Genfan извинявам се, че съм почнал да те оборвам дума по дума. Това от време на време го правя и със Субекта :). Ти ако желаеш оборвай ме сричка по сричка.
Както знаеш, аз твърдя, че славяноезични българи в Североизточна България и Добруджа са се заселили вторично от средата на 18 век нататък. Разбира се, това са мнозинството българи, възможно е да е имало оделни села и преди това.
Не знаех това. До сега си мислех, че ти твърдиш, че тук не е имало жив българин при появата на мюсюлманите в следствие на което тук всички ,,топоними и хидроними" са турски и българите са се заселили едва в края на 18 в. ... най-рано. Ако твърдението ти еволюира до ,,Т.е характерът на тази област в началото на 18 в. общо-взето не е бил български." то значи напълно съвпада с моето. Или почти напълно. Единствено се разминаваме по въпроса, че ти твърдиш, че тук са живеели някакви наследници на Аспарух, които са говорили тюркски, което им е помогнало по-лесно да приемат мюсюлманството, а аз си мисля, че нямаме достатъчно извори, за да знаем какви са били прабългарите през 7в. та да не говорим за техните далечни (и не докоснати!) потомци през 14в. Мисля, че през целия период на османса власт тук си е имало българско население, което е говорило български, изповядвало е православие (и не само), било е част от българските общини и се е самоопределяло като българи. Неговата численост бавно намалява (така, че неизбежно през 18в. е малцинство) до 1829г. и чак тогава започва да се увеличава. Това можем да видим в държавните документи на Осамнската империя, българските документи от епохата на Възраждането както и в записките на всички пътешественици по тези земи от Ханс Шилтбергер до руските и австрийските ,,туристи" от 70-е години на 19в.
На Димов трябва да кажа, че Л. Милетич не е разполагал с огромното количество османо-турски документи с което разполагаме всички ние и въпреки това е предприел пътуване и изследване на топонимите в Северна Добруджа в следствие на което е събрал безброй геогравски наименования доказващи връзката на българите от тези земи с българите живеещи тук от векове.
И на края: след като не веднъж сте казвали, че не всички християни в Добруджа са българи пита ли ли сте се какви са мюсюлманите? Вижте на какъв интересен факт се натъкнах след като се загледах в документите свързани със село Юшенлий. До самия край на 18 в. тук живеят различни християни (неверници) дербенджии (охранители на проход), които носят имена като Димитър, Марин, Иван и др. но в края на века в един документ от 18в. са изброени множество жители на селото като мюсюлмани със следните имена: ,,поп Богданоглу, Башлиоглу Тодор, Димчооглу Димитри, Карабунарлиоглу Илия, Паруноглу Паруш, Егирджели Добри, Коджа Цани,..." следват над 20 имена ако са ви интересни ще ги цитирам и тях но стилът им е същият.
|