На изпита по български език и литература от редовната изпитна сесия в Софийския университет "Св. Климент Охридски" 751 кандидат-студенти имат "двойки", или това са 48,39 процента от явилите се на изпита 1552-ма кандидати.
Няма пълни шестици на изпита, а две работи са анулирани.
------------------------------------------------------
Хора, смятам, че поне в този клуб написаното по-горе не изненадва никого.
И макар, че пишещите и четящите тук не са много (ама пък са качествени!!)- бих искала да поставя и тук въпроса, който нищя доста отдавна.
Какво бихте казали, ако в училище предметите "Български език" и "Литература" се разделЯт като съвсем независими един от друг, а ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА матура да е само по български, като тя включва задачи, проверяващи правопис и граматически правила (Жестока диктовка, пълна с всякакви най-често бъркани думи, някакъв тест и други подобни) и задача, проверяваща езиковата култура и създаването на текст със свободно съдържание (Есе на свободна житейска тематика, или свободен преразказ на непознат текст с възможност за промяна на съдържанието или края и други подобни). Като критериите за слаба оценка да са безпощадни, и с двойка да не може да се върви напред. Поправка - до изкарване!!
Най-едро доводите ЗА тази идея -
1. Литературата е прекрасен предмет, твърде близо до вид изкуство, НО тя изисква определено дадености и таланти, и е несправедливо да ЗАДЪЛЖАВАМЕ всички ученици да полагат най-важния зрелостен изпит по предмет, по който поне половината завършващи нямат никакви дадености и умения. Литературата е предмет, върху който трябва да наблягат ученици, които в бъдеще ще я превърнат в своя професия, ТОЧНО както за други деца това са примерно - географията, математиката, историята, физиката, химията, чуждия език... Тоест - литературата да се изравни по важност с всички останали предмети и да може да бъде избирана наравно с тях за ВТОРАТА задължителна матура.
2. Ако българското общество от година на година става все по-неграмотно и неграмотно - това НЕ Е по причина на липсата на ЛИТЕРАТУРНИ умения, а точно по причина на небрежното изучаване на предмет като "Български език, писмена и речева култура"(моя импровизация) в училище. Сложен език като българския се изучава основно САМО до 7 клас, в гимназията се НАБЛЯГА на литературата и по тази (и други, разбира се) причини състоянието на общата грамотност става все по-плачевно и плачевно.
Мога да добавя още доста доводи в полза на това, но ще ги запазя за по-късно, защото съм СИГУРНА, че ще има як спор...най-вече - инерционен.
Какво е мнението ви?
Редактирано от УниKaлнaтa на 19.07.12 20:05.
|