|
Тема |
За Патриаршеската катедрала [re: Typиcтyнrep] |
|
Автор |
Typиcт () |
|
Публикувано | 04.12.06 23:07 |
|
|
Прав си, за това, че паметниците на културата характеризират своето време и дори да не ни харесват трябва да се пазят
Мисълта ми е по-специално за Патриаршеската катедрала. Преди построяването й в близост е била полурухналата при Горнооряховското земетресение от 1913 г. джамия "Фируз бей", издигната през 1435 г. - ценен паметник на своята епоха. Още възрожденските автори, описващи постройките на хълма Хисаря (днес познат като Царевец) с неприкрито възмущение споменават тази джамия, издигната според тях върху основите на средновековния храм "Св. Петка", в която уж цар Иван Асен ІІ поставя мощите на Св. Петка Епиватска. Последните разкопки на мястото отхвърлят това становище, понеже по категоричен начин се доказва, че джамията е построена на празно място. Джамията обаче е съборена, мисля през 50-те години на ХХ в.
В съседство е издигнат (възстановен?!?) обаче друг един паметник, който, не е известно как е изглеждал в автентичния си вид. Издигнат е върху основите не на коя да е църква, а на "църквата "Възнесение Христово", майка на църквите в българското царство", както я характеризира Синодикът на цар Борил, "великата патриаршеска църква "Свето Възненение", в която цар Калоян и патриарх Василий внасят мощите на Св. Михаил Воин от Потука. Но дори архитектурният облик на сградата външно да е близък на това което виждаме (което е съмнително), изписаното по стените в този храм на атеизма (дори и да е с високи художествени качества) може да се определи само с една дума - кощунство.
ТуристРедактирано от Typиcт на 04.12.06 23:55.
|
| |
|
|
|