече тук, или даже, все още окован в предишното живеене - моята детерминираност в този-миналия свят.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: тaka]
|
|
Автор | mmm (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 19:37 |
|
Не виждам с какво ти помага представата за "възникване на съзнание" чрез представата за "свят с далечна предистория". Тези двете са нищо повече освен начин за субектно описание на "мой свят". Този начин с нищо не е привелигирован спрямо кой да е друг начин. Даже напротив - само-провъзгласявайки се за детерминиран (от предходния "свят"), означава сам да си нахлузя рамки и капаци на очите, чрез прехвърляне на отговорността от мен към "света". Отхвърляйки себе си като субект на света, аз-ът се само-отрича, превръщайки се в освободено от отговорности нищо. Това само представно-хипотетично. Горните ти твърдения обаче са вътрешно противоречиви:
"Възникването на моето съзнание е началото на моя свят."
Горното има смисъл само ако си представим свят, който не е мой (там възниква моето съзнание) и свят, който е продукт на моето съзнание - мой свят. Да, но моето съзнание е част от моя свят, след като го споменавам изобщо (представа за съзнание). Получава се противоречие. Не е възможно съзнанието да "възниква" някъде, защото всяко някъде или някога, включително и до-историческия свят е продукт на моето съзнание.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: mmm]
|
|
Автор | лaмпa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 21:06 |
|
Не виждам с какво ти помага представата за "възникване на съзнание" чрез представата за "свят с далечна предистория".
ниЩо не му помага.просто е алтернативен на4ин на описание на предопредлен свят.НеЩо като фатализма.4овека е като предварително програмиран и 4ак от после запо4ва да функционира като зависим от програмата "Съзнание"Аз съм твърдо против тази идеята.но разни хора, разни идеали
Даже напротив - само-провъзгласявайки се за детерминиран (от предходния "свят"), означава сам да си нахлузя рамки и капаци на очите, чрез прехвърляне на отговорността от мен към "света".
da.така е. но и ти си в рамки като твърдиШ, 4и вси4ко е в твоито съзнание.или в нашето(4овешкото) от трън на глок.от едната краиност в другата.
Това само представно-хипотетично.
taka e.запо4ва се със представи, хипотези и се свършва с доказателства и теории.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: лaмпa]
|
|
Автор | биorнoзa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 21:18 |
|
Само дето пропусна да кажеш, че съдържанието на представите, от които се започва, е зададено в полето на възможния опит. Самото изказване като акт, обаче, няма как да бъде хипотеза, нито тип интерпретация. То е действие.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: лaмпa]
|
|
Автор | mmm (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 21:31 |
|
"но и ти си в рамки като твърдиШ, 4и вси4ко е в твоито съзнание"
не съм твърдял такова нещо. Точното твърдение е, че светът е даден всякога в съзнанието. Безсъзнателно отношение към света нямаме - светът бива описван винаги съзнателно. А свят отвъд описанието си няма - той е заключен в него. Дори и представата за много интерпретации на един свят е пак интерпретация/описание.
По-скоро въпросът е дали светът ми налага начина на собственото си описание или съм свободен да му го наложа аз. Интерпретациите на свят на самия свят ли принадлежат или на мен интерпретиращото? Считам философиите подкрепящи второто ако не друго, то поне за по-разкрепостени.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: mmm]
|
|
Автор | биorнoзa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 21:40 |
|
Бе некои хора бъркат изначалния подтик изобщо да интерпретират, със съдържанието на интерпретираното по същество. Това е не-философско и порочно смесване на нивата: поемането на изказване за света не принадлежи на някакъв априорен, съдържателен образ на света, а самото то интерпретативно създава света като образ. Съотнасянето с дофеноменалните начала на "опита" (неслучайно го поставям в кавички!) същевременно не предопределя света/феномена преди акта на определянето му в изреченията на възможния опит. В това е великият парадокс, който се забелязва само феноменологично. Затова и Хайдегер е нарекъл феноменологията, единствена забелязваща хипостазността на възможния опит спрямо действителния, "самата философия".
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: биorнoзa]
|
|
Автор | lampa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 21:44 |
|
Само дето пропусна да кажеш, че съдържанието на представите, от които се започва, е зададено в полето на възможния опит. Самото изказване като акт, обаче, няма как да бъде хипотеза, нито тип интерпретация. То е действие.
така е.но ти пък пропускаш друго.като деиствие то е НЕПЪЛНО.понеже не се знае дали има материално осъЩествяване.ако няма тогава е интепретация която има по скоро хипотети4на функция.За у4ените такова "деиствие" си е 4есане на езиците.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: биorнoзa]
|
|
Автор | биorнoзa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 21:44 |
|
Във връзка с току-що казаното впрочем, пак ми идва наум едно изказване от "Трактата" на Витгенщайн: "Нито една част от опита ни не е априори". А те, хората, си баят за някакви емпирични същности "сами по себе си" и си верват, че светът "сам по себе си" бил (метафизичен) източник на нещо си!
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: mmm]
|
|
Автор | лaмпa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 22:02 |
|
Безсъзнателно отношение към света нямаме - светът бива описван винаги съзнателно
грешка в логиката.това 4е света се описва със съзнанието не зна4и 4е безсънетелното не съЩествува. и няма отношение.то е имало такова и ЩЕ има.мога да ти дам примери. има колкото искаш.примерно вси4ки които говорят български не би следвало да знаят граматиката,както и да са грамотни(.аз съм приемер.)нима говорейки мислиш за граматиката.Разбираш ли?един програмист които пише програмите не мисли и не знае колко нули и единици има в програмата.В Съзнателно има и несъзнателно.примерно като напиШа една музикална творба, аз я мисля по хармони4ана структура.но има и друга такава.примерно интервалова.съЩото произведение може да се напише като интервали.(тонови степени).т.н. оЩе пове4е примерно вземаме еволюцията.вси4ко върви от по просто към по сложно..80% от Вселената се състои от Водород.наи просития елемент от таблицата на менделеи.с един протон и един неутрон. 10% са за хелия.втория по простота.с два протона и два неутрона.остналите проценти са за другите по сложни елементи.съЩата аналогия и е еволюцията в 4овешкия "разум".Безсъзнателно,подсъзнателно съзнателно, и познание.но това не зна4и 4е стигаи до последния етап на познание, еи така от само себе си, е из4езнало безсъзнателното.
| |
Тема
|
Re: Една идея
[re: лaмпa]
|
|
Автор | биorнoзa (Нерегистриран) |
Публикувано | 12.12.07 22:06 |
|
Ако би имало безсъзнателно, феноменологично и даже просто трансцендентално (по Кант) погледнато, то не би следвало да принадлежи на света. В света всичко вече е изявено в подредбата на света, феноменално, т.е. пресято през призмата на съзнанието, което е конститутивен принцип на явяващото се.
"Безсъзнателно" е подпорка на емпиричната психология, психоанализа и т.п. То не е философски термин, или поне не феноменологичен...
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
|
|
|