За думите както написа Goga, не може да сме сигурни до събирането на повече сведения за езика, който си е абсолютна неизвестна. Една дума разисквахме в отделна тема, която сигурно си видял и стигаме до задънена улица, камо ли за цял език... Възможни примери от анатомичен характер евентуално са: крак, кутре, корем, бъбрек.
С обичаите също не е по-лесно, защото при много от тях, които са се извършвали в точно определено време от годината, са насложени напълно умишлено християнски традиции. Така се е смятало не без основание, че ще стане по бързо християнизирането на населението, като се създава известна приемственост. Все таки траженето на кучета и сурвакарството, както и конните игри всяка пролет се предполага, че са древнобългарско езическо наследство.
За фолклора отворих нестандартна за форума тема на дълго и нашироко. Почти може да изключим куманското влияние, както и такова на по-късни заселници по нашите земи, като цигани, черкези и татари например. За печенегите се теоретизира в посока влияние върху фолклора от шопска етнографска област. Тук мога да поспекулирам с известни основания, но ти питаше конкретно за древните българи, така че отговора ми е: със сигурност определени движения от народните хора, както и неравноделни тактове, фигури от известната българска шевица върху носиите, като свастики и елени и неколцина музикални инструмента, като гъдулката и кавала, може да ги отнесем в голяма степен към древнобългарското наследство.
Що се отнася до вярванията, на персонално ниво може да се открият древни суеверия, а като цяло православието на българите доста се отличава от това на гърци, руснаци и сърби. Носи специфики не толкова на институционално ниво, където трудно може да намериш разлика в каноните, колкото на ниво светоусещане и себе-убеденост. Някак си странно прагматична и не така силно обвързваща, както у изброените народи. Но сигурно има обяснение за това. В исторически план, християнството не е веднага прието радушно и има мощна съпротива против него, включително на най-високо ниво: владетелят на България Владимир-Расате, който е син на Борис-I, е сред най-големите противници. После при Петър-I идва дуалистичното еретическо богомилство с огромно влияние върху Европа и средновековното и население.
Накрая преданията са интересен елемент. Едно от тях е за мартеницата и Аспарух. Друго е за сур-елена. Трето може да изглежда странно, но като се има предвид, че хунското нашествие в Европа е оставило дълбок белег в населението и до днес (през ВСВ германците са оприличавани с тях), у нас не толкова лафа "където минат конете им, трева не расте", колкото близките "див като хун", "луди като хуни", "бесни като хуни" и др, можеш да чуеш от стари хора, които дори са без основно образование и си нямат престава нито от Атила, нито кога са живели тези племена. Знайно е, че от всички народи заселили се било с древните българи увлечени от тях на Балканите, било придошли в различен момент, само прото-българите са били в сигурен контакт с хуните. Изводите са ясни.
|