Разбирам много добре и съм съгласна с физическия аспект на спора. Само че, тук става въпрос и за езикови понятия и за популярна терминология. Преди излагането на аргументите, трябва да се изясни именно езиковия аспект , в който са употребени понятия като „фини”, „нематериални импулси”, „високочестотна информация и т.н..
Преди това, да направя следното уточнение... До тук се оформиха условно три области на науката и практиката, които една друга се оспорват... Едната е практическа психотерапия, основана на терапията на Д-р Бах. Втората е самата Терапия на д-р Бах, която макар и основана на медицината, химията, биологията, все пак си остава може би не съвсем научно доказана, но пък с доказани практически резултати, а третата е чисто научна област от посочените по-горе научни области – медицина, химия, биология, психология, физика и математика.
Разбираме, че изводите, които правим в една от тези области, ще трябва по аналогия да пренасяме в останалите две. При това пренасяне, обаче, ще се наложи да си имаме работа с терминологията, съответстваща на всяка от тях, като добавим и разговорно –популярния стил на всяка една от тях, понеже не става дума за научни хипотези и анализи все пак, а за клуб по интереси:-)
И така, предполагам, че под „фини нематериални импулси”, госпожата е имала пред вид „толкова фини, че практически или материално неизмерими или недоказуеми” – доста сложно се оказва да се изрази, но съм срещала подобни изрази при опитите за обяснение на принципа на хомеопатията на популярен език. Като оставим настрана определението „финни импулси”, което спокойно може да се причисли към областта на практическата психология и се съсредочим върху „нематериалните импулси”, се оказва, че този израз може да бъде открит във физиката. В уикипедия за Закон за запазване на енергията, четем:
„В теорията на относителността на Айнщайн е показано, че енергията и масата са едно и също нещо и не могат да съществуват едно без друго. Новото е, че материалните частици (съдържащи атоми) могат да бъдат превърнати в нематериални форми на енергия, каквито са светлината или топлината.”
В случая изразите „нематериални импулси” и „нематериални форми на енергията” са тъждествени, а ако трябва да се изразим не с математико-физичен термин, а с езиков или психологически, бихме казали, че са синоними.
Или, още веднъж взето първото изречение от горния цитат „В теорията на относителността на Айнщайн е показано, че енергията и масата са едно и също нещо и не могат да съществуват едно без друго”. Във физиката термините маса и материя могат да бъдат тъждествени, както и терминът енергия. Казано по друг начин, масата и енергията са две форми на материята и при известни условия, могат да се заместват една с друга. Но все пак не са съвсем едно и също.
До тук да обобщим: Енергията и масата са две форми на материята, едното не може без другото и са едно и също нещо. Топлината и светлината са нематериални форми на енергията или с други думи продукти на енергията.
Ако дотук си съгласен с така направеното обобщение да преминем към следващата стъпка, а именно, да пренесем по аналогия тези разсъждения от научната област физика в практическата област психотерапия и Терапия на Д-р Бах.
Тогава изразът „фини нематериални импулси” по отношение на цветните субстанции, които някога са имали измерим материален носител, а след изключително голямо разреждане, този материален носител не може да бъде вече намерен и поради това е нематериален, т.е. неизмерим, неналичен, но от друга страна „причинява” външни ефекти, също както топлината и светлината нямат материална събстанция, но предизвикват външен ефект.
Ако във физиката, като точна наука се използва изрзът „нематериални форми” на енергията за обяснение на светлината и топлината, защо с още по-голямо основание да не се използва в една не толкова точна практична област изразът „фини нематериални импулси”, каквито са есенциите.
В случая, есенциите от практическата област на химията са тъждествени на светлината и топлината от физиката. А в езиков аспект бихме се изразили, че са частични синоними, т.е. частични синоними са в частта от значението си на „нематериални форми или импулси”.
Следва продължение,
(когато и ако имам време и настроение)
|