|
Тема |
Re: БЕЗ (български) ДУМИ [re: Bvlgari] |
|
Автор |
arbanas (непознат
) |
|
Публикувано | 15.01.06 00:36 |
|
|
Това с пристанищата го има по Ньойския договор, но в следващите договори като Лозанския и Парижкия го няма. А и аз не съм много убеден доколко ползването на гръцки пристанища е икономически, а и политически правилно. Първо, като изключим Солун, който обаче е твърде отдалечен от България, Гърция в северната част на Егейско море не притежава пристанища, които да могат да поемат сериозен товаро оборот. Всъщност двата и по големи морски града в непосредствена близост до България са Александрополис и Кавала, но нито един от тях не притежава необходимия капацитет. А на всичкото отгоре от Кавала, която е по-голяма от Александропулис, няма нито железница, нито удобен сухоземен път до големите български градове. Горе долу същото е и от Александрополис - там има някаква железница, но тя май е само за пътнически влакове.
А и освен това защо трябва да товарим гръцките мощности, а нашите пристанища да остават без работа??? Вярно е че от гледна точка на разстоянията, София се намира като че ли малко по-близо до Солун, отколкото до Бургас, но не трябва да се забравя, че морският транспорт е доста по-евтин от сухоземния, а и гърците хубаво ще ни изцедат за транзита през тяхната територия. Единствената причина, която съм слушал за това ползване на гръцки пристанища, е да се заобиколи Турция. Но всъщност това са приказки без сериозни доводи - първо има специално споразумение за Проливната зона, което дава право на търговски, а и на военни съдове на черноморски държави да преминават през Босфора и Дарданелите без никакви ограничения. Второ - ако Турция реши по някакъв начин да ограничи движението през Проливите (а аз поне не знам да е правила подобно нещо) винаги можем да ограничим движението на турски тирове и друг транспорт през нашата граница, която е основния път на Турция за Европа.
Освен това нашата външна търговия е насочена главно към Централна и Западна Европа и се осъществява не по морски, а по сухоземни пътища. Всъщност по море ние основно внасяме - главно суровини и то от Русия, за което никак не са ни необходими гръцките пристанища.
Всъщност старият ни прзидент Стоянов имаше навика да прави от време на време недомислени изказвания, което май и му изяде главата.
|
| |
|
|
|