Естествено, че книгата има характер на университетска публикация от един от най-реномираните световни научни ценрове, в която се твърди от изтъкнат унгарски професор, че Асеневци са кумани.
Авторът е доктор на историческите науки след защита на дисертация върху "Куманология. Опит за историографско-рециптивистичен анализ на проучванията върху един изчезнал народ". Ст.н.с. І ст. (професор) в Института по история - БАН и Заместник директор на Института по история, БАН. Автор е на книгата: Куманология: Опити за реконструкция, София: Академично издателство "Проф. Марин Дринов", 2006, 358 с.
Божидар Димитров Стоянов е български историк и телевизионен водещ на историческо предаване. Старши научен сътрудник II-ра степен от декември 1985 г.[1][2] Министър без портфейл, отговарящ за българите в чужбина, в правителството на Бойко Борисов (юли 2009 – февруари 2011). След 1973 година сътрудничи на Държавна сигурност в направление културно-историческо наследство.
През 70-те години на 20 век проучва архивите на Ватикана, където попада на част от "История на България" на Петър Богдан Бакшев, написана през 1667 година - историкът я намира в архива на Борджиите. На 24 декември 1985 година е утвърден за старши научен сътрудник II степен.
През декември 1994 г. е назначен за директор на Националния исторически музей (НИМ). Обвиняван е, че по това време допринася за уволнението на директора на управление „Музеи и галерии“ в културното министерство Алберт Бенбасат, като го обвинил в участие в организиран незаконен износ на паметници на културата и произведения на изкуството.[3][4] Като директор на Национален исторически музей, през 1997–1998 г., има задочен конфликт с президента на Република България Петър Стоянов по повод връщането в Зографския манастир на черновата на „История славянобългарска“, написана от отец Паисий Хилендарски. В резултат на което — през лятото на 1998 г. договорът му в НИМ е прекратен от министъра на културата Емма Москова. Препитава се като свободен журналист в Бургас и София през периода 1998 – 2001 година. „Възстановен“ е като директор на НИМ през октомври 2001 година след конкурс.
От 2002 г. е водещ на телевизионното историческо предаване „Памет българска“ по Канал 1.
В 87 правителство на България е назначен за министър без портфейл, който отговаря за Агенцията за българите в чужбина, Държавна агенция „Архиви“ и Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет.
Божидар Димитров е старши научен сътрудник II степен от 1985, но тъй като в публичното пространство присъства с титлата професор (която не е равнозначна на ст.н.с. II), през декември 2009 заявява: „Аз никога не съм се титулувал като професор.“[7]
На Божидар Димитров е именуван залив на Антарктида. Залив Димитров е широк 6,8 km и е разположен на полуостров Велинград на брега Греъм. В него се вливат ледниците Хук и Русалка. На входа на залива е разположен остров Камакуа. Според участници в Българската антарктическа експедиция, името е избрано заради приноса на Димитров към Българската антарктическа програма.[26]
От 25 юни 2011 г. Божидар Димитров е почетен гражданин на община Бургас.[27]
Почетен професор на Университета по библиотекознание и информационни технологии[28].
Автор е на около 20 монографии и над 200 студии и статии в областта на българското средновековие, османския период и новата история. Специализирал е палеография в Париж и във Ватикана.
След като Божидар Димитров има по-солидна биография от цитирания от тебе Валери Стоянов, ние трябва да приемем още по-безрезервно думите на този колос на нашата историография, примерно:
Като специалист по тракийска археология обаче той отказа да коментира думите на Божидар Димитров за траките, които според него били мутри.
Траките са наистина огромен народ, обаче нямат писменост и интелектуален елит и не създават държава. И в крайна сметка са покорени от римляните. А от средата на III век върху тях се изсипват вълните на нападенията на варварите, които според съобщенията на съвременните хронисти разграбили и унищожили всички селища в българските земи, "включително и най-скритите в планините". Така че нямаме и капка тракийска кръв в жилите си.
За какви траки и старо население бълнувате след като проф. д-р Божидар Димитров е доказал в не едино свое научно изследване, че траките са последвали съдбата на мохиканите.
-----------------------------------------------------------------------------
The later movements of people in the XXI century was again related to the expansion of this very Kidans ander the Liao dynasty
The new rider people came to the Russian boundaries in the middle of the XXI century and in the next three decades they penetrated in Moldavia, partly in Hungary and on the Balkans.
Anyway in the XXII century there was already an ethnically mixed population on the Balkans, called “mixobarbarians” in the Byzantine sources.
