2,1 % от българчетата имат емоционални или поведенчески проблеми и се нуждаят от консултации с психолог. Това показва предварително скринингово изследване на детската психика, направено чрез рисунка на човешка фигура.
Проучването беше представено от доц. Евдокия Христова-Славчева от Софийския университет "Св. Климент Охридски" пред национална конференция на психолози, психиатри и невролози..
Причината за проблемите на децата са стресът и напрежението, на които са подложени, обясни тя. Според Славчева емоционалната нестабилност водела до агресия и липса на дисциплина в училище.
Изследването е направено по американски модел, който включва рисуване на човешка фигура. В него са участвали 233 деца от 6 до 17 години от столични детски градини и училища. Те трябвало да нарисуват три рисунки с черен молив - на мъж, на жена и на себе си. Малчуганите имали по 5 минути за всяка от скиците. Готовите рисунки са анализирани по 55 показателя. Сред тях са големината и разположението на фигурите на листа, липсата на крака или ръце, защриховането.
Децата са разделени в три групи в зависимост от изследваните фактори. В първата група попадат малчуганите, които нямат емоционални проблеми. Това са 57,9% от изследваните. Във втората група са малчуганите, за които се препоръчват допълнителни психологични изследвания. Там попада всяко трето дете. 11,2 на сто пък са децата от третата група, които задължително трябва да се консултират с психолог или психиатър.
Този метод не поставя диагнози, а откроява проблемните деца, обясни Славчева. Според нея обаче процентът на децата от последните две групи е тревожно висок. Той бил по-голям от този на американските им връстници. Най-драстична била разликата при малчуганите от 6 до 8 години. Причината е, че тези деца са много стресирани, защото в това време завършват детска градина и започват да ходят на училище. Същата тенденция обаче се проявява и при 9 - 12-годишните, каза още Славчева. Тя обясни, че децата от последните две групи обикновено рисуват малки човечета, без ръце или крака, с празни очи и има много защриховани участъци. Някои от малчуганите пък са нарисували само главата си в задачата за автопортрет. Според Славчева е много трудно децата да направят рисунка, която да скрие емоционалните им проблеми. Случва се да рисуват комикси или схеми, но това е защитна реакция, която показва, че не искат да участват в изследването, обясни тя.
Тестове с изобразяване на човешки фигури трябва да се правят във всяко училище, смята Славчева. Резултатите от тях пък трябвало да се обсъждат с училищните психолози и с преподавателите.
|