Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:02 22.05.24 
Клубове / Общества / Непрофесионални / Родители и деца Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Малко психоанализа.....а?
Автор Oro (коректен)
Публикувано18.11.01 18:28  



Пребивавайки напоследък в клуб "Психоанализа и психотерапия" в който никой "хич абер си найт" /казано на европейски.../ от тия понятия, реших поне аз да добия някаква представа за тая наука и отидох в най-голямата книжарница, където си купих книгата на A.Harris
" I"m OK, you're OK". Много ми хареса и взех да я превеждам в споменатия
клуб. Но от снощи ми мина една мисъл: "Може би тук има някои интересни моменти за настоящите родители и бъдещите също....." и затова ви прехвърлям една част от преведеното напоследък. А който се интересува повече - Моля да заповяда в клуб "Психоанализа и психотерапия" и чете това, което ще последва. Мисля, че е доста поучително за всички.

Ето оригинала:
........................
.............................
....."В следващата глава ние започваме описанието на “инструмента”
чрез дефинициите “Родител, Възрастен, Дете” Понеже тези 3 думи има специфично и обширно значение - те се различават от тяхното обикновенно значение. Трите думи ще преминават през цялата книга. Както ще откриете в следващата глава “Родител” - не е същото като баща и майка. Възрастен - означава нещо доста различно от “пораснал”. А Дете- не е същото като “малък човек”.

Родител, Възрастен и Дете

От рано в своята работа при развиването на ТА Berne забелязал,
че като гледаш и слушаш хората ти можеш да видиш как те се променят пред очите ти. Това е една тотална промяна. Това са едновременни промени в израза на лицето, говора, жестовете
позите и телесните функции, които могат да накарат лицето да
се зачерви, сърцето да бие или да се учести дишането.
Ние можем да наблюдаваме тези внезапни промени във всекиго.
Малкото дете, което избухва в плач, когато не може да си пусне играчката, тинейджърката чието печално лице се озарява с въодушевление, когато телефона най-после позвъни, мъжът, който
пребледнява и се разтреперва, когато получи новини за падане на бизнеса, бащата, чийто лице става каменно, когато сина му не е съгласен с него...Личностите, които се променят по тези начини
са все така същите личности, в смисъл на структурата на костите, кожата и дрехите. Тогава - какво се променя в тях? От какво към какво се променя?
Това бе въпроса, който впечатляваше Berne в началното развитие на ТА. Един 35 год. адвокат, когото той лекуваше каза: “ Аз всъщност не съм адвокат. Аз съм едно малко момче.” Извън психиатричния кабинет той бе фактически един успешен адвокат,
но при лечението той се чувствуваше и се държеше като едно малко момче. Понякога по време на разговора той питаше: “ На кого говориш? На адвоката или на малкото момче?” И Berne и той самия
се заинтригуваха от съществуването и проявите на тези двама истински хора /или “състояние на съществуване”/ и започнаха да
говорят за тях като за “Възрастният” и “Детето”. Лечението се насочи към разделянето на двамата. По-късно едно друго състояние
започна да се проявява отделно от “възрастния” и “детето”. Това
бе “Родителят” и се идентифицираше с това, което пациента бе видял и чул от своите родители, когато бе малко момче.
Промените от едно състояние в друго се очевидни в маниера,
изгледа, думите и жестовете. Една 34 жена дойде при мен за помощ
при проблем с безсънието, постоянно безпокоейки се за: “ какво правя на децата ми” и растяща нервност. По време на първия час
тя изведнаж започна да плаче и каза: “ Вие ме карате да се чувствувам като на 3 год.” Нейният глас и маниери бяха на малко дете. Аз я попитах: “ Какво се случи за да те накара да се чувствуваш като дете?” ”- Аз не знам.” - отговори тя. И после добави: -” Изведнаж почувствувах, че се провалям” Аз казах: “Добре, нека да говорим за децата ти, за семейството. Може би ще открием нещо вътре в тебе, което произвежда тези чувства за провал и отчаяние” В един друг момент от тази консултация нейния
глас и поведение се промениха внезапно. Тя стана критична и догматична: “ В края на краищата родителите също имат права!
Децата трябва да се слагат на мястото им.” За времето на 1 час тази майка се промени до 3 различни и разграничени личности:
Тази на малко дете доминирано от чувства.
Тази на раздаващ справедливост родител.
Тази на една разумна, логична възрастна жена и майка на 3 деца.
Продължителните наблюдения потвърдиха предположението че тези 3 състояния съществуват във всички хора. Все едно, че във всекиго съществува същото малко същество което бе на 3 год.
Също в него съществуват неговите собствени родители. Това са
записи в мозъка на истински изживявания на вътрешни и външни случки като най-значителните са се случили по време на първите 5 год. от живота. Съществува и третото състояние различно от тези двете. Първото и второто наричаме ”Родител” и “Дете” а третото
“Възрастен”
Тези състояния не са роли - но психологични реалности. Berne казва, че Родител, Дете, Възрастен не са концепции като Суперего, Его и ID ......но феноменологични реалности. Състоянията се възпроизвеждат от записите на случки от миналото, включващи реални хора, реално време, реални места и реални чувства.

