|
Дъртия Овчар е жив бе, скоро го гледах на едно представяне на книга на сина му. Не се майтапете с човека така.
Колкото до Мадара... И останалите многобройни скални светилища... Има едно такова нещо, което се нарича "континюитет на сакралното" - свещените места са едни и същи във всички епохи и всеки новодошъл иска да изгражда на тях, върху във и с храмовете на предишните, ако са заварени такива.
Тук опираме до въпроса с големите скални светилища у нас, например Перперикон, Татул и прочие. Постоянно се повтаря мантрата, че са тракийски, но това среща един голям проблем - траките автохтонното население на Балканите ли са или идват на няколко вълни през бронзовата епоха? Траколозите са разделени, но следите от разрушения в много селищни могили, например Юнаците край Пазарджик, калрат повечето да мислят, че траките идват от предполагаемата прародина на индоевропейците някъде на север.
И в този смисъл скалните светилища принадлежат първоначлно на местното , предтракийско население, тъй като на повечето от тях се открива керамика от Халколита - меднокаменната епоха.
Така че Мадара вероятно е била свещено място още в най-далечната праистория и всеки новодошъл я е използвал. Най-усилено българите, които изграждат цял култов комплекс, посветен вероятно едновременно на династията и техния езически бог/богове, та се е наложило да има няколко капища и да се преустройва старото светилище в пещерата.
|