|
Тема |
Re: Защо Виталиан събира българи? [re: Иoaнн_Mизийckий] |
|
Автор |
APИAH (Imperium) |
|
Публикувано | 23.11.06 17:06 |
|
|
Поздравления за добрата редакция на темата!
В подкрепа на изнесеното от теб за Телериг /768-777- ?/ може да посочим,че описаното "развращаване на българите" /иконоборство и идолослужение/ е без аналог в цялата ни "предхристиянска"история.
Правдоподобно с църковно-историческите източници е фиксиран VІІІ в. ,който действително е века на сблъсък между партиите на иконоборците и иконопочитателите.
Към интересни размисли води и налагането на вътрешната криза в България с тези вътрешно-църковни процеси в Източната римска империя,довели до свикването на VІІ Вселенски събор в Никея през 787г. С него иконопочитанието става догмат.
Следва да се отбележи,че текста остава да буди въпроси,защото поставянето на знак за равенство между иконоборство и идолослужение /в пасажа за развращаването на българите/ е логически издържано само от гледна точка на съвременните значения на тези понятия.По-скоро точно обратното.
Базисна за отправяните обвинения от партията на иконоборците срещу иконопочитанието е именно злоупотребата с иконите.
Така например :
-при кръщаване на деца някои избирали за кръстници икони вместо живи хора;
-духовници извършвали тайнството Евхаристия* върху икони вместо върху осветен престол;
-слагали в причастието боя, настъргана от икони;
-отдавали на иконите божествени почести и много други.
По такъв начин мнозина иконопочитатели изпадали всъщност в идолослужение. Неправилното разбиране същността на иконопочитанието и зачестилите злоупотреби с него усилвали иконоборското настроение и сред някои епископи. Мнозина от тях, считайки иконопочитанието за идолослужение, по дълбоко вътрешни убеждение се борели срещу него.
Напълно е възможно,това несъответствие на текста да се дължи на препис от по-стара подложка,което е косвено потвърждение за правдивото / неприемливо според господстващите историографски схващания/ описание на ХРИСТИЯНСКА РЕАЛНОСТ в България далеч преди Борис.
В заключение можем да кажем,че през VІІІ и ІХ в. обвиненията в ерес са обичайна практика в противопоставянето на двете партии-иконоборци и иконопочитатели,което независимо от тежките прения остава в лоното на християнството**.
...................
*Евхаристия (гр.) - Тайнство, при което вярващите приемат ИХ под вид на хляб и вино, след като те по време на това тайнство са претворени в истинско тяло и кръв .
...................
**За детайлна информация по повдигнатите въпроси:
Редактирано от APИAH на 23.11.06 17:15.
|
| |
|
|
|