Явно г-н Сахаров изобщо няма представа от будизма, а за Йога-сутра ми стана ясен - чел е Йога-сутра на санскрит може би в някой друг живот, но сега успешно го е забравил санскрита. Достатъчно е да прочетеш един параграф от г-н Сахаров, за да разберш, че този човек си няма и понятие от санскрит.
Мы достигли вершины всего совершенствования в ЙОГЕ. Это САМАДХИ (экстаз), восьмая и последняя ступень, ее славная корона, которая представляет собой желанную цель и ведущий к ней метод. Уже предыдущая глава показала, что это САМАДХИ должно завершать любую правильную медитацию как последнее составляющее углубления (САМЬЯМА), ибо только этим достигает медитация своего расцвета и познания (ПРАТЬЯКША) Истины, как метко это индий-ское слово выражает зависимость между ищущим познания и объектом этого познания. Это значит “что-то перед (ПРАТИ) глазами (АНСА) иметь”, “непосредственное восприятие”, некий, как часто говорят индусы, “фрукт в ладонях рук”. Подразумевается “третий глаз”, который бла-годаря этому углублению (частично или полностью) открывается. Слова Патанджали: “Благодаря овладению им (т. е. самоуглублением) возникает свет (АНОХА) познания (ПРАДЖНЯ)”, приобретают в этой связи особое значение, так как слово АНОХА означает собственно “видение”, а не только “свет”.
Очите са АКША, а не АНСА - явно го е чел на английски, но не го е разбрал добре. Патанджали говори за Алока, а не за АНОХА - г-н Сахаров по-добре да си стои в състоянието на витарка-самадхи (между другото няма такова - има савитарка-самапатти), отколкото да се занимава с лъжливи интерпретации на Патанджала-Йога.
Като видиш как вместо РИТАМБХАРА човечецът навсякъде упорито пише РИТАМОХАРА, направо да го съжалиш. Пък и има нахалството да критикува един наистина реализиран йогин като Вивекананда (защото не е разбрал значението на думата unobstructed - а тя е използвана от Вивекананда, защото за липса на пречки говори Вяса в Йога-бхашя).
Патанджали говорит так: “От атома до бесконечности, все делается подвласт-ным (ВИДАКАРА) йогину (упражняющемуся так)”.
При этом слово ВИДАКАРА означает “покорение” волей йогина, а не только “непрепятствование своему мышлению”, как это неточно выражает Свами Вивекананда (см. его “РАДЖА-ЙОГА”)
Патанджали използва думата ВАШИКАРА, а не видакара, която на санскрит не означава нищо - просто илюзия в превъзбудения от собствената си значимост ум на г-н Сахаров.
Это и коментарът на Вивекананда: The mind, by this practice, easily contemplates the most minute, as well as the biggest thing. Thus the mind-waves become fainter.
А това пък са думи на един още по-реализиран йогин, Харихарананда Араня:
Тук (ЙС І.40) се говори за висшата граница на стабилността. Когато този, чието съзнание се е стабилизирало, достигне границата на атома и границата на висшата големина и престане да среща повече пречки, тогава се появява и неговата истинска власт, която означава приключване на непрекъснатото упражняване (практика), защото той вече е постигнал правилната зависимост. Това е смисълът на сутрата.
Коя е тънката сфера. Тя започва от атома, а нейната долна граница е танматрата, защото тя е неделимата част на атома. Грубата сфера е тази, която е противоположна на тънката по своята големина, но тук не трябва да се разбират грубите материални предмети. Затова се говори за обекти, които притежават висша големина. Такива „обекти“ са както вътрешни, например безкрайната съмност (асмита), така и външни, например космическото яйце на Брахма и т.н. Двете екстремни области са фактически двете крайности. Липсата на пречки означава, че по-нататъшният прогрес е безпрепятствен.
Тук приключва обремененото с кармични семена непрекъснато упражняване, тъй като неговият резултат – пречистването – вече не е актуален. Предметите на контактното познание (самАпатти), което предстои да бъде обяснено, са схващащият, схващането и схващаното. Те могат да бъдат безкрайно големи (махат) и атомарни (ану). Това е смисълът.
Айде със здраве и внимавайте какво четете, че ще сънувате кошмари.
***
Редактирано от lmago на 03.11.05 14:29.
|