Родителят

“Родителят” е една огромна колекция от записи в мозъка на
неподозирани или натрапени външни случки доловени от един човек в неговите ранни години. Един период, който ние отбелязваме приблизително, горе-долу като първите 5 год. живот. Това е периода
преди “социалното рождение” на индивида, преди да напусне дома
в отговор на изискванията на обществото и да влезне в у-ще. Думата “родител” е най-описателната и нагледна за тези данни тъй като най-важните “записи” са тези доставени от примера и произношението на неговите собствени родители или заместилите ги. Всичко, което детето вижда своите родители да правят и всичко, което то чуе те да говорят се записва в “Родител”. Всеки има един
“родител” тъй като всеки е изпитал външни стимулации в първите си 5 год. живот. “Родителят” е специфичен за всеки човек, тъй като
записите на преживяното е уникално за всеки. Данните в “родител”
са взети и записани директно - без обработване. Ситуацията на малкото дете, неговата зависимост и неговата неспособност да изгради мнение с думи, прави невъзможно за него да променя, коригира или обяснява. Затова, ако родителите са били враждебни и постоянно воювали един с друг, борбата се е записвала с терора произвеждан от гледането на двама души, от които детето зависи за оцеляването си готови да се избият....Няма начин да се включи в тези записи факта, че бащата беше пияница, защото бизнеса му се беше провалил, а майката имаше това настроение, защото току-що бе открила, че е бременна отново.
В “родителят” са записани всички предупреждения, правила и закони, които детето е чуло от родителите си и видяло в съвместния им живот. Те варират от най-ранните родителски комуникации интерпретирани дословно чрез тона на гласа, изражението на лицето, прегръдки.....до по-сложни словестни правила и ограничения, представяни от родителите, когато малкия човек стане способен да разбира думите. В тази група “записи” има
хиляди “НЕ-та” отправени към едва проходилото дете, повтаряните
“не прави това” които го бомбардират.....изгледа на болка и ужас в лицето на майката, когато непохватността донася срам за семейството.....под формата на ...счупената антична ваза на леля Ethel.
Също така са записани причините за удоволствие на една щастлива майка и видът на задоволство в един горд баща. Като имаме предвид, че “касетофона” е включен непрестанно, ние започваме да си обясняваме неимоверното количество данни в “Родителят”. По - късно идват по - комплицираните “произношения”: “ - Помни синко ! Където и да отидеш по света, винаги ще откриеш, че най - добрите хора на света са методистите!/вид религия/. Никога не лъжи! Плащай си сметките! Ти си осъждан от компанията, която поддържаш! Ти си добро момче ако си миеш чинията! Прахосничеството е първия грях! Никога нямай доверие на мъж! Никога нямай доверие на жена! Ти си прокълнат ако го правиш и....си прокълнат ако не го правиш! Никога не можеш да вярваш на полицай! Заетите ръце са щастливи ръце! Не минавай под стълби! Прави на другите, това, което би искал и те да ти правят на тебе!
Значителният момент е, че дали тези правила са добри или лоши
в светлината на разумната етика.......те са записани като “истина” от
извора на цялата сигурност - хората които са “високи повече от 6 стъпки.” по времето, когато е важно за едно “2 стъпки високо” дете
да ги задоволява и им се подчинява. Това е постоянен запис. Човек не може да го изтрие. Той е на разположение за “просвирване” през целия живот.......”Просвирването” е едно мощно влияние през живота ни. Тези примери - заставящи, насилващи, понякога разрешаващи, но най-често рестриктивни - са строго приети като
многотомни данни важни за оцеляването на индивида в една група, започвайки от семейството и разширявайки се през живота в поредица от групи необходими за да живееш. Без един психически родител детето би умряло. Вътрешният “Родител” също е живото- спасител предпазвайки от много опасности, които посрещнати чрез личен опит биха предизвикали смърт. В “Родителят” е записа: “Не пипай този нож!” Това е страхотно наставление. Опасността за малкия човек както той я вижда е, че майка му ще го набие....По - голямата опасност е че той може да се пореже и да кърви до смърт. Той не може да схване това. Той няма подходящите данни
за това записани. Записът от родителските заповеди в такъв смисъл
е наложителна помощ за оцеляване, както психически така и в социален смисъл.
Друга характеристика на “Родителят” е точността на записите на
липса на единство. Родителите казват едно а правят друго. Родителите казват: “Не лъжи!” но те лъжат. Те казват на децата, че пушенето е вредно за здравето, но самите те пушат. Те прокламират придържане към репигиозната етика, но те не живеят според нея. Не е удобно за малкото дете да пита за тези несъвместимости и така то е объркано. Понеже тези данни причиняват объркване и страх, то се защитава като изключва записите.
Ние мислим за “Родителят” предимно като записите от трансакциите м/у детето и двамата родители. Може би е полезно да разглеждаме записите в “Родителят” като един вид стерео записи. Имаме два канала, които ако са хармонични произвеждат красив ефект, когато са свирени едновременно. Ако не са хармонични - ефектът е неприятен и записите се слагат настрана и се свирят много рядко, ако изобщо се свирят... Това се случва, когато “Родителят” съдържа некоординиран материал. “Родителят” е подтиснат или в крайности - напълно блокиран. майката може да е била “добра” майка и бащата да е бил “лош”....или обратното. Има много полезни данни, които са събрани като резултат от трансмисията на добър материал от един родител, но тъй като “Родителят” съдържа материал и от другия родител, който е противоположен и произвежда тревога, “Родителят” като цяло
е отслабен и раздвоен.
.........................................
............................................................................

