Споменавала съм за прословутата тетрадка. В нея има прекалено много информация, събрана в не повече от шейсет страници. Обърнато е внимание на всички тънкости, на всички изключения. Тетрадката представлява една малка граматика, съдържаща най-същественото. И ако дъщеря ми е записала всичко това, при положение, че не смяташе да кандидатства (и не е кандидатствала) с български език и литература, при положение, че не я слагам сред най-ученолюбивите, това означава, че учителката го е дала.
Чудесна учителка... де всички да бяха такива!
Но не е там работата. Естествено, че който иска да учи - учи...това и аз го писах нейде по-горе, както и - който иска да чете - чете. Въпросът е КАК да се направи така, че дори и да не им се учи - някак учебната програма да стане такава, че ВСИЧКИ да излязат грамотни... Защото грамотността и езиковата култура се демонстрират ВСЕКИ ден, във всички сфери на живота. И е престъпление от училище да излизат хора, които правят такива грешки, каквито виждаме сега в матурите и изпитите...и в устите на министрите и народните ни представители...
Конкретно - това, което дъщеря ти е имала в тази тетрадка - вероятно може да се намери и в добрите учебници, или множеството книги, които се издават в помощ на ученика. Проблемът е, че върху материала се ПРЕПУСКА със страшна скорост, огромни раздели се преподават в един час, няма часове за упражнения, за ОБМИСЛЯНЕ и затвърждаване на преподаденото...Това се учи от 4 до 7 клас - кой е този безумец, който си е въобразил, че всичката граматика и особености на българския език могат да се изучат за такова кратко време и точно в тази неосъзната детешка възраст?
Разбира се - всеки предмет трябва да има необходимото количество часове в програмата. Но няма поставен ПРИОРИТЕТ. История, география, физика, химия - да, учим ги за обща култура и за развитие на логиката, но ЕЗИКЪТ е това, което задължително ползваме всеки ден. Ако в главите на създаващите учебните програми свети като ярко слънце, че ПРИОРИТЕТЪТ е грамотността - тогава всичко ще бъде съобразено с това. Ще резнат малко часове оттук, малко оттам, защото всички други науки ТРЯБВА да бъдат на заден план.
И по отношение на грамотността не е редно всичко да се оставя на логиката "Който иска - учи". Тази логика (поне според мен) трябва да важи за всички ОСТАНАЛИ предмети. А грамотността трябва да е ПЪРВА ГРИЖА на съответните отговорни институции и да се положат всички сили да се ограмотят максимално ДОРИ небрежните и неученолюбивите ученици. И матурата, както вече писах, да е жестока, никой да не може да кандидаства никъде, БЕЗ да я е издържал.
Бих поставила дори оценяване с ДА-НЕ. Без оценки.
|