Но след това за разлика от другите пристанищни градове, които процъфтяват през цялото средновековие именно Дебелт губи своето значение. Обяснение за това може да е моста, който "затапил" оттока, а заедно с това и пътя към пристанището на Дебелт.
"Обяснение за това",не е обяснение за това !
Не знам на колко годинки си бил към 1974-1978 г.г.,но аз точно тогава,на относително зрели годинки , съм бил( по принуда) в региона,"обръшкал " съм го на длъж и на шир в т.ч.и голямата по площ тогава Пачелиева гора и поради това мисля,че дълбоко грешиш !
В един съществен момент !
Моста за който споменуваш НЕ Е ПРЕЗ Мандренското езеро ,но от единият бряг на някогашната р.Скафида и сегашна незначителна бара(уви,бяга ми сегашното й име) ,която се влива в Мандрата (и някога и сега) от южния бряг ня езерото.
Сиреч този мост никога не е свързвал южният и северният бряг на Мандренското езеро !
И нито "кулата"( Пиргос=Бургас ,май а ?) ,нито Скафида ,нито Скафидския мост са били нужни и ,респективно ,съществували по време на І БЦ.
Към това време 7-10 в.в." Мандрата" е стигала до р.Средечка(така като бе и по мое време-1974-1978,МАКАР И ЧРЕЗ БЛАТО) ,по време на период, който и археолозите приемат за КОРЕННО различаващ се от засухите през 12-14 векове .
Точно тези засухи правят актуална крепостта Скафида -но само като пристанище !
От там ,пътя на хора и товари- ПОНЕ ПО СУША -, е тръгвал (от сегашното с.Димчево)към "вехтозаветният" Дебелт(вече "полу" или напълно разрушен) и през тясната Средечка река към-кеф ти българско,кеф ти византийско( Поморие,
Несебър и т.н.)
Разбира се,напълно си прав да не ми вярваш ! Но и ти,а и всеки който пожелае ,може да потърси чрез чичо Гугъл "Дебелт,satelitte map" и да провери,ако не друго,то поне, възможен ли е мост през Мандренското езеро при Скафида ?
В обобщение-НЕ Е ИМАЛО НИКАКЪВ МОСТ КОЙТО ДА "ЗАТАПВА" подходът към Дебелт !
|