|
Тема |
Мнемонични техники за всеки олигофрен [re: нeoдим] |
|
Автор |
блa_блa_блa (spell) |
|
Публикувано | 08.02.06 20:47 |
|
|
(дори и на мен са помогнали, значи наистина за всеки)
1. направи от прочетения материал т. нар. концептуална карта - на една или няколко страници си чертаеш квадратчета и кръгчета с понятия и срелкички между тях (виж примери за такива)
тази техника се е доказала дотолкова ефективна, че вече има разработени множество комп програми, улесняващи изготвянето на картите/диаграмите (виж напр. )
Тези програми са опростени версии на програмите за качествен анализ на данни, но това е отделна тема.
Самото визуализиране на учебния материал, осъществено по този начин, ти гарантира не само по-добро разбиране, а и по-добро запомняне и възпроизвеждане (на изпита) на учебния материал.
2. Освен това можеш да използваш техниката на римуваното числово закрепване: ако ти е нужно да възпроизвеждаш материал в опреден ред, свързваш всеки от поредните елементи (били те исторически събития, династии, закони, сделки, теоретични твърдения и т.н.) с дадено число (започвайки от 1) и дума, която се римува с това число, за да не го забравиш (добре е числото да не е над 10, за тази цел разделяш материал на категории, всяка от които съдържа не повече от 10-11 елемента). След това си представяш образът, указан от тази дума, той може да е произволен. Тук важи принципът, че колкото по-глупави и шантави са думите и образите, толкова по-трудно ще е да се забравят. За всеки пореден елемент от учебния материал, ползвайки този пореден образ-дума, си съставяш някакво твърдение.
Почти същата е техниката на образното числово закрепване, само че при нея вместо с римуваща се дума всяко поредно число се свързва с наподобяващ го образ (1 - кур; 2 - лебед; 3 - цици; 4 - платноход; 5 - кука)
Един опостен пример:
ако имам да запомня философите от новото време си съставям определен ред:
1. Спиноза - врял си е КУРА къде не трябва и е хванал СПИН;
2. Джон Лок - един ЛЕБЕД лочи от една ЛОКва (и хваща птичи грип);
3. Хюм - ЦИЦИТЕ не кефят ХЮМнетата;
4. Бъркли - ПЛАТНОХОДА оБЪРКа курса си;
5. Кант - КУКАТА на КАНТара се счупи;
...
По същия начин се навързват отделните твърдения на всеки от тези философи и така докато не се образува в паметта ти една многообразно разчленена, но стабилна дендрограма на изучавания материал, която ти гарантира не просто, че ще си спомниш повечето от него, а че ще си го спомниш в правилния ред и последователност
Друга техника е пътуването/пътешествието: асоциираш елементите от учебния материал с определени образи, случки, хора, които срещаш по време на някакво пътуване.
Освен това и химическата помощ не вреди -- ако нямаш ефедринче, то поне преди всяко задълбочено четене пийвай по едно кафенце.
Аре успех със зубкането
|
| |
|
|
|