Още от Д. Павлов:
Второто царство
И той посочва, че:
- тогава Б-я започва морска търговия с градовете-републики Генуа, Венеция, Дубровник, Неапол,
- честото появяване на наши бойни кораби пред Цариград,
- морската победа на Добротица край Трапезунд, на южния бряг на Черно море, през 1374 г.
Български пристанища и корабостроителници:
- Н север от нос Емине - силни бълг. крепости-пристанища - Емона, Козяк, Галата, Варна, Карвуна, Калацерка (Калиакра). Останки на някои личат и до днес.
- Точно установено е, че в устието на р. Камчия се е намирала голяма българска корабостроителница. А, около двата бряга, местността Лонгоза е била богата на различен дървен материал.
Турско робство:
- Корабостроителницата на Камчия е запазена и се нарича Торсана ейри. В нея работят български корабостроители, а също и в имперската работилница в Цариград. Сведения - в документ от началото на 19 в. на княз Стефан Богориди.
- Френския поет и пътешественик Ламартин (живял и в Пловдив) пише в пътеписите си:
"Българите са най-изкусните моряци в черно море." (все пак той едва ли е бил комунистически пропагандатор)
- Френският географ Ксавие дьо Хел описва строежа на различни плвателни съдове от български майстори и също подчертава умението на българските моряци.
- П. Берон - когато нашия енциклопедист посещава Кралската академия в Лондон през средата на 19 в., във връзка с издаването на свои книги, от Английското адмиралтейство се обръщат към него за научна помощ за организирне на борбата с пожарите на корабите. (Навярно им го е препоръчал Тодор Живков)Редактирано от vui4o_vanio на 30.11.03 02:24.
|