|
Тема |
За случайността [re: бaш бyrapaш] |
|
Автор |
Tyлca () |
|
Публикувано | 18.11.06 18:29 |
|
|
Понеже стана дума за "мажоретките",
заслугите на К.Величков като министър на образованието са признати .
Той се смята за автор на концепцията за .т.н. прогимназия .
Ето нещо , което открих и представлява самостоятелен интерес ,
извън темата за идентификацията на събитието:
"Значима историческа заслуга на министър Константин Величков е преустройството на девическото средно образование. С Указ № 10 от 1897 г. е утвърден Закон за средното девическо образование.
Законът отделя общото средно образование на девойките от специалното им обучение. За двата отдела на девическите гимназии е предвидена различна учебна програма.
В общообразователния отдел повече часове се отпускат за история на литературата (обща и българска), история на цивилизацията, психология, логика и етика, математика, естествена история и др. В педагогическия отдел преобладават часовете по педагогика, практически упражнения, гражданско учение, хигиена, популярна медицина и др.
Структурната реформа на министър Величков е в създаването на петокласни девически училища. Целият курс на обучение е 7 години, като разделянето по профили започва в VI клас.
Така първите 5 учебни години остават едно завършено цяло – в V клас на девическите гимназии приключва изучаването на общите учебни дисциплини и на ученичките се издава диплома за завършено средно образование. Горният курс се деференцира в два специални отдела.
Общообразователният има за задача да подготвя ученичките за следване във висшите училища, а педагогическият отдел да подготвя учителки за основните училища.
Министър К. Величков прокарва структурната реформа на средното девическо образование във време, когато обществените права на българските жени все още са много ограничени.
Трудното начало е продължено от следващите просветни министри.
Идеите на Константин Величков се съхраняват и в забележителния Закон за народното просвещение от 1909 г., чрез който девическите гимназии като част от структурата на системата на народно образование вече “стоят” наравно с мъжките гимназии и с педагогическите училища..."
|
| |
|
|
|