Привет н@блюдател,
А Псалми 139 защо не ми цитира?
7 Къде да отида от твоя Дух?
Или от присъствието Ти къде да побягна?
8 Ако възляза на небето, Ти си там;
Ако си постеля в преизподнята, и там си Ти.
Или тях си ги приготвил за голямата податка?
В Еремия 23 се говори за отстъплението на Израил и за лъжепророците, които симулират пророкуване. Там не се говори за естеството на Бога. Определено всеприсъствие и всевлияние не са едно и също. В Еремия и Псалми става дума за всевлияние. Иначе излиза, че Бог присъства на всяка мерзост извършена на земята. Да не бъде! Но знаем, че Бог упражнява своето всевлияние и така злото действа според границите определени от Него.
Ето какво казва Спасителя за Отца:
Йоан 20:17
17 Казва й Исус: Не се допирай до Мене, защото още не съм се възнесъл при Отца; но иди при братята Ми и кажи им: Възнасям се при Моя Отец и вашия Отец, при Моя Бог и вашия Бог.
Йоан 14:2
2 В дома на Отца Ми има много обиталища; ако не беше така, Аз щях да ви кажа, защото отивам да ви приготвя място.
Матей 18:19
19 Пак ви казвам, че ако двама от вас се съгласят на земята за каквото и да било нещо, което да поискат, ще им бъде дадено от Отца Ми, Който е на небесата.
Матей 7:21
21 Не всеки, който Ми казва: Господи! Господи! ще влезе в небесното царство, но който върши волята на Отца Ми, Който е на небесата.
Ето тук и извадка от една статия, малко по-подробно третираща Еремия и Псалми:
The article goes on to speak of God's infinite power and knowledge, which are subjects we all agree on. But then it departs from the Bible once more:
"Certainly it is the Bible's explicit teaching that God is omnipresent (Ps. 139:7-12; Jer. 23:23-24)."
Really? The Bible teaches that God's influence is everywhere, but that is a different thing. Let us look at the two scriptures cited.
Psalm 139:7-12:
"Whither shall I go from thy spirit? or whither shall I flee from thy presence? If I ascend up into heaven, thou art there: if I make my bed in hell, behold, thou art there. If I take the wings of the morning, and dwell in the uttermost parts of the sea; Even there shall thy hand lead me, and thy right hand shall hold me. If I say, Surely the darkness shall cover me; even the night shall be light about me. Yea, the darkness hideth not from thee; but the night shineth as the day: the darkness and the light are both alike to thee."
o Does the Psalm really mean that God literally dwells in hell? That every evil person is filled with God? If not, the language must be symbolic of God's power, not his physical position.
o Does the Psalm mean that we can literally hold the literal hand of God in these cases? If not, it is further evidence that this passage is symbolic.
o If God is omnipresent, does that mean that God dwells everywhere in physical space? If so, he must be subject to time, and all the other laws of space. But if it means that God dwells in some higher plane, it is perfectly possible that God, if we saw him, would look just like a man, except with infinite power and glory.
Jeremiah 23:23-24
"Am I a God at hand, saith the LORD, and not a God afar off? Can any hide himself in secret places that I shall not see him? saith the LORD. Do not I fill heaven and earth? saith the LORD."
For the same reasons as just cited, the word "fill" must refer to God's influence, not his literal location. Jeremiah uses the word "fill" ("male" or "mala") in the sense of completing an action. Even when he uses "fill" in the sense of filling a container, he often uses it symbolically, or in an exaggerated way (such as filling the earth with dead bodies). Hence, Jeremiah 23:24 could be translated "Do I not create heaven and earth?"
How Jeremiah Uses the Word "Fill"
4:5
"Declare ye in Judah, and publish in Jerusalem; and say, Blow ye the trumpet in the land: cry, gather ["fill"] together."
25:34
"...the days of your slaughter and of your dispersions are accomplished ["filled"];"
44:25
"Ye and your wives have both spoken with your mouths, and fulfilled ["filled"] with your hand, saying, We will surely perform our vows that we have vowed."
51:11
"Make bright the arrows; gather ["fill"] the shields."
51:34
"Nebuchadrezzar the king of Babylon ... hath filled his belly with my delicates [gold and silver], he hath cast me out."
29:10
"For thus saith the LORD, That after seventy years be accomplished ["filled"] at Babylon I will visit you, and perform my good word toward you, in causing you to return to this place."
This last verse is especially interesting. The Bible contains many examples of God visiting a place. How can the Lord visit someone if he is already there?
Поздрави,
Енос
Лука 24:45 Тогава им отвори ума, за да разберат писанията...
|