За бълг. жертвоприношения се говори в писмо 66 на патр. Николай Мистик:
Възлюблено ми чедо, станало е дело, което, както някои казват, нито подобава на доброто име на този град, в който управлява пълен християнски ред и пълно благочестие и най-висша мъдрост и точно съблюдаване на светия устав, нито отстранява от църквата скръбта и укора. Защото казват, че са станали такива неща, каквито управляват у езичниците и у елините1. Именно сключените чрез клада и клане на животни съглашения2 не са нищо друго, освен езическо и елинско жертвоприношение. Не поглеждай на клането просто така и че се е случило, но разбери, че то има някакви тайствени причини според безбожието на онези. Понеже, защо не колят какви да е животни, но избират говеда и кучета и овце3? Прочее, както страшното (великото) жертвоприношение на християните избира хляб и вино, и това се принася за да освещава тайствено тези, които го извършват4, така и онези животни се избират съгласно особеността на тяхното безбожие за жертвоприношение, за да приобщят тези, които които го извършват, с бесовете, на които слугуват. Нека да не ни мами това, което се произнася от тях, че: „Нека тъй да тече кръвта”. Защото са празни думи. Но това трябва да знаем, че извършеното има връзка с някаква тайствена според тях причина. Понеже, какво пречеше просто да разцепят дърво и да кажат: „Нека тъй да бъда разсечен”. Какво пречеше да пренесат в жертва врабче и да кажат: „Нека тъй да ми изтече кръвта”? Но палят клади и нарочно избират кучета и говеда и овци.
И това тъй не трябваше да стане. Защото е забрането от свещените правила и от устава на християните. И тъй, както казах, не трябваше да стане. Но, понеже е станало, на второ място идва да последва лекарството, и да се подложат на епитимии тези, които са присъствали при това дело, за да не се присъедини към църквата съблазън, и да я нападне премного смущение и буря и за да не се наложи укор на нас грешниците и на твоята добродетел, възлюблено ми чедо, и на останалите началници на държавата нито в настоящето поколение, нито в следващото. Защото христолюбивият наш цар5 поради непълната си възраст ще бъде свободен от укор и пред Бога и пред човечеството. А ний, знай, когато казвам ние, разбирам църквата, и ти и останалите началници на държавата ще бъдем укорявани и презирани и пред Бога и пред човечеството. Потруди се, прочее, чедо мое, чрез дадената ти от Бога разсъдливост да дадеш това направление на делото, че хулителите да не добият възможност да се подиграват с грижата имайки повод за укор, но (които) често дори добрите дела (използват) за да злословят Божията църква и преславната държава и сега и в бъдеще. Но, нека разберат, че това, което е станало, е станало от нужда, за която (нужда) са виновни обичащите войните и човешките кланета, именно богоомразните българи6. А лекарствато е последвало от вашата благочестива и добродетелна разсъдливост. Защото, това, което става от нужда, се удостоява с прошка и при Бога и при човеците, които познават човешките дела. Именно често човек под натиска на глада е вкусил от забранените неща, а след това, като е приел потребното лекарство, е свободен от всякакъв укор, понеже от нужда е вкусил нещо нечисто. Тъй и това сега, ако приеме лекарство, ще стане безупречно поради нуждата и неосъдително. Но, ако остане нелекувано, нито нашето поколение, нито следващото след него ще ни оставят неукорени и неосъдени.
6. тук се посочва, че жертвоприношението е било свързано с българите; навярно и след покръстването са се били запазили някои езически обичаи у българите, но е възможно цар Симеон І да е заставил византийците да извършат езически обряд при сключването на мира като укор заради злоупотребата с някои християнски реликви за политически цели.
|