Немаш проблеми!
Докато Пушкин още опитва да прописва, Гогол още не е роден, а Достоевски и Лермонтов сричат азбуката, Юрий Венелин е вече открил света, културата, писмената, песните на старите българи за себе си и русите. Впечатляват се от руските преводи на стари, български книги, език и история.
По същото време, на простосмъртен, разговорен език, български, разбираем за всички българи, наши възрожденци превеждат Бенджамин Франклин (пръв превод), Русо, Молиер, Волтер, Дефо. С тях е духовната връзка.
Такъв е мирогледа на българите от онова време, на онзи език (преди Найден Геров - ите и най-вече "дивотиите" на Марин Дринов) да тълкуват и разумяват тези автори еднакво за всички. Той е естественото продължение на езика ни от средновековието.
Всичко "напиращо" от Русия и пропагандирано от Найден Геров среща отпор. Пишат се кръвни обиди. "Книжовно дружество" на училите в Русия е в Браила, докато десетки и стотици даскали и деца учат по методи различни, език различен, преводи на автори и литература неруски. Панимаиш?
За Геров дори Левски е "чужд шпионин", само защото не му "играе по гайдата". Това не го казвам аз, това са изрази и квалификации взети от опонентите им, от онова време. Найден Геров е руски консул!
На всички тези новопоявили се руски възпитаници страстта им е все в историята и езика. Даже пръв клон в "академията" на Дринов е историко-филологически.
Срещу тази "шайка" с "нагайка" застават едва ли не всички - Кузман Шапкарев, Каравелов (Дедо Либен е всъщност на Геров баща му и пълен антипод на сина, осмян не случайно), Благой Шклифов, Партений, Гаврилович, Славейков, Раковски, кажи-речи всеки начетен българин е срещу Марин Дринов и Геров.
Това е началото. Налагат се методи на учене вече различни от зародишните, просветителските. Обучението е по средновековен модел поли-немски, полу-руски, полу-чешки от Ян Схоменски модел още. Учи се от "славяни" и на език "славянски", не български. История писана и тълкувана от чехи, руси и руски възпитаници, на принципа "води авторитета", а не "води логиката". Методите на събиране, верифициране на данни. Принципите на научно изследване са авторитарни и не-естествени. Всичко учило "на запад", особено естествени науки бива осмивано, отхвърлено, недопускано. Училите "оттатък" са стреляни по улиците още по царско време (Петко Д. Петков). Ориентираните про-западно клани и разсичане за назидание (Стамболов, Стамболийски). Обявявани за най-големи врагове.
Веднага след 9 септ.1944 първо са убивани, затваряни, гонени възпитаниците на западните училища и университети. На тяхно място идват поклонници на Илин, Щинин, Макаренко и Надежда Крупская.
Разликите са точно, като да дадеш на детето си да чете "Алмамах на бедния Ричард" в превод на Славейков от 1837 или да му пуснеш мулт-филмчето с главен герой пияния, ругаещ вълк по потник и цигра в уста...
Може би си мислиш, че днес е различно?!
(за теб винаги може да следва продължение)
Напълно ги разбирам защо евро-атлантическите ценности са им заплаха. Защо са отмъстителни и злобни, ехидни, жлъчни.
|