Навигаторе, предупреждението ти е основателно, но след като ситуацията е такава, че нямам познати и приятели, които да искат да тръгнат с мен, трябва да рискувам Но чак пък до опасни ексцесии от сорта на физическа саморазправа и насилие не вярвам да се стигне Все пак сме тръгнали на планински поход с велосипеди, а не да се бием из Балкана На който нещо не му изнася, да си ходи вкъщи или да си кара/върви/бута/спи самичък, негова си работа Аз самият нямам нищо против да съм сам, но както казах още в началото, семейната ми половинка я е страх за мен и не ме пуска без още някой, с който да си помагаме в случай на нужда. Пък и нали и затова толкова рано пуснах темата, за да имаме време да се запознаем с евентуалните желаещи, да покараме заедно някой път по пробен участък от маршрута и да решим, ако не заедно, то поне всеки за себе си дали иска другия да му е компания по време на прехода
Истината е, че желаещи за момента има и вече съм влязъл в контакт с тях. Някои дори са правили вече този преход и имат опит. Но пред всеки от тях стоят някакви неизвестни, които са причина да не могат да кажат със 100% сигурност дали ще успеят да тръгнат и кога. Така че набирането на още желаещи продължава Опитът е показал, че дори и на старта на Ком групата да е голяма, то по пътя тя оредява доста по естествен път и до Емине стигат само най-мотивираните и здравите
По отношение на екипировката и тежестта й... За точни килограми в момента не мога да говоря, тъй като не съм събрал все още всичко на едно място, за да го премеря Но при всички положения целта ми ще бъде товарът на гърба ми да не е повече от 8-9 кг, а по колелото да няма повече от 5-6 кг. Направил съм си един ПРЕДВАРИТЕЛЕН списък с всички вещи, които В МОМЕНТА смятам за необходими. С течение на времето е възможно някои от нещата да отпаднат или да бъдат заменени с други, както и да се прибави още нещо. Много зависи от общото тегло, което не бива да надвишава в никакъв случай вече посочените килограми, а ако е възможно, те да бъдат и по-малко. Ето го и него:
Колело
- колело с багажник и километраж – по-добре да е нормален багажник, а не такъв, който се захваща за колчето, по-здрав е и носи по-голям товар
- клещи, тел, парцал
- резервни накладки за спирачки – 2 чифта
- резервна гума вътрешна – 1 бр – може да е с „боза” отвътре, с цел по-голяма издръжливост
- метална капачка за вентил – 1 бр – за затягане на игличките във вентилите
- шестограни – само тези размери, които реално се ползват за конкретното колело
- ключове – същото
- машинка за верига
- шишенце с масло за веригата – от хвойните и високата трева веригата изсъхва бързо и трябва да се омазнява задължително, за да не се скъса
- щанги, лепило, лепенки за гуми
- помпа
- няколко резервни спици + ключе за тях.
Дрехи
- обувки полувисоки – 1 чифт – работни, за 50-60 лв (Stenso Arizona Ancle 01 например) http://www.bultex99.com/productdetail.php?categoryID=2&sub_categoryID=16&productID=704 Възможно е и да са други, но определено няма да са туристически от 300 лв, просто няма пари за такива
- вълнени чорапи, домашно плетени – 2 чифта
- тънки найлонови чорапи – 3 чифта (тип женски чорап. Технологията за обуване е: тънък найлонов, отгоре дебел вълнен и най-отгоре може памучен чорап тънък. Кракът не се поти много, а отделената пот попива във вълнения и крака е сух. Тънкият найлонов предпазва кожата от бодежа на вълната и пропуска влагата, а памучния най-отгоре предпазва вълнения от късане заради триенето с вътрешната страна на обувката. Освен това памучният също поема влага и я държи далеч от крака)
- обикновени памучни чорапи – 3 чифта
- гети – предпазват крачолите и краката сухи при дъжд и рано сутрин при роса във висока трева
- дълъг панталон – 1 бр – удобен за каране, с джобове и много здрав, за да не се къса от тръните. Може да е със свалящи се крачоли "2в1"
- долнище анцуг компактно по размер – 1 бр – за нощуване при по-хладно време и замества дългия панталон, когато е изпран
- слипове – 2 бр – може и някакви удобни бански, съхнат бързо
- тениски от непамук – 2 бр – планирам да са шосейно-колоездачни блузки от полиестер, съхнат бързо
- къси панталонки – 1 бр - отпадат при варианта с дългия панталон версия „2в1”
- поларена блуза – 1 бр – за рано сутрин и при по-студено време
- шушляково горнище на анцуг – 1 бр – като поларената блуза, но може да се носи с отворен цип, а и повече пази от вятъра
- шапка с козирка, тънка – 1 бр
- ръкавици без пръсти за каране – 1 чифт – предотвратяват мазолите и раните по ръцете при каране, бутане и носене
- дъждобран – задължително много здрав и покриващ и раницата
Хигиена
- хавлиена кърпа – малка по размер и по възможност бързо съхнеща
- сапун и сапунерка – използва се за миене и пране
- конец, четка и паста за зъби – ползвам след всяко ядене
- тоалетна хартия – 1 руло
Опаковки за багажа
- раница 35 л с допълнителни джобове 8 л, които се закачват отстрани на раницата. Могат да се ползват и като несесери вътре в раницата, когато е по-празна
- мешка – 1 бр – закрепва се за багажника, в нея се слага спалния чувал, платнището, дрехите, резервните дрехи и бельо и всичко останало, което почти сигурно няма да трябва до края на съответния ден
- съдове за вода – 3-3,5 л – пластмасови шишета, закрепват се на рамката, на багажника и в краен случай в раницата
- чантичка за кръста – носи най-често ползваните малки предмети
- чантичка за инструменти за колелото – монтира се на рамката
-
Аксесоари
- метална чаша, удобна за гребане от плитки водоизточници – понякога има хубави плитки локви по пътя с чиста и бистра вода в тях, ама направо с шишето не може да се гребе. Служи и за варене на вода при нужда
- тензух/цедка за вода – прецеждат примесите, съдържащи се в изворчета, локви, реки и т.н. Може да се използува дамският чорапогащник за цедка + няколко хапчета за дезинфекция на водата.
- въженце паракорд 550 – 15 метра, издържа до 250 кг и може да се ползва за различни нужди http://xns.blogsite.org/blog/?p=776
- спрей за импрегниране на обувките – при мокро време или в обилна роса обувките се напиват с вода и не могат дълго време да изсъхнат. Мокренето на обувките въобще не бива да се допуска! Ако обувките са кожени, може да се използва и гъша мас вместо спрей.
- комбинирано ножче с прибори за хранене – може и без прибори, но ножът трябва да е достатъчно голям и здрав (например, за да може да дялка дърво за направа на подпори и колчета за палатка)
- запалки – 2 бр
- пари - достатъчно
- телефони + зарядни – 2 бр. Може и само един брой.
- фотоапарат + зарядно + допълнителна памет
- челник + резервни батерии
- метални щипки за защипване на дрехи при сушене – от онези, черните, дето ги продават в книжарниците. Държат здраво и са леки. Суши се нощно време на въженце, опънато между дървета например. Дневно време се суши на въженце, вързано хоризонтално отзад на раницата
- игла, конец, безопасна игла – за шиене на лошо скъсани дрехи, раници или за вадене на трънчета
- туристическа книжка „100 национални обекта”
- сигнална свирка с компас и термометър – Термометъра е глезотия, компасът е „авариен”, свирката е полезна при мъгла за ориентиране на загубили се участници от групата, за сигнализация при разделяне на групата в търсене на маркировка или при нещастни случаи (не дай Боже!) http://armyshop.dir.bg/_wm/catalog/item.php?did=97950&df=487522&dflid=3
- ластици за закрепване на мешката върху багажника – 3 бр – евентуално може да се замести от паракорд въжето
- найлоново чувалче за увиване на мешката при дъжд – може от черните за боклук
- туристическа застраховка
- няколко карабинера, за закачване на разни неща
Медицински комплект
- бинт
- риванол – в малко шишенце
- кислородна вода – в малко шишенце
- сулфатиазол – прах за рани
- лепенки – за мазоли, пришки и малки, открити ранички
- аналгин, аспирин – за стопляне, някакви болки, против мускулна треска
- крем за мазане на възпалена кожа – специално за мен, за между бедрата, че от ходенето и потенето ми се протрива кожата на това място
- памук
- нещо против диария
Нощуване на открито
- платнище с въженца в краищата – 2х3 метра, използвано от швейцарската армия, тежи 600 гр и лесно става на палатка, http://armyshop.dir.bg/_wm/catalog/item.php?did=74788&df=349090&dflid=3
- спален чувал
Ориентиране
- 7-те карти на Ком-Емине
- руски топографски карти за проблемните места
- карта на Троянски балкан
- бусола
- GPS с вкаран трак на маршрута
Храна – има ли хижи или магазини по пътя, храненето е в тях, иначе:
- ядки – бадеми, орехи, лешници, фъстъци, белени семки
- фъстъчено масло – за мазане на филии
- хляб – купува се откъдето може. Вариант са сухарите
- мед – в пластмасов буркан или специална тубичка
- стафиди
- витамини
- варени яйца – с тях се тръгва и се консумират първи. После на местата за допълнително зареждане се вземат други
Това са нещата, които смятам, че ще ми бъдат необходими НА МЕН. За съставянето му съм проучвал много мнения и източници, а повечето съм ги тествал в реални условия и знам, че НА МЕН ми вършат работа. Има и други неща, които по всеобщо мнение трябват за този преход, но АЗ не смятам да взимам, като например:
Каска - не се чувствам много добре, когато ми е на главата, а и не предприемам бързи и рискови спускания, така че ще си я спестя;
Слънцезащитен крем - по принцип не ползвам такъв, а и по време на преход кожата ми е толкова мръсна и потна, че ми е непоносима мисълта да я мажа и с крем;
Слънчеви очила - по принцип не нося очила, а и ми пречат да си бърша челото от потта (случва се всяка минута по време на голям зор), стъклата се запотяват и мокрят, въобще...;
Репелент против насекоми - подобни мотиви като при крема;
Шалте - обемисто е и не се носи лесно.
Вероятно този списък ще предизвика коментари, но който има такива намерения, го моля да бъде конструктивен, да се аргументира добре защо е "за" или "против" дадено нещо и в крайна сметка да е полезен на мен или на всички, които се интересуват от темата и прехода Ком-Емине
|