Чрез грамотността откриваш книгите, сиреч литературата влиза в живота ти. С колкото повече книги и думи се срещаш, толкова повече усъвършенстваш езика и правописа си.
Раздвоена съм как да гласувам, Уни, поради горното.
Според мен няма място за раздвоение. В нито една секунда не съм проповядвала да НЕ се чете. Но нека се чете задължително за часа по литература, там да се пишат анализи и теми на произведенията, там да се изучават авторите и произведенията им. Когато дойде, обаче, ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА ЗА ВСИЧКИ матура - там да не се изпитваме кой колко книги е прочел и колко умее да пише "литературно-интерпретативни съчинения". А да се проверяваме кой колко знае езика, членовете, двойните Н и Т, и още хиляди неща, с които се прескачаме ЕЖЕДНЕВНО, и се погнусяваме даже. И да се проверяваме кой какво може да напише на тема "Лято е", например. По избор - есе, фейлетон, спомен, стихотворение, характеристика на сезона...Аз бих заложила (май го написах вече) на преразказ по някакъв непознат текст, обаче пишещият да има свободата дори да промени съдържанието както намери за добре, да вкара други герои и пр. Или да напише някаква молба, или автобиографията си. Защото ТЕЗИ неща са важни в ежедневието и трябва да се правят вярно. Но един физик никак не трябва да бъде задължаван да пише теми и анализи на литературни произведения...Светът не се състои само от хора, които трябва да го умеят, това. Не е и нужно.
Дори си мисля, че трябва да се напише един речник на думите, които най-често се бъркат, и няма откъде да ги научиш, няма логика или е сложна. Като здание и сграда. Ще кажеш - тези неща се научават при четене. Да, ама трябва да свикнем с мисълта, че хората вече не четат толкова много, както ние четяхме някога. И трябва да се ПРИСПОСОБЯВАМЕ към реалностите. А не да блъскаме с крак в пода и да си искаме това, което е било нормално преди 50 години. То е както с "Под игото"...и всички други произведения от онова време, които са вече твърде далече от "битието и съзнанието" на дечурлигите... За мен е по-важно децата да знаят духа и ценностите на тази книга, а не да се блъскат в неразбираемия за тях език...И такъв речник би могъл да е много полезен. Да се изучава от 4 до 12 клас, да се правят непрекъснати диктовки и те да са пълни с думи от него.
Айде, пак ме хвана старческата логорея...
Редактирано от УниKaлнaтa на 25.07.12 21:05.
|