Регистър ще регламентира дейността на брокерите на недвижими имоти
Сряда, 28 март 2012 г., 11:34
Фирмите, занимаващи се с посредническа дейност при сделки с недвижими имоти ще бъдат вписани в специален регистър. Идеята не е нова и съществува от средата на 90-е години, но сега изпълнението й се предвижда в нов закон, който се подготвя от Национално сдружение Недвижими имоти (НСНИ). Регистърът ще дава информация за всички служители, които работят с клиенти и имат договорни отношения с брокерските фирми.
Целта е така да се въведе регламентация в бранша. Чрез регистъра всеки ще може да провери дали даден брокер има нужната професионална квалификация и готовност да носи отговорност за качеството на предоставяните от него услуги.
Предлаганата промяна се базира и на създадения от Европейската комисия стандарт за посредническите услуги в недвижимите имоти, който преди две години залегна и в основата на български стандарт.
В закона се предвижда също да бъде създадена Камара на брокерите на недвижими имоти. Тя ще отговаря за поддържането на регистъра и ще събира такса от вписаните компании.
Сега няма точни данни за извършваните посреднически услуги с недвижимите имоти. Регистрираните фирми, които се занимават с тази дейност, са над 20 000. Всичка са микро и малки. През последната година, обаче, реално работят около 5 хиляди брокерски фирми.
Предлага се още да се въведе образователен ценз и квалификация за брокерите. Хората с висше образование, но не по специалността, ще трябва да положат изпит пред камарата за професионална квалификация. За него също ще трябва да се заплаща. Законът ще изисква и брокерските компании да имат задължителна застраховка Професионална отговорност. Според НСНИ, задължителната застраховка Професионален риск не би трябвало да бъде повече от 100 - 150 лева годишно, макар че за имотните брокери все още няма такъв разработен продукт от застрахователите. В текста на закона не се засягат комисионните по сделките.
|