В зимни условия няма съмнение, че самостоящата (самокрепяща) конструкция е по-подходящя, поради това, че палатката не разчита само на въженцата и по специално колчетата. Там трябва да очакваме проблем, когато снегът е различен от поръчания стабилен и стегнат. При експедиции се използват куполни, но с много повече "оплетени" рейки или хибридни.
В планината често духа от една посока според терена и частта от денонощието. Например привечер/нощта в дере или долина - отгоре надолу. На било - според терена и въздушните маси. Обикновено лесно може да се предугади и често е напречно на ръба. Дуг е въпросът, че невинаги наклона позволява комфортно спане, ако ориентираме палаткато по вятъра.
Вземайки в предвид един разрез с вертикална равнина, куполните палатки често имат наклон на рейката (в доланта част) спрямо хоризонталната повърхнина (основата) ъгъл близък до правия. Така въздушният поток среща препятсвие под близо 90*, обгръща го като се създава неравномерна зона с повишено налягане и след преминаване на препятствието, потокът може и да се се завихри, което е крайно нежелателно. Завихрянето може да се намaли, а от там да се увеличи кофициента на въздушно съпротивление Cx, като се избягва ъгъл в границите от приблизително от 27* до 34*, където се получава "срив" в потока. Всъщност Сх започва рязко да се изменя от 0.36 до 0.44 (при задно стъкло на автомобил), при изменение ъгъла на наклона от 20 до 28*, след което Сх спада до 0.40 при ъгъл около 35*, след което увеличаването на ъгъла не влияе. С всичко това искам да покажа, че при куполните палатки почти не може да се влияе върху наклона (кривината на дъгата, където потокът се среща и преодолява препятствието), който във почти всички слуачаи е симетрична дъга. Изключение прави един познат ми случай с палатка на Ферино, където търсят подобрение на обтекаемостта и устойчивостта, чрез промяна на формата, а не с добавянето на допълнителни рейки. Куполните могат да поемат почти еднакво вятър от всички посоки, но това не означава, че издържат на силен.
При куполните този ъгъл обикновено е далеч по-малък съответно и повишаването наналягането е много по-малко и по-плавно разпределено по дъгата. Прибавено към това и възможността да се контролира ъгъла (на отделните части от дъгата спрямо основата (хоризонталната п-на)), т.е. силуета на формата, дава добро средство за повишаване на идръжливостта на тунелните палатки, без значително добавяне на материал.
|