Историята на Персия обхваща хилядолетия. Империята, която е построил Александър, е траялa само до смъртта му, тя е само миг в тази огромна история. Да се патриотарства по вашия начин в полза на отдавна изчезнала държава Елада, ми се струва безумно и насилено романтично. Най-малкото да се концентрира дебата върху един толкова малък отрязък от световната история означава да имаме крайно ограничен дебат.
Приносът на Иран ( или Персия, както се нарича държавата до 19 в. ), е огромен и е без значение какво мислят древните гърци по въпроса. Той е засвидететлстван от редица учени, които няма да се спирам да изброявам тук. Само ще кажа, че съществува такова явление като "Иранизация на Халифата" - силно и трайно проникване на иранската култура във всички земи, покорени от арабите след смъртта на Мохамед. Един ирански учен е можел да напише съчинение. Кордовският му колега го прочита и му пише отговор и се завързва преписка, други учени взимат страна в дебата, образуват школи според двамата и т.н. Макар Халифатът да е бил също толкова мимолетен, колкото и империята на Александър ( да паднат е съдбата на всички империи ), тази "иранизация" е видна и до днес.
В Големия Котел на Азия Иран е ключов играч, древна и силна страна, която търси своето място сред развитите държави. Жалкото състояние на Иран и превръщането му в жертва на Голямата Игра ( http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Game ) се дължи преимуществено на постоянните, изтощителни войни на страната с нейните съседи и особено с Османската империя, от която противно на общото мнение Иран никога не е бил част ( темата е дълга ). В България много обичаме да се оплакваме колко зле ни е било под турско робство все едно е било миналия вторник, но истината е, че Османска Турция е водела повече войни на Изток, отколкото на Запад. Половината са били срещу собствените й чиновници, отцепили се в някой непристъпен район. темата е разгледана подробно от Роберт Мантран в "история на Османската империя" ( фактът, че никой българин досега не е написал подобна книга макар ние да сме били под пряка власт на същата тази държава говори колко криворазбран ни е патриотизма. С Византия положението е подобно - има всички причини българските учени да се наложат на западния пазар като най-добрите позначвачи на Византия, а това не става. Позор! )
Чуствам, че раздувам темата... ще спра дотук и ще помоля:
Ако някой има информация за това как точно персийското изкуство е повлияло на арабското и ислямското ( имали ли са езичниците араби изкуство, при положение, че са имали писменост, какво е било то и т.н. ), ако имате някаква литература по въпроса, ще съм благодарен да споделите.
ПП. В никакъв случай не мога да се нарека безрезервен любител на съвременне Иран. Страната е теократична дикататура. Ако някой се интересува как изглежда Иран отвътре, може да потърси в Гугъл комикса ( по-скоро bande dessine )"Персеполис" на Марджан Сатрапи. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Marjane_Satrapi ). Освен че е красив и е обявен за един от най-социално ангажираните комикси на всички времена, той е и много информативен, наскоро по него направиха и анимационен пълнометражен филм, който право да си кажа не издържах - много тежък беше, дваж по-тежък като имаш предвид че е по реалнио събития.
От мен толкова. Надявам се че съм бил ползен :)
|