Голяма възможност за възстановяване на летището в град Русе, има наистина сериозен инвеститор, това е добре, защото ще има още едно летище, независимо дали е за Карго в България. Не мога да кажа същото за летището в родния ми град Стара Загора, за което дори нашия кмет, каза че е утопия да има някой интерес към него и да се възстанови:
Общинският съвет в Русе даде предварително съгласие общината да продаде без търг или конкурс летището край града на фирмата "Еонметалл България" ООД, в която основният капитал е малайзийски.
Какво свързва Русе с азиатската държава, разказва Ася Пенчева от БНР. (На страницата, към която води линкът, има и аудиоматериал, а плейърът е под снимката в началото на статията.)
Някога, допреди 30 години, от летището в Щръклево, което е само на 17 км от Русе, излитаха и кацаха самолети от гражданската авиация.
Макар и със съветските Ил-14 или Ан-24, хората пътуваха до столицата само за 45 минути. След 1991 г. по пистата кацат само машини от селскостопанската авиация, хеликоптерът на премиера и някой и друг частен лек самолет.
Този романтичен спомен за пътуване до София за по-малко от час накара хиляди русенци отново да помечтаят, че ще избягват черната отсечка Русе-Бяла, а по центъра на града отново ще ходят стройни стюардеси.
Повод за този сън в зимна нощ стана желанието на компанията с малайзийско участие да купи летището, което е общинско вече пет години, без да има никакво развитие - само харчове.
Всъщност Община Русе е първата българска община със собствено летище, след като държавата ѝ го предостави. Преговорите за това прехвърляне бяха започнати от кмета Елеонора Николова през 2003 година.
Тя проведе и първите срещи с представители на авиобизнеса от Централна Европа. Това е причината тя да има аргументирано становище и сега, когато се появиха потенциални инвеститори.
“Става въпрос за структурата на капитала, за размера на капитала, защото ние говорим за едно дружество-българско, създадено на територията на Република България с пренебрежително малък капитал, дори не е дъщерно. Какви възможности има, дали е малайзийско, дали е китайско, дали е коронавирус – аз и досега не знам“, посочи тя.
Понеже никой не знае точно, ето какво обясни Антон Стайков, българският представител в това дружество:
“Де факто летището ще бъде използвано за нуждите на авиационен център, който е създаден за обучение на пилоти, наземен персонал, механици и техници. Във времето ще се опитаме, ще направим всичко възможно да стане едно модерно летище, което да се ползва от всички хора. Разбира се, не е лек процес, предвид това, че Летище Отопени е само на 70 км от нас. Трудно можем да се конкурираме с Бургас, с Пловдив, Варна, но надяваме се да успеем и ще направим всичко възможно летището ни след 21 години да се възроди“, посочи той.
Като спомена Летище Отопени, г-н Стайков пропусна да допълни, че точно в румънската столица Букурещ, която е двойно по-голяма от София, затвориха летище Бънеаса, където кацаха нискотарифните компании и прехвърлиха целия трафик към летище "Хенри Коанда". Просто интересът към тази част на света не е като към Франкфурт, например.
Сделката ще е с един сигурен участник - община Русе, но отсреща? По време на обсъждането дали да се даде съгласие за сделка, в Общинския съвет ясно пролича кой с кого играе. Така и гласуваха - БСП и ВМРО изразиха пълна подкрепа, а ГЕРБ и демократите - пасуваха.
|