Това, че т.нар. "дървесен зодиак" е измислица, не е новост за никой, който се е потрудил да попрочете нещо за келтите. Но както и да е...
1. Влиянието на Р. Грейвс върху Ню-ейдж е наистина значително. Най-вече върху уичкрафта. Неговата "Бяла богиня" е наистина много интересна книга (препоръчвам я на всички), а изложението му на гръцката митология е едно от най-добрите... За "Аз, Клавдий" няма нужда да говорим.
2. Никой не отрича окултните друидски знания (вкл. в областта на астрологията), но... те нямат нищо общо с "дървесния зодиак". Нито с сам по себе си много красиво нарисувания "келтски тарот", който е от същата нюейджарска категория.
3. Ню-ейджът... Тук въпросът е по-сложен. Ню-ейджът е многолико явление. Има множество разновидности и подходи. Има интелигентно стъкмен Ню-ейдж, има бозица (рядка, но поносима на вкус ), има и откровено пошли "творения"... За традиции, които през вековете са прекъснали и не са достигнали пряко до нас (всички европейски дохристиянски традиции, вкл. келтската), Ню-ейджът може би е нещо допустимо. Но при традиции, които все още са живи, Ню-ейджът често се превръща в откровено "порно".
Някои нюейджари са достатъчно честни, за да признаят, че древните традиции са именно вдъхновение за тях (както много правилно отбелязва Taлиecин), което им дава стимул да създадат собствени конструкции. Е, всеки влак си има пътници... Други обаче откровено спекулират, претендирайки за автентичност и възкресяване на древните традиции. Някои даже измислят поразителни легенди за тайното предавене през вековете на това или онова.
Ако някой се интересува от келтската култура и традиции, то следва да си отговори на въпроса какво иска - да научи нещо истинско за тях, или да поддържа своята представа за тях. Т.е. какво иска - истината или да представи желаното за истина.
Между другото, видях, че този въпрос (пък и нещата около "зодиака" ) са интересно поставени в новоиздадената книга на Ф. Кар Гом.
Добър лов на всеки по тези пътеки, Законът сега е със нас!
|