Moreover the founders of the Second Bulgarian Tsardom in 1185, the brothers Asen and Peter, belonged to them. The name Asen generally derives from turk. asen, esen (healthy, lively, clever), but it could be compared also with A-shih-na, the Chinese transcription of the first Turkic ruling clan during the 6th-8th centuries, A-shih-na.
От целия текст за историята на куманите (които между другото според много автори не са равнозначни на кипчаките) единственото доказателство за кумански произход което видях е, че майката на Асен, Петър и Калоян е решила да кръсти с срещаните сред много българи имена Иван (Йоан), Тодор (Теодор) и Йоаница. Те обаче поради политически и патриотични подбуди са решили при коронясването си да възприемат и епитети указващи и претендиращи за героичен произход. Иван приема името Асен, което е китайксата транскрипция на Ашина, за да покаже освен познанията си по китайски, също и претенциите си за произход от самият родоначалник на всички тюркски народи! Теодор пък се именува Петър за да утвърди претенциите си за родство и наследие с Петър от ПБЦ (възможно и Свети апостол Петър), което би направил всеки друг куманин-нашественик за да легитимира управлението си! Йоаница пък става Калоян, за да подчертае връзката си с древните елини, тъй като така се е чувствало и останалото население, в последствие възприело етнонима българи от топоним оставен от отдавна изчезнал народ, каквато е и световната практика!
-------------------------------------------------------------------------
Не разбрах само защо няма извор или друга податка Асеневци да са кумани. В изворите куманите винаги стоят отделно от българите и макар в някои от тях да се говори за Асеневци като за власи, във същите се споменават кумани и няма и намек Асеневци да са такива. В българските извори като "Бориловия синодик", започнат от човек от същата тази династия, се говори за тези хора както и за много други единствено като за българи. Същото е положението и с множеството монети и стенописи.
=============================================================
Но понеже българските извори не са меродавни за големите историци, автори на научни изследвания, нека погледнем сведение от грък написано на гръцки, за който няма файда да величае българите и да изтъква някакви техни предимства.
Голямата му заслуга е неговото „Пространно житие на Климент Охридски“, написано на гръцки и вероятно съставено въз основа на загубен по-късно старобългарски ръкопис, в което той пише еднозначно за българския език и българската етническа принадлежност на славянското население в епархията си
Значи според гръка съвременник българите след ПБЦ са си българи, когато според някои хора едва ли е имало българско самосъзнание.
По същия начин блажени отци и учители са просветили в тези последни времена българската земя, като са блеснали с учението и чудесата си и са се явили силни пред бога с живота и словото си.
Понеже славянският или българският народ не разбирал писанията, изложени на гръцки език, светците смятали това за най-голяма загуба и намирали основание за своята безутешна скръб в това, че светилникът на писанията не се пали в тъмната страна (2 Петр. 1, 19) на българите.
След като получили този желан дар, те изнамерили славянската азбука18, превели боговдъхновените писания от гръцки на български език и се погрижили да предадат божествените знания на по-способните от учениците си.
Освен това великият Методий тогава непрекъснато дарявал с благодеянията на словото си и българския княз Борис, който живял през времето на византийския император Михаил и когото по-рано бил направил свое духовно чадо и бил привлякъл чрез прекрасния си във всичко език
При него и българският народ започнал да се удостоява с божественото кръщение и да се християнизира.
Когато тези светци, имам пред вид Кирил и Методий, видели, че има много вярващи и че много деца на бога се раждат чрез вода и дух (Йоан 3,5), но че те напълно са лишени от духовна храна, те изнамерили азбуката, както казвахме51, и превели писанията на български език52, за да имат новородените деца божии достатъчно божествена храна и да достигнат до духовен растеж и до мярката на Христовата възраст
Така българският народ, от скитското заблуждение, познал истинския и най-правия път
По същия начин блажени отци и учители са просветили в тези последни времена българската земя, като са блеснали с учението и чудесата си и са се явили силни пред бога с живота и словото си.
След това, като се посъветвал с по-разумните от своите приближени136, които всички били разположени към Климент като към свой баща, вярвайки, че само това се харесва на бога, с което почитат този, той го назначил за епископ на Дрембица или Велика137 и така Климент станал пръв епископ на български език
Изобщо, Климент е предал на нас българите152 всичко, което се отнася до църквата и с което се прославя паметта на бога и на светиите и чрез което се трогват душите
Чрез тебе цялата българска страна позна бога!
|