Много от данните в “Родителят” се проявяват в настоящият живот в категорията - “Как да?”: Как да забия пирон? Как да си оправя леглото? Как да ям супа?Как да си издухам носа? Как да благодаря на домакинята? Как да се ръкувам? Как да излъжа, че никой не е в къщи? Как да сгъна кърпата за лице? Как да украся коледното дърво?..............Това “Как да?” съдържа всички необходими данни чрез гледане на родителите, които са много полезни данни, за да научат малкия човек да се справя сам. По-късно, когато неговия “Възрастен” стане по-опитен и свободен да преоценява данните от “Родител” тези най-ранни начини да се правят нещата могат да се подобряват и заместват с по-добри начини, които пасват по-добре на променящата се действителност. Един човек, чийто най-ранни инструкции са били придружавани с неумолимо строг интензитет
може по-късно да изпита повече трудности да преглежда старите начини и може да се придържа към тях дълго след като вече не са полезни, развивайки принудителното схващане: “ Само по този начин и никой друг!”
Майката на един тийнейджър бе свързана със следния родителски навик, който дълго управляваше нейните домакински процедури. Нейната майка и бе казвала: “Никога не слагай шапка на масата или палто на леглото !” И така нейният живот преминаваше без да сложи шапка на масата и палто на леглото. Ако случайно тя или синът и забравят за това старо правило - следваше една бурна реакция, която изглеждаше по-неподходяща от нарушаването на простите правила за възпитание. Накрая след няколко десетилетия живот следвайки без да прегледа това правило майката попита баба си /вече на 80г./ “Кажи ми, защо никога не слагаш шапката на масата и палтото на леглото?” Бабата отговорила, че когато тя била малка имало някакви съседски деца, които били въшливи и нейната майка я предупредила, че е важно тия деца да не си слагат шапките на масата и палтата на леглата. Наистина разумно! Спешността на
ранните съвети бяха разбираеми. Във връзка с откритията на Penfield бе също разбираемо защо “записите” идват с оригиналната спешност.
Много от правилата, с които живеем днес са като това
правило!

/ Тук се описва един случай с една модерна домакиня, която систематически отказвала да купи боклучийско кошче и когато мъжът и накрая я заставил да ме отговори защо, тя обяснила че като малка живеели доста бедно и всички отпъдъци от храната отивали в кочината, където отглеждали коледното прасе. От това
време в детското и съзнание се запечатал модела, че отпадъците са “важни” и не трябва да се изхвърлят./ бел. на преводача
Когато ние разберем, че хиляди от тези прости правила за живеене са записани в мозъка на всеки човек, ние започваме да оценяваме какъв невероятно огромен склад от данни съдържа “Родителят” Много от тези навици са подсилвани с такива допълнителни императиви като: “никога” или “винаги” или “никога не забравяй това” и ние можем да предполагаме
предварително усвоените определени първични нервни пътечки
които поддържат готови данни за днешните трансакции. Тези правила са оригинала на принуди и капризи и ексцентричности, които се появяват в по-късното поведение. Дали данните в “Родителят” са един товар или предимство зависи от това колко са актуални за настоящето и дали са били упдейтвани/осъвременени/ от “Възрастният” - една функция, която ще разглеждаме в следващата глава.
Има извори на данни в “Родителят” различни от физическите
родители. Едно 3 год. дете, което седи пред ТВ много часове на ден
записва каквото вижда. Програмите, които гледа са учебни концепции за живота. Ако гледа програми с насилие, аз вярвам че записва насилие в своя “Родител”. - “Ето така е. Това е живота!” Това заключение е определено ако родителите не изразят противното....като превключат канала. Ако те се наслаждават на програми с насилие - малкия получава двойно влияние. От ТВ и от хората. И той/тя предполага разрешение да върши насилие при условие, че е събрал достатъчно несправедливост. Малкият човек събира своите собствени причини да стреля на едно място,
точно както полицаят го прави. Много от това, което детето е изпитало в ръцете на по-възрастните брат, сестра, роднини или други авторитетни фигури също е записано в “Родителят”.
Всяка външна ситуация, в която малкия човек се чувствува зависим до такава степен, че не e свободен да пита или да изследва - произвежда данни, които се записват в “Родителят”. /Има един друг тип външно изживяване на много малкото дете, което не е записано в “Родителят” и което ние ще разглеждаме в “Възрастният”/

Това бе от мене иповече няма да продължавам в този клуб....знаете къде можете да прочетете повече ако ви интересува.

Oro

"Ех, Пратер, Пратер....живи да въ уплачъ...../б.Г./

Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Малко психоанализа.....а? Oro   18.11.01 18:28
. * Вярно е че хал хабер kakata   18.11.01 22:31
. * Re: Вярно е че хал хабер Oro   18.11.01 22:57
. * Книгата е интересна kakata   18.11.01 23:23
. * Че какво ли може да стане Mama Netty   20.11.01 15:35
. * Знаеш, че в психоанализата kakata   20.11.01 19:34
. * Re: Знаеш, че в психоанализата Mama Netty   20.11.01 22:33
. * Re: Знаеш, че в психоанализата Oro   22.11.01 03:06
. * Сигурно Яворов kakata   22.11.01 21:09
. * Re: Сигурно Яворов Oro   24.11.01 00:42
. * променило се е и то много kakata   24.11.01 15:14
. * Прости ми, че се намесвам... Stephan   24.11.01 15:32
. * Re: Прости ми, че се намесвам... Oro   27.11.01 00:02
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.