Apple и пиратите се надлъгват в нета
Затова музиката ни е кодирана, обясни шефът Стив Джобс
Берлин. Европейският комисар по защитата на потребителите Меглена Кунева разбуни духовете в Европа с мнението си за продажбите на онлайн музика. Тя захапа един от лидерите на пазара - гиганта Apple. В интервю за германското сп. "Фокус" Кунева критикува Apple, че песните от техния магазин iTunes могат да се слушат само на плеъра на фирмата iPod и че това трябва да се промени.
Всъщност това е една много чувствителна тема, защото Apple практически няма конкуренция на пазара. Тя първа пусна портативния плеър iPod и до днес никоя фирма не може да я догони по продажби. Да не говорим, че след големите производители на плеъри има само една европейска фирма - германската Teac. Всички останали по-големи производители са от САЩ или Азия. На практика обаче Apple си остават абсолютният лидър в производството на този вид хардуер.
На въпрос на "Стандарт" какво Apple мислят за изказването на Кунева, от фирмата ни отговориха, че не са запознати с нейната позиция, но с удоволствие ще обсъдят с нея въпросите, които я тревожат. За по-детайлна информация за позицията на фирмата към съвместимостта на различните формати ни препратиха към статия "Мисли за музиката" на изпълнителния директор и един от съоснователите на фирмата Стив Джобс. В статията Джобс изтъква, че несъвместимостта всъщност е лицензирано изискване от страна на най-големите компании, производители на музика, като Universal Music Group, Sony BMG, EMI (EMIPY) и Warner Music(WMG), които контролират дистрибуцията на повече от 70% от световната музика. Защитата, известна като "цифрово авторско право", била, за да се предотврати пиратството. "Може би тези, които са недоволни със сегашната ситуация, трябва да пренасочат енергията си да убедят големите компании да се откажат от тази защита", подчертава Джобс.
Джобс има право. Естествено, че големите производители на музика реализират по-голяма печалба, ако музиката се тиражира на формати, които не са универсални, защото повече фирми плащат авторски права. Но е вярно и друго - това е изгодно и за Apple. Проблемът обаче е кой и по кое законодателство може да принуди гигантът да промени политиката си. И защо да не продължават да продават по същия начин, след като хората ги купуват. В последното изследване на сп. "Форчън" Apple е на 5-о място сред най-уважаваните фирми в света и на второ място в компютърния бранш след IBM. Любопитно е, че компанията е на първо място по иновации, по разумно използване на инвестициите и в мениджмънта на персонала. Всъщност тези критерии са показателни за успешната им бизнес стратегия.
Пускането на портативен плеър през 2001 г. определено е гениална идея, която изстрелва Apple много напред. По предварителния финансов доклад за 2006 г. продажбите са достигнали $19,3 млрд. Рекордни са и печалбите от $7,1 млрд., от които 48% идват от продажбата на iPod-ди. Фирмата владее в САЩ 70% от пазара. От първото тримесечие на 2002 г. до първото тримесечие на 2007 г. продажбите на плеъри достигат 88,701,000. Когато на 28 април 2003 г. откриват iTunes музикален магазин, той е първият подобен в света. Януари 2007 г. Apple обяви, че е продала повече от 2 млрд. песни, 50 млн. тв епизода и повече от 1,3 млн. филми, което прави 80% от продажбите в света. Магазинът притежава най-богатия каталог с над 4 млн. песни, 250 филми, 350 тв шоута и над 100 000 подкаста. На 9 януари 2007-а фирмата премахна от името си Apple Computer втората част, с което обяви, че се ориентира окончателно към потребителския електронен пазар и загърбва персоналните компютри. Просто залага на това, в което са най-добри. Очевидно, че стратегията да стимулират инакомислието им е помогнала да усетят бъдещите тенденции. Това не пречи на шефа им Стив Джобс, въпреки че е милиардер, да се разхожда бос в офиса.
Диана ДИНЕВА
|