Здрасти!
Изчетох всичко почти за плановете ти за пътешествието Ком-Емине с велосипед.
Значи аз имам известен опит, но не в планина. Миналото лято минах 1100 км от Мюнхен до Будапеща по Европейски веломаршрут номер 6, т.нар. Донаурадвеег, или алея по Дунав. От Мюнхен до Пасау (около 200 км) карах по шосе, а после - по велоалеята на река Дунав.
Преди всичко: опитай се да не носиш нищо на гръб. Дори раница от 5 кг. на груб с колело след време става проблем. От една страна тежестта й ти пада на задника и после ще те боли повече. От друга след като се изпотиш ремъците й ще те търкат по рамената. И за капак на всичко ще ти запарва гърба и ще се потиш много повече. Така че си сложи багажник и дисаги. Гледай багажника да е здрав, от дебели тръбички и да може да се наглася за велосипеда ти. Ако велосипеда ти е с 26 инчови капли (познатия на всички в България маунтийн байк или планински велосипед), то виж дали ще е за такъв тип велосипед. Хубаво е дисагите ти да са непромокаеми. Изобщо гледай багажът ти да е максимално лек. Не си мисли, че като е в дисаги не тежи. Само като се качиш ще усетиш каква е разликата. Та гледай багажът ти да е минимален. От инструментите си вземи само за лепене на спукани гуми. Добре е да видиш дали колелото ти ще издържи на тормоза. Ако задната ти главина е с набити лагери - добре. Аз не разчитам изобщо на родните производители на велосипеди. Не е от снобизъм, просто слагат смотани части и колелото ти се троши скоропостижно. Ако отлепваш от колелета е добре, виж там кое е яко и кое е трошливо. А, да, за шалте. Мисля, че е добре да имаш едно. Държиш го навито върху дисагите, стягаш го с някаква връв. Не тежи, но пък е полезно.
Така, водата: Аз лично изпивах към 6 литра вода на ден. Носех с мен постоянно 3,5 литра. Бутилка от 1,5 литра на рамката (там дето се слага велошишенце слагам голяма бутилка от безалкохолно или минерална вода) и още литър в дисагите.
Къпи се възможно по-често. Вечерно къпане е почти задължително, особено ако си с раница на гръб. Иначе ще ти излязат пъпки по гърба от потта и спарването. Аз съм се къпал с един литър вода, и накрая се изтривам с една миниатюрна кърпа. Без сапун е ставало, но олеква. Работата е, че човек доста се поти както казах и го забелязва ако се близне (солен си като изваден от саламура!) или вечерта като си легне.
Изобщо положението с водата ти е шибано. Не знам откъде ще вземаш толкова вода, тъй като по билото (или поне онези части по които съм минавал маршрута Ком-Емине) няма кой знае колко вода. А жаждата за велосипедиста е голямо мъчение.
Ядене: сложи мед в пластмасова бутилка с голямо гърло. В Германия има мед в пластмасови опаковки, които са на форма като шампоан. Стискаш и меда излиза. Хубавото е, че не носиш стъклен буркан, който тежи. Германското ми краве масло например издържа над 10 дни, държах го в пластмасова кутийка от салата, 250 г. се събираха много добре. Не е ясно българското колко ще издържи. Но пък си вземи германско тогава. Трябва да знаеш, че доста се огладнява от целодневно каране на колело. Аз здравата ядях. Направи си сметка с яденето, да не останеш без манджа и да озверееш от глад посред нищото. Можеш да си вземеш захар например, тикаш я в бутилката с вода и пиеш захарен сироп. Ожаднява се, но пък ефекта (прилив на сили) идва почти веднага. Може и с някакъв течен шоколад да пробваш, изобщо направи си сметка кое колко калории е. Обикновено шоколадче пак върши работа, дава здраво енергия.
От лекарствата си вземи само хапчета срещу диария, мен ме измъчи един ден проклетата диария.
Относно скоростта: аз движех по равен път с велоалея и май правех средна скорост от 17-18 км/ч за цял ден въртене (според велокомпютъра). Ако си по планината и стигнеш средна скорост 10 км/ч пак е добре. Да те предупредя, че тикането на велосипед по голям баир е доста мъчно, особено ако е доста натоварен.
Може и да съм забравил нещо, но погледни в блога ми на линка отдолу и виж "Велопътешествие ден първи". Там има повече обяснения за подготовката.
И да ти кажа, опитът ми не е свързан с каране по планински пътеки. В планината е различно, но не вярвам да е чак толкова